Hur jobba med skällig ras redan från valp?

noffeliv

Trådstartare
Ny här på forumet. :)

Jag kommer äntligen, efter många års hundlängtan, att hämta hem min Norfolkterrier-kille om fem dagar. Det mesta är redan förberett och inhandlat, och jag kommer att vara långledig, jobba hemma och ta hjälp från familj och vänner under hans första månader.

Tycker noffe är en underbar ras - det enda negativa verkar vara att de har en tendens att agera polis och vara skälliga. Så, ni visa forumvänner, har ni tips på hur jag redan från början kan börja motverka detta? Bor i lägenhet nära stan, så det kommer alltid att vara en massa ljud och nya människor omkring oss.

Antar en del av träningen förstås börjar redan vid kontaktövningar och att jag visar att jag är ledare, etc. En del säger bland annat att man ska hålla koll på vilka ljud som kan få hunden att skälla, och reagera innan den gör det med belöning. Och att man kan öva när folk kommer hem till oss. Andra tips jag hört är att jag själv, när jag hör något, ska gå ut i hallen och låtsas lyssna, och på så sätt försöka få valpen att förstå att det är jag som avgör om det är något att skälla på eller inte.

Problemet är ju förstås att han kommer att höra allt innan mig. Och har inte så värst många vänner kvar i stan under sommaren som kan hjälpa till. Vill vara så konsekvent som möjligt från början, och har som sagt tid på mig att jobba på det här redan under hans första tid.

Sv: Hur jobba med skällig ras redan från valp?

...och ja, har förstås läst om skvallerträning, men tar ändå gärna tips på hur jag jobbar med liknande inomhus, i lägenheten, innan han hinner få in ett invant beteende att vakta och skälla på det han hör...

Jag borde skicka dig till våra grannar. De hade tidigare en labrador som inte sa ett pip eller rörde sig när man gick/red förbi. Hästen märkte inte ens att hunden satt på bron.

Så småningom blev den avlivad pga ålder och efter ett tag var det dags för en ny vovve att göra entré - och det blev en Norfolkterrier.
Och han är precis likadan! Inte ens som valp skällde han!
Senast i morse red jag förbi deras bro - typ 4 m från vägkanten - och hästen märkte inte hunden varken på bort eller hemvägen.

Jag har ingen aning om vad de gör men tacksamt är det i alla fall att slippa höra hundskäll.

Jag har tre gaphalsar här hemma varav en är valp. Jag har börjat ha med mig (överallt) en blomspruta med vatten. Vid oönskat beteende så får hunden en liten dusch med vatten (och ett bestämt NEJ!) och det bryter beteendet direkt. Sen får de beröm såklart. :)

Nu behöver jag bara visa flaskan så slutar de skälla.

Rie: Haha. Hoppas ju att min också ska vara icke-skällig av sig själv - mamman verkade tyst och lugn iaf. Men även uppfödaren varnade att det är en skällig ras, iofs värre i grupp då de kan egga upp varann.

Narcissa: Det där med blomspruta har jag funderat på, men tänker att det finns risk att han blir rädd eller att jag förstör lite i vår relation så här pass tidigt? I och för sig är lite vatten inte så farligt. Och det dröjer kanske innan han börjar skälla på saker...

Utomhus får jag försöka öva skvallermetoden, men inne där jag inte kan veta när någon ska föra oljud i trapphuset är det lite knepigare.

För mig går låg skalltrökel och låg stresströskel lite hand i hand. Hundar som är snabba till skall och ofta lättare att också hetsa upp sig över att det tex går nån i trappen.

Så jag skulle ge mig på mycket passivitetsövning på valpen, lite "när jag säger/gör så här, så ska du ligga still och hålla klaffen" Har man lugn och ro i kroppen behöver man inte larma.

Som valp har jag valt att helt enkelt hålla i valpen tills varvantalet är rätt, lyft upp, kläm fast och vänta....ibland jä*ligt länge. Ingen ögonkontakt inget direkt snack, absolut inte höja rösten. Valpen lär sig snabbt att "dags att coola ner" = inget skall.

En vuxen hund lär jag gå till en särskild plats, tex korgen, där är det lugn och ro och inget annat, så du i princip kan skicka till "korgen" då betyder det även "tagga ner".

Varför inte skvallerträna även inne?

När du ser att hunden uppmärksammar ljud så slänger du godbit på golvet/från handen eller leksak.

Vattenkorrigering tycker jag nog också är onödigt på en liten valp, känns lite hårt faktiskt.

Sen tror jag faktiskt att den vänjer sig. Växer den upp i en miljö där det brukar vara ljud runt omkring så lär den bara larma om det knackar/ringer på dörren. Och även där kan du ju slänga ut godis/leksak.

Mina två hundar är uppväxta i hus. Flyttade sen till lägenhet när de var flera år gamla och visst larmade de i början på "alla" ljud, men det gick faktiskt över snabbt då det blev vardagsmat. Däremot så larmade de om det knackade/ringer på dörren. Men det är inget jag tränat bort då jag tycker det är skönt, speciellt när schäfern skäller :p

Lycka till med valpisen! :)

Vi har en dvärgschnauzer hemma, han larmar för allt, verkligen allt. Helt hopplöst skall, det ringer i öronen länge efter att han slutat skälla, och skäller länge gör han dessutom..

Det jag har gjort är att vara superobservant på honom, och när han larmat har jag kallat in honom, sagt att det räcker och vid minsta tystnad belönat med godis. Det tog en vecka, men nu har vi en hund som larmar (vilket jag ändå vill att de gör), kommer studsandes till mig och berättar att han sett nåt. Sen tystnar han och tittar på mig, det blir max 3-4 skall numera bara och det är ju perfekt.

Min lilla kines lärde sig det också, han var inte skällig från början, men blev när snazern kom in i livet. Han tittade på ett par gånger och fattade det på en gång, så han skäller till några gånger och sladdar sen fram till mig för belöningen :love:

Tack för era svar och råd! Det där med samband med passivitetsträning låter ju logiskt, det ska jag ju ändå träna in annars, så kan kanske väva in det om han blir superuppspelt när han hör oljud i trapphuset. En av grannfamiljerna har VÄLDIGT verbala barn – gallskriker i trapphuset nästan varje morgon.

Uppfödaren bor på landet i stort hus, så det kommer förstås att bli ordentligt miljöombyte med stadsbuller, människor, trafik och grannar. Men han kommer bara att vara sedvanliga 8 veckor, så hoppas också på att han han vänjer sig från liten att det aldrig är riktigt tyst (även om det finns en liten inbyggd noffe-polis i honom).

Låter skönt att nevins schnauzer börjat lära sig så pass snabbt. Det knepiga tänker jag är att få hunden att förstå att jag belönar för att den är tyst, inte för att den larmar och sedan tystnar. För jag vill helst inte att han ska larma överhuvudtaget - åtminstone inte när han bara hör grannarna i trapphuset eller dörrar som smäller. Egen dörrklocka är en annan sak, då är det ok med några skall.

Och söta kinesen, hundar är för underbara – allt för lite godis! :)

Grattis till noffen, överlägset bästa hundrasen!

Min vovve (2-årig noffehane) har nära till skall ibland, speciellt om han är lite uppjagad. Värst är det när han leker med min svågers schäfer, då kan han vara svår att få tyst på men annars är det oftast ganska lätt.

Tycker att du har fått bra tips i tråden. Öva på att ta det lugnt miljöträna mycket. Min hund kan vara lite spökrädd, vilket också kan utlösa skall men jag har inte fått uppfattningen att det är speciellt rastypiskt.

Hur som helst så är min hund den mest personliga jag träffat: tittar på tv, sjunger, har många roliga ljud för sig, sitter sin noffesittning och är allmänt tokglad och charmig! Jag rekomenderar verkligen norfolkterrier till den som vill ha en pigg, glad och rolig hund i behändigt format!

Och min noffetik är knäpptyst utom när grannens hundar drar igång henne. Hon är världens enklaste och en riktigt myshund. Hon är ju dock åt det bekväma hållet och tycker nog att det tar på tok för mkt energi att behöva gå ut och skälla.

Då är mina phaléner betydligt mer larmande, de rusar gärna ut och kollar vem som kommer. Bor på landet så är det någon som komemr hit så är det antingen till oss eller till hyresvärden.

Men skvallerträningen är det jag tycker har funkat bäst, de får tala om att de kommer någon men de får ett alternativt beteende till att skälla :)

Vi har en finsk lapphund som ofta får beröm för att hon är så tyst. Hon är tillåten att skälla när hon leker med andra hundar, men inte annars. Någonsin.

Det vi gjort är att vi från det att hon var 8 v har uppmuntrat henne när hon sett något spännande utan att skälla. Det kan vara att grannen går förbi med en hund, eller att ryttare rider förbi. Då har hon fått en godbit eller lekstund, och nu vet hon att så fort hon bryter från att ha stirrat på det som kommer, så vankas belöning. OM hon skäller när vi inte vill, säger vi åt henne med röster och tar in henne i huset lugnt och stilla och stänger in henne där. Det tycker hon är aptråkigt, ffa om vi själva är ute, så det verkar ha en effekt.

Vad roligt att läsa om fler noffe-ägare. :) Det där med skällandet verkar ju vara individuellt - och förstås mycket beroende på träning och miljö. Var uppfödaren själv som också "varnade" för att det kan vara en skällig ras - själv bor hon ute på landet med flera hundar. Mamman till valpen verkade iofs hur mysig och snäll som helst, satt i min famn under längre stund när jag besökte dem första gången. Och själv somnade valpen på min fot efter några minuters lek och bekantskap - jag var såld direkt förstås. :love:

Skvallerträning och en massa positiv belöning it is. Skälla när han leker med andra tycker jag också han får göra, men som sagt helst inte annars.

Fyra dagar kvar nu! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 923
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2