Sv: Hur kan man vara ledsen och glad samtidigt?
Jag tror man måste göra en skillnad på reflexen (då man inte hinner tänka) och handlingen som följer därefter.
Exempel:
Om du bränner dig, rycker du undan handen, även om du skulle ha en 10.000-kronors vas ivägen. Om du lyckas rädda vasen, beror bl a på avståndet mellan hand och vas.
Om hästen står med nosen 1 meter från en stol och blir kraftigt skrämd bakifrån, kommer den att kasta sig framåt men vid sidan av stolen. Har den däremot stolen vid bringan, åker den med i kastet, för hästens reaktion (=reflex) har redan fört den över stolen.
Alltså, jag kräver också att hästen visar mig hänsyn, inte går på eller över mig etc. Men jag måste samtidigt ge hästen en sportslig att kunna reagera med en reflex. Det viktigaste där, är att hästen så sällan som möjligt får behov av sin reflexmekanisk, vilket jag kan påverka ganska mycket. Men utöver det, måste jag också inse att en reflex ändå kan komma, och i situationen att jag leder hästen, ger jag den bättre möjligheter och utrymme för det, genom att ha den 1-2 meter bakom mig, än att gå bredvid bogen.
Undrar om det blev mindre rörigt nu?
LIA