Hur kan jag stärka Ivan? (Ganska långt)

Sv: Hur kan jag stärka Ivan? (Ganska långt)

Dessa hundägare fick ju tillslut ge upp och komma till dig för hjälp. Man kommer ofta ingenstans utan hjälp/instruktör. Eller menar du att du fick ta över dessa hundar?

Vi kan ju tycka olika ;) jag tycker skvaller är enkelt för att jag fick det förklarat för mig på ett bra sätt och sedan fick jag se hur det fungerade på ett flertalet problemiga hundar, vissa av dessa var skrajja.

Det jag menade med mitt senaste inlägg är att det är svårt med någon som helst problemlösning utan att ha driv, erfarenhet och tro på sig själv. Hade någon av de hundar du fått ta hand om hamnat hos en duktig klickertränare hade de betingat vidare och fått hunden att tex tycka att belöningen är kul igen och sedan utvecklat det därifrån, med ytterligare/annorlunda jobb hade det löst sig. Nu hamnade hundarna hos dig och du valde en metod du trodde på, och säkert löste det hela på ett bra sätt.

Det är mycket tid och ansträngning bakom en hund som varit rädd men inte är det längre, eller iallafall inte utagerar sin rädlsa på ett negativt sätt! Tex var det någon här som bad alla att skita i deras folkrädda hund och den har sluppit umgås med folk den är rädd för helt enkelt, det kräver rätt mycket av en som förare att hålla koll på omgivningen på detta sätt!

Nu har ju Blueberry fått väldigt skiljda råd, men jag tror att det enda viktiga för henne är att hon väljer en metod hon tror på och ser till att hon och sambon är konsekventa med den.

Det mest grundläggande för mig i allt detta med att ha hund är att man kan göra det på hundra olika sätt och lyckas (och även mislyckas) men för mig måste det kännas som en schysst lösning för mig och hunden. Därför "fjantar" jag runt med klicker och betingning, jag väljer en längre men "konfliktflyende" väg, sån är jag. :) Andra väljer en något kortare väg där man eventuellt får säga till hunden att skärpa sig, Memea Mohlin tex förespråkar/de nyp när hunden drar i kopplet (endast exempel har inget med rädsledisskussionen att göra!) Man får väl gå på magkänsla. Det är tar alltid mycket tid och är svårt att lösa rädslor.

Det fina med skvallerträning är att det faktiskt inte är en balansgång, det är väldigt enkelt! En äcklig gubbe kommer, hunden blir rädd. Hunden blir itvingad en godbit och motvilligt får hunden en lite trevlig känsla samtidigt som den ser den äckliga gubben. Man matar i hunden godbitar i oändlighet tills denna trevliga känslan blir större och större och tar över situationen i alla tillfällen, yay en gubbe jag får goodiiis!

Tja, jag tror ju dock fortfarande att det då finns en risk att man "belönar" hundens sinnesstämning i hundens ögon, och på så sätt bekräftar rädslan :p Det känns inte logiskt för mig att en rädd hund skulle koppla inmatningen av godis som att gubben är trevlig, när godis står för en belöningsform som går ut på att förstärka beteenden hos hunden.
Det är möjligt att jag är ute och cyklar, men det är vad jag tror.

Kl

Jag har en hund som har sociala rädslor, är svår i miljö och som dessutom inte avreagerar om han blir väldigt rädd. När jag då och då träffar folk på träningar etc som frågar hur hunden är så höjer de på ögonbrynen när jag säger att han är skräp. Hunden de just då oftast har halvvägs upp i knät ålandes och sprallandes av "glädje".

Hunden fungerar ute bland folk och hundar, ett otränat öga kan inte se att han egentligen har problem med vissa människor och hundar. I vissa situationer kommer det dock fram ändå och det är när hunden är "ensam" alltså när jag inte är i närheten. Tex ute på den inhägnade tomten och det kommer någon han inte känner. Eller i situationer när matte uppenbart inte är som hon skall vara.. Som på tävling när matte är hypernervös.
Det sista har jag inget vetenskapligt belägg för på något vis men på flera tävlingar så har han reagerat på både domare och publik. Åker jag till en tävling med honom utan att skulla tävla så bryr han sig inte.

Denna hunden har haft stökiga perioder när han har velat skälla ut allt och alla.. Vissa människor har han hellre velat fly ifrån än att behöva möta på nära håll. Jag har aldrig tvingat honom att ta kontakt med någon eller arrangerat godismatande människor för att han ska börja tycka om folk. Däremot har jag lärt honom hur jag vill att han ska bete sig och framförallt hur han inte får bete sig. Dvs att han inte får göra utfall, han får inte skälla på varesig folk eller hundar.

Visst har vi hamnat i situationer där man ser att han är långt ifrån bekväm men då har jag bara låtsats som ingenting, alltså inget pock och lock utan bara låtit honom stå hos mig. Nu med snart 5års livserfarenhet i bagaget så kan man inte se hur han egentligen är, om det inte händer något utöver det vanliga eller om han får belastningar som han inte riktigt fixar (ex skott på appellplan). Men tittar man i hunddata så ser man det avbrutna MH:t ;)

Vi tränar och tävlar för övrigt i både bruks och lydnad även om det har gått på lite sparlåga pga två täta graviditeter och påföljden av dessa.

Och med detta lite långa och onödiga inlägg så ville jag säga att jag helt är inne på Swats och Aliides linje.. Och att det går alldeles utmärkt att få en hund med rädslor att fungera utan att lägga fokus på just rädslorna.

Mvh

Tja, jag tror ju dock fortfarande att det då finns en risk att man "belönar" hundens sinnesstämning i hundens ögon, och på så sätt bekräftar rädslan :p Det känns inte logiskt för mig att en rädd hund skulle koppla inmatningen av godis som att gubben är trevlig, när godis står för en belöningsform som går ut på att förstärka beteenden hos hunden.
Det är möjligt att jag är ute och cyklar, men det är vad jag tror.

Förstår dig fullt ut! Jag har också varit tveksam, men inte längre efter att ha läst på och det som sålde det: gått kurs!
Jag tror att för att uppfatta det som ett bra redskap så måste man få se på det lite, någon annan hund som skvallertränas och helst resultat. Det går ju mycket emot synsättet att man belönar det hunden gör, men jag väljer att tro på etologerna och tränarna som förespråkar det. Inte ens bara väljer att tro utan också har ett utmärkt exempel hemma :).

Lägger också till: Grejjen är att du har rätt i att om man inte är konsekvent och om man inte går fullt in för detta, klassisk och operant betingning och gör det i alla situationer under en längre period så blir det helt enkelt att man ger hunden belöning för att den skäller/morrar/är rädd/gör utfall. Det som får det att funka är mängdträningen!

Nu när du skirver gav du ju inga som helst exempel på vad du har gjort förutom att du har sagt till hunden att han gör fel, vilket kan ju göras på oändligt många sätt.

TS frågade om sätt att stärka sin hund, men du ger henne ett exempel där du helt enkelt valt att leva med rädslorna.

Det är flera här som helt enkelt valt att undvika problemen med rädslorna hunden har och det funkar ju för er, jag vet inte hur bekväm jag själv hade varit med detta. Vet ej heller om det är bästa rådet att ge till en med en reaktiv unghund som fortfarande har alla chanser i världen att bli av med sin rädsla.

Nu har den tråden blivit något slags läger mot läger, och det var inte riktigt meningen. Jag kan se att alla sidor har en poäng, men jag kan inte ta ställning för vad som fungerar eftersom det sällan finns en lösning till alla individers olika problem.

Exempelvis kunde jag skvallra bort Ivans skall. Det kommer dock troligtvis inte att fungera på hans rädsla, där reaktionen ofta kommer väldigt plötsligt och häftigt. Inte än i alla fall, men kanske när han har landat lite och är tryggare i sig själv.

Hur som helst, är det någon som har några konkreta förslag på hur jag kan jobba med honom och hans självförtroende/ängslighet/häftiga reaktioner i form av övningar som passar i vardagen.

Allt från balansgång till spöken eller så.

Senast ändrad:

Var har jag skrivit att jag har valt att leva med rädslorna? Jag har inte lagt någon fokus på att försöka träna bort det han är rädd för eftersom det skulle ta ett helt stackars hundliv att gå igenom allt, på alla platser och i alla situationer som han kan tänkas att reagera på. Däremot har jag talat om för min hund att han inte behöver sköta om någonting, han behöver inte ha koll och godkänna varken folk eller hundar. Hans självförtroende tränas genom bruks och lydnad där han stärks genom att han får uppgifter och moment som han klarar av.

I söket är det att han hittar folk, självständigt i skogen som han sen kallar ut mig till.. I spåret så hittar han föremål, i uppletande likaså.. Budföringar med trevliga människor som dessutom visar sig ha roliga saker är en annan grej. I själva lydnaden finns även där många självförtroendehöjande moment såsom stegar och annat.

Förutom den träningen så får han klättra på stenar, rundbalar, upp på vedhögar, gallertrappor, bilskenor på lastbryggor, springa genom tunnlar etc etc.

Det jag ville få fram var att jag inte tror så mycket på att fokusera just på rädslorna. Att jag tror det är bättre att rama in hunden så den vet vad som väntas av den och hur den ska bete sig.

Mvh

Ja, men inte på så många övningar, utan mest "bara" på olika metoder och synsätt. :angel:

Senast ändrad:

Hur som helst, är det någon som har några konkreta förslag på hur jag kan jobba med honom och hans självförtroende/ängslighet/häftiga reaktioner i form av övningar som passar i vardagen.

Att platsa hundarna som Skogstrollet tidigare nämnde tycker jag låter som en bra början. Sedan ger ni fri-kommando om Ivan är lugn och när personen har kommit in ordentligt och också slagit sig till ro. Det lät som att han tycker att män är lite skräckinjagande, och det kan ju delvis bero på att män är större och grövre, så jag hade nog testat att sitta på golvet och umgås med gästen (inte så flashigt kanske) så att gästen (man eller kvinna) kommer ner mer på samma nivå som hundarna och blir mindre farlig i Ivans ögon. Efter fri-kommandot får han komma fram om han vill, men gästen ska inte interagera aktivt med hunden.

Låt Ivan börja med agility också. Kroppskontroll och fysiskt självförtroende smittar av sig på det mentala. Det har jag upplevt med min egen tik också samt hört från andra.

Smart! :idea:

Han är 6 månader, men visserligen av en liten ras som växer färdigt ganska snabbt. Och så länge han inte hoppar borde det väl var ganska lugnt?

Ja lägg bommarna på marken så kan du träna hinder vs. handling ändå! Något litet skutt då och då gör inte heller någon fara, jag gissar att han hoppar upp och ner ur soffan eller liknande redan.

Ja, men inte på så många övningar, utan mest "bara" på olika metoder och synsätt. :angel:

Räknades inte inlägget nedan?

Jag är själv en "fanatiker" av ordet relation :D

Att om ni stärker er relation så kan du också lättare stärka din hund. Några saker man kan göra som stärker relationen och hunden som individ är just miljö. Att hunden får hoppa upp på exempelvis elskåp, sandlådor, höga pedistaler osv. Man bekräftar hunden verbalt, talar om hur duktig den där. Klappar och smeker. Hunden får sedan gå ner när denna är lugn och i rätt sinnesstämning.

Man kan utveckla detta till att lära hundar klättra i älgtorn, eller stegar. Ja, låta fantasin flöda.

;)

En liten update:
Ivan har utvecklats jättemycket de senaste veckorna..! :bow:
Nu är han 7 månader, och jag har faktiskt inte märkt av någon spökålder än. Det har i alla fall inte uppkommit några nya spökerier, hans rädslor blir mindre och färre för varje dag.

Han följer med på agilityträningarna och har visat sig vara en riktig stjärna. Hans slalom är bättre än Billys :D Dessutom har det betytt oerhört mycket att han släpper mig och får sin belöning av någon annan.

Igår följde han till Vänersborg på utställning. Massor av folk och hundar - och en stenkool Ivan. Han hälsade på och umgicks med vårt sällskap, kunde sova en stund i skuggan och var till och med intresserad av främlingar som gick förbi på ett "Hej, vem är du? Nu kommer jag och luktar och hälsar..!"-sätt.

Han kan fortfarande bli ganska blockerad när det kommer någon. Och det spelar inte så stor roll om det är maken (hans favoritperson i hela världen) eller någon annan, han reagerar på samma sätt oavsett. Däremot blir tiden han är blockerad kortare för varje gång. Han lugnar sig snabbare om jag (eller husse) rör vid honom genom att hålla, klappa, vara nära.
Gäster ignorerar honom tills han är lugn och sansad, de får inte hälsa (knappt titta) på Ivan förrän jag säger till, och ofta låter jag det gå en ganska lång stund efter att han har landat och varvat ner innan de får ta kontakt med honom. Genom att ha en plan har möten med människor blivit mycket bättre.

Han har även utvecklat en väldigt bra social kompetens med andra hundar. Nu kan han verkligen umgås, göra lekinviter och ha väldigt roligt med andra hundar på ett annat sätt än förut. Han är väldigt lugn och stabil när vi möter hundar på promenaderna.

Det är egentligen bara "dörrblockeringen" som kvarstår, och jag tror inte att det kommer att vara ett problem under lång tid, utan att vi närmar oss en lösning för varje gång.
Han kommer att få larma när det kommer någon (det är ju liksom det som en dvärgpinscher ska göra), men det får/ska inte slå över i rädsla och blockering.

Låt Ivan börja med agility också. Kroppskontroll och fysiskt självförtroende smittar av sig på det mentala. Det har jag upplevt med min egen tik också samt hört från andra.

Har lärt mig samma, ut i skogen eller staden, balansera på nedfallna träd/stubbar/stenar/bänkar etc.

Lustigt nog tänkte jag på er i morse och undrade hur det gick, om Ivan fått träna agility eller inte. :D Kul att höra att det går framåt!

Min sommarlov börjar på tisdag, då ska jag bli stammis på agilityplan igen och även Qito 8mån ska få börja så smått.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 332
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 764
Senast: fixi
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 101
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 977
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama