Hur inreda lägenhet med öppen planlösning?

Jaulgreis

Trådstartare
Hej!

Nu behöver jag er hjälp!

Vi kommer att flytta in i en 1,5 på 55 kvadrat, och vi har ingen aning om hur vi ska inreda den på ett smart och praktiskt sätt. När vi skissar på det blir det väldigt mycket yta över, och det känns som att vi borde kunna använda den på något sätt (men huuuur?!).

Lägenheten ser ungefär ut så här (det är en vägg där det står garderob på den högra bilden):

planlosning2_51e95b36e087c31205785dd4.jpg

Jag tänker att man kanske kan hänga ett draperi (det mörkröda på den högra bilden) snett över för att få en sovalkov. Men vad gör man sen? Den övre delen av lägenheten är väldigt stor (inser att min paintritning är väldigt missvisande), men den är ju väldigt... Kvadratisk. Har ni några tips på hur man kan göra för att utnyttja så mycket av ytan som möjligt? Som vi planerar just nu blir det som sagt så himla mycket yta över!

Vi har ingen lust att smälla upp någon extra vägg som det ser ut nu, men kan självklart tänka oss att avskärma på annat sätt. Inredningen det rör sig om är väl matgrupp, soffa/tv/fåtölj och ett skrivbord och annat småplock....

Alla idéer är välkomna!

Tack på förhand och trevlig helg! :)

Sv: Hur inreda lägenhet med öppen planlösning?

Ikeas Expedit hyllor är utmärkta rumsavdelare som ändå behåller den öppna känslan tycker jag :) Finns i många olika former och färger för att passa dem flesta. Har själv en liten (4x2 rutor) som jag för att avdela min lilla kvadratiska etta och få känslan av att ena biten är ett riktigt kök då det egentligen bara är kokvrå i ena hörnet.

817ea17aa2ac5a01f314fb1e54f06dbd-orig

black.jpg

Man kanske kan göra sovhörna vid balkongen istället? Och ha matbordet där sängen är på din skiss. Finns gardinskenor man kan sätta upp för att på ett enkelt sätt dela av ett rum. Bara en tanke!

Jag antar att kryssen är dörrar ?
Men jag förstår inte riktigt hur köket ser ut, det verkar vara kök mest överallt !

Jag tror att det är klokt att flytta in och verkligen känna efter om det är en massa yta över !

Annars gillar jag också idén med sovhörna vid balkongen

Inser att det är väldigt luddigt förklarat, men köket är alltså båda rutorna (ugn, spis och lite är ena rutan, den andra är kylskåp och arbetsyta). Man måste alltså gå igenom köket för att nå vardagsrummet.

Har funderat på att ha matplats där sängen är, men tror att det blir för mörkt (det finns inga fönster där) :(

Och slant tydligen på tangenten, där det står kök i nedre högre hörnet ska det vara "kLk" (klädkammaren) :o

Om det är klädkammare i hallen och inte kök tycker jag att det verkar klokt att ha sängen där du planerat den på högra bilden. Sen matbord i vänstra änden av "rummet" nära köket och soffa vid balkongen.
Draperi för sängen verkar som överkurs i min värld i en etta där man bor själv eller med en partner.

Draperiet känns som en bra lösning, dels för att min sambo går upp väldigt tidigt ibland, och dels för att jag ogärna vill ha folk i mitt sovrum (och man går förbi det när man ska till köket, det blir som att man har en fot i sovrummet) :)

För att fixa ett enkelt draperi kan man skaffa en stång för duschdraperi och använda och sen ett snyggt tyg som själva draperiet.

När jag bodde i en etta hade jag också Expedit bokhylla som rumsavdelare, fungerade super.

Man måste inte möblera efter väggarna. Gör "öar" i rummet. Då är det heller inte nödvändigt med rumsavdelare som bara stjäl plats.

kl
Du skrev att det inte fanns fönster i alkoven, blir det inte för kvavt som sovkrypin då? Är ju bra med avgränsat om man arbetar olika tider iofs.
Annars kan ni ha det som arbetsrum/kontor ev med skåp för förvaring, kanske med plats för gästmadrass, eller TV myshörna?

Var finns fönstren/ljusintagen, hur stora är de o var är morgon/em/kvällssol? Går det att ha soffa skänk/skåp etc under fönstren?

Varför bosätter man sig i en lägenhet med öppen planlösning om man inte vill ha det öppet och luftigt?

Det är ju att förstöra hela atmosfären med en massa rumsavdelare osv :(

Ibland kanske man inte har ett hundratal lägenheter att välja mellan ;)

Fast det handlar inte om att vi ska spela möbeltetris, utan om att det blir alldeles för mycket tomma ytor över. Vardagsrummet är så pass stort (som sagt är min skiss missvisande när det gäller proportioner) och vi anser att det är en stor skillnad mellan en luftig känsla och ekande tomt :)

Haha möbeltetris :D

Klart det inte ska vara ekande tomt, det är inte så trevligt.
Skaffa större möbler?

Annars håller jag med Jonaz.
Sovrum där du tänkt, ett köksbord till vänster och vardagsrum till höger.
Så himla stort är det ju inte? Jag bor lika stort/litet men vi har fyllt ut vardagsrummet med en jättesoffa.
Både väldigt praktiskt och skönt, samt tar bort ekande ljud :)

Det är väl inte hela världen om ni inte fyller ut ytan till en början. Ni har ju inte ens flyttat in än! Flytta in med de möbler ni har och känn efter. Skaffa inte en massa extra möbler för att det får plats utan köpt det i så fall för att det fyller en funktion. Och jag håller med pulkan om att man inte ska hålla på med rumsavdelare i lägenheter med öppen planlösning (om det inte behövs).

Får det plats skulle jag, i en lösning som din, satsa på en extra sittgrupp som används vid besök eller när man vill umgås utan tv och hellre då dra ned på storleken för tv-soffan. Jag tycket det är mysigt med sittgrupper som har funktionen kommunicera i stället för bautasoffor vid Tv:n där man sitter på råd. Hellre då en liten myshörna för enbart hemmets representanter vid Tv:n.

Liknande trådar

Hemmet Det börjar dra ihop sig för lägenhetsrenovering, vilket varit på tal om sedan inflytt (flyttade in april -12). Jag bor i en etta på 45...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
20 260
Senast: Vogue
·
D
Hemmet Är du trångbodd? Inspirera mig med bilder på ditt boende! Jag vill ha era bästa tips på hur man inreder smart på en liten yta! :) Det...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
14 960
Senast: imrahil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter