Compact living

Sv: Compact living

Jag har faktiskt funderat på bäddsoffa! Kanske den här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10087106
Kvaliten lär ju inte vara någon höjdare med tanke på priset. :crazy: Men fördelen är att det är en liten soffa. Jag ska dock provsitta lite innan jag bestämmer mig

Den där soffan är jättelåg! Jag som är 160 cm får dra upp knäna för att sitta i den. Annars är det ju en bra idé med en bäddsoffa för ev. nattgäster.

Tips: Tänk på att utnyttja takhöjden. Loftsäng, hyllor etc är ett måste när man bor så trångt. Plus att allt man har har en funktion. Minst en. Tex soffbordet får kanske vara både matbord och soffbord och skrivbord. Stationär dator kanske inte finns plats för, men en bärbar tar ju mindre plats och kan bo på soffbordet oxå när man använder den.

27,5 kvadrat är väl inte särskilt litet?:confused:

Men man far naturligtvis dra ner pa prylarna. Soffbord kan man nog glömma, jag skulle prioritera matbord istället. Lägenheten där jag bor är ungefär samma storlek, da har jag säng, soffa, matbord och tva stolar. Samt en snygg pall som ocksa fungerar som säng- eller soffbord.

Välja saker med omsorg, skulle jag säga är det viktigaste. Man kan bara ha nagra fa saker, sa välj saker som är användbara och inte tar sa stor plats. Vi har exempelvis bytt ut elkaffebryggaren mot en espressobryggare man ställer pa spisen, vi har en laptop istället för en stationär dator som tar mer plats, diskstället sitter pa väggen och gar att fälla ihop, osv.

För eventuella nattgäster är luftmadrass ett bra alternativ, sa behöver inte soffan vara en bäddsoffa om man inte vill.

*delvis knapplån*

det här är intressant, alla kommer med bra tips på hur du ska få plats på 27m2..

För 5veckor sen flyttade jag in 120cm säng, skrivbord, rejäl byrå, 2 bokhyllor och en 60x60cm garderob på knappt 8m2... Visst jag har kök o vardagsrum också att vara i, men inte till att förvara saker i... Jag har alla mina grejer i mitt rum, förutom ridkläder, 2 jackor och 3 par skor som finns i hallen. och visst det ÄR litet o trångt, men absolut inte jobbigt att bo så.

Sen klart det är lite skillnad, får jag besök behöver jag inte dra in dem i mitt rum utan vi kan sitta i köket/vardagsrummet.

Jag har en sådan soffa på mina 27m2, det är ganska hårda armstöd (kräver extrakuddar) och funktionen som bäddsoffa är lite... hmmm... tvivelaktig (kräver bäddmadrass). Jag gillar den eftersom den är den absolut största soffa jag får plats med, men jag har en skön fotölj att myssitta i.

Den största tillgången som min lägenhet har tycker jag är förådet i källaren där jag har inrett med hyllor så att jag kan förvara saker som jag använder halvofta där och inte behöver ha allt drällande i lägenheten.

*kl*
Jag bodde på 24 kvadrat och delade i perioder lägenhet med kompis/syster/pojkvän, som mest bodde vi tre men jag har haft 30 festgäster, 15 middagsgäster och 10 nattgäster.
Hade en loftsäng 120 cm bred. Under den fick vi plats med en 80-säng bakom bambujalusier (man klev in från fotänden) och en tvåsitssoffa som ju då stack fram lite. Hade ett soffbord som var förvaring, HOL från Ikea. Däri hade jag lakan och sånt. I klädkammaren maximerade vi så att vi fick plats med alla kläder och även dammsugare. Jag hade väggfasta hyllor längs hela ena väggen men tog bort en del hyllor och hade inte alla hyllor fyllda för att det inte skulle kännas så trångt. Sen hade jag ett matbord som gick att fälla ut och som fungerade som datorbord för det mesta (min bärbara dator förvarande jag i en låda på en hylla. Hade sen en byrå också. Extra fällstolar och extra madrasser fanns på vinden. I den lilla kokvrån plockade jag ut skåpen och hade bara väggfasta hyllor som jag ställde tallrikar och sånt lite snyggt på. Hade all mat i snygga burkar.
Ska försöka hitta nån bild, men tror inte jag har någon digital för det var ett par år sen.

Senast ändrad:

Vill gärna tipsa om sängen som fanns i senaste numret av "Vi i Villa".

LÄNK

Lätt att fixa den där extra förvaringen men ändå inte hamna uppe i taket :D

Tack för alla smarta tips! :)
Jag är lite rädd för att sätta upp hyllor, då det faktiskt är en hyreslägenhet och det kan bli dyra pengar att betala när jag flyttar ut. Men jag ska absolut tänka till och försöka utnyttja takhöjden på alla sätt (förutom att skaffa en loftsäng ;))

Tack för varningen. Då blir det nog inte den soffan. Särskilt inte eftersom den enligt Buttercup dessutom behöver bäddmadrass.. Det blir förmodligen en klssisk Klippan eller någon annan liten och billig soffa. Bäddsoffa är egentligen inte supernödvändigt, även om det såklart är smart när man har gäster på besök (och jag har långväga gäster lite nu och då).

Ja, jag inser att man kanske inte får in Alla möbler, även om man skulle vilja. De enda möbler jag råkar äga i dagsläget är möbler som är opraktiska i den här lilla lägenheten: en fåtölj och ett soffbord.. Jag får göra någon sorts avvägning om jag verkligen ska ha dem i lägenheten eller om de ska bo i förrådet ett tag. Men det känns lite synd att ställa undan dem!

Det där ser smart ut och inte allt för avancerat att fixa! Lite synd bara att sovalkoven är så trång som den är. Det är preciiis så att en 2m-säng går in.. Fast just den där sängen lär ju faktiskt funka eftersom man lägger madrassen ovanpå skåpen.

Du kanske ska skippa soffan, och ha fåtöljen och kanske en sittplats till och sen fullt med kuddar på sängen. Rejäla sånna och ett bra överkast gör att den kan funka som divan/soffa etc när det behövs.

Mycket golvyta frigörs dessutom.

Det är väldigt lik min gamla lägenhet.
Jag ställde då sängen i sovalkoven (antar att den är en sådan) med skynke för. Bredvid huvudsidan av sängen, en liten bit ifrån, hade jag ett skrivbord med datorn och bredvid där en soffa. På väggen mot kokvrån hade jag tvn.
Min byrå ställde jag i hallen, men eftersom det inte ser ut att få plats i den där lägenhetens hall så skulle jag nog ha ställt den över kokvrån, längs väggen där (mellan kokvrå och bad). Annars kanske det skulle få plats på klädkammarens kortsida?

Tillägg: Soffbord hade jag också. Och det får plats om man inte har så stora möbler.

Antar att väggarna är tapetserade? Ta en riktigt vass kniv eller ett rakblad och skär ett L där du vill borra, pilla loss och vik undan tapetfliken, borra och sätt upp t.ex. hyllan. Sen när du ska flytta så fyller du hålet med lite spackel, låter torka, petar på lite lim och petar tillbaka fliken. Funkar hur bra som helst! :)

Och angående nattgäster; du har redan fått det bästa tipset av alla, nämligen luftmadrasser. De är ruskigt sköna nu för tiden och pumpas upp på nolltid!

Jag känner mig lite osäker nu. Det finns åtminstone en tapetserad fondvägg, men om resten av lägenheten var målad eller tapetserad vitt vet jag inte. :crazy:

Tack för tipset i alla fall!
Det syns alltså inte efteråt att tapeten har varit bortskuren?

Jag funderar allvarligt på det faktiskt. Att använda sängen som soffa alltså! Men då får man se till att inte äta framför TVn och sådant. :angel:
Allt hänger ju också en del på var antennutaget finns, för det är ju liksom inte markerat på planritningne. :crazy:

Kul att höra hur du möblerade. :)
Men hamnade inte TVn lite långt från soffan om de var på motsatta sidor av rummet?

Har man en riktigt vass kniv och är försiktig så syns det oerhört, oerhört lite. Du får hålla tummarna för att väggarna är målade, då är det ju bara att borra till förbannelse om du vill. :D

Är det? :D
Det blir väl inte så snyggt om man försöker måla över det sedan?

Finns instrument man kan låna för att ta fram färgkoden på den färg som är på väggen nu, så när du ska flytta är det bara att spackla igen hålen, slipa och måla över. :)

Liknande trådar

Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 527
Senast: Kilauea
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 509
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Hej! Nu behöver jag er hjälp! Vi kommer att flytta in i en 1,5 på 55 kvadrat, och vi har ingen aning om hur vi ska inreda den på...
Svar
16
· Visningar
10 370
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka