Hur kan man vara ledsen och glad samtidigt?

Veronika

Trådstartare
Var ute och gick med lilla 1½-åringen nu på morgonen, som vanligt går han ju snällt sidan om... Hur som helst så såg han ett "farligt" fordon och han hoppade åt sidan- på mig! Gjorde ont som f*n i hela underbenet :crazy: och nu kan jag knappt gå men ändå är jag glad-för att han faktiskt drog sig mot mig och ingen annanstans, måste ju betyda att han känner sig trygg hos mig eller?

Sv: Hur kan man vara ledsen och glad samtidigt?

Sorry, jag skulle nog se det på ett annat sätt. Jag har också en unghäst och det absolut mest förbjudna han kan göra är att hoppa på mig. Det får inte ens ske av misstag eller av rädsla, tycker att det verkar väldigt långsökt att han skulle ha sökt säkerhet hos dig. Han blev rädd, hoppade till och du råkade stå på det ställe som han hoppade till.

Jag kräver 100% uppmärksamhet från hästens sida om var min position är, oavsett om den blir rädd.

nej, jag tror att den litar på dig och att den drog sig till dig för stöd, men det är skillnad på att liksom gå emot dig för trygghet och att hoppa på dig och skada dig!
eller hur?

Jag håller nog med om att det inte är respekt för dig, tyvärr. En häst som har respekt för ledaren hoppar inte på dem, lika lite som de går fram och börjar använda dig som en stor klipelare. Hade hästen hoppat in bakom dig, då hade det varit en annan sak. Men i detta fallet är det inte något jag skulle vara glad för :crazy:

Tänkte på att det kommer bli så lagomt kul när hästen blir stor(tex halvblod på 500kg) då gör det ännu ondare när den springer över dig då den blir rädd..
Jag skulle inte se det som om hästen säkte skydd och stöd hos dig utan mer som att han struntade alldels fullständigt i dig.
Jag vill inte ha på min världskarta att hästen ser det som ett alternativ att springa över/på mig när den blir rädd..

För min del så skulle hästen heller få hoppa vart som helst utom mot mig. En helt annan sak är efter hoppet om hästen då söker sig till mig, då skulle jag bli glad.

Förlåt, förlåt, förlåt, men jag kan inte låta bli...

Här är ett typexempel på, varför det är bättre att ha hästen bakom sig i st f bredvid!

Jag tror heller inte att han "sökte trygghet" eller liknande. Det var helt enkelt en reflexrörelse, som bara kunde ske åt ett håll, nämligen i sidled- från "faran".
Hade hästen istället gått 1-2 m bakom, hade den kunnat välja rörelseriktning, även om "faran" kommit bakifrån.

Jag tror alltså inte heller, att han "valde" att hoppa på dig, utan att du råkade stå ivägen. Hade hästen haft 1 m till att reagera på, hade den förmodligen stannat upp eller gått åt sidan.
Ingen anledning att kritisera hästen för det inträffade, m a o!

LIA

Svarar lite till alla
Jag hade hästen snett bakom mig (vilket jag alltid har, fel av mig att skriva sidan om) o höll precis på att vända när fordonet kom vilket gjorde att där inte var spec. mkt plats för honom att ta vägen nån annanstans mer än framåt (fly) eller åt sidan (på mig) jag får kanske skylla mig själv att jag inte var snabbare att hoppa undan, då vi säkert miste våra positioner lite i vändningen= jag stod på fel ställe..
Kan tillägga att i andra situationer så litar han på mig till 100 % o känner sig trygg vart jag än tar honom så det är kanske en liten uppfostringsgrej kvar då- "vad du än gör så hoppa aldrig på matte" :idea:

Blandrastik skrev:
Jag kräver 100% uppmärksamhet från hästens sida om var min position är, oavsett om den blir rädd.

så tänker jag också, annars kan man råka väldigt i kläm.. :crazy:

Det blir ingen skillnad, hästen blir rädd och tänker säkert: "Fly!", var är närmaste vägen "ut". Och då blir inte närmaste vägen sas "över matte", utan åt andra hållet.
Har varit stenhård med unghingsten, att stå på eller komma för nära matte har kostat, rejält. Och han har blivit heligt skiträdd ett par gånger när jag har lett honom och han har hoppat till, men aldrig åt mitt håll.

Om du är ute och går med en kompis i skogen och du blir rädd, försvinner kompisen då? Jag tror att du är ganska medveten om var h*n är ändå.

Jag tror man måste göra en skillnad på reflexen (då man inte hinner tänka) och handlingen som följer därefter.
Exempel:
Om du bränner dig, rycker du undan handen, även om du skulle ha en 10.000-kronors vas ivägen. Om du lyckas rädda vasen, beror bl a på avståndet mellan hand och vas.
Om hästen står med nosen 1 meter från en stol och blir kraftigt skrämd bakifrån, kommer den att kasta sig framåt men vid sidan av stolen. Har den däremot stolen vid bringan, åker den med i kastet, för hästens reaktion (=reflex) har redan fört den över stolen.

Alltså, jag kräver också att hästen visar mig hänsyn, inte går på eller över mig etc. Men jag måste samtidigt ge hästen en sportslig att kunna reagera med en reflex. Det viktigaste där, är att hästen så sällan som möjligt får behov av sin reflexmekanisk, vilket jag kan påverka ganska mycket. Men utöver det, måste jag också inse att en reflex ändå kan komma, och i situationen att jag leder hästen, ger jag den bättre möjligheter och utrymme för det, genom att ha den 1-2 meter bakom mig, än att gå bredvid bogen.

Undrar om det blev mindre rörigt nu? :confused:

LIA

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 270
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat