Compact living

Sv: Compact living

Nu kanske du inte behöver compact living-tips längre, men här kommer ett iallafall, för alla nyfikna som inte vill ha bäddsoffa eller loftsäng eller en sån där gräslig garderob-säng.
Jag hade, där jag bodde innan, långt gångna planer på att göra en upphöjd liten "scen" eller låda (2x2m) i ett hörn av rummet och sedan skjuta in sängen under lådan dagtid. Sängen ska såklart gå på nån form av småsmå hjul/skenor, samt att det under lådan även ska finnas plats för förvaring, kanske en läslampa etc. Fördelarna är att man inte behöver klättra (som i en loftsäng), eller bädda (som i en bäddsoffa), man får en massa fri golvyta (förutsatt att man gör lådan så stabil att man kan stå på den förstås) och en lite annorlunda lägenhet.
Tror att de hade något liknande på nåt inredningsprogram för väldigt länge sedan, och att det är därifrån jag har fått idén.

Åh, det lät ju jättefestligt! Något sådant ska jag fixa när jag flyttar :p (vilket lär dröja, men ändå)

Jag har en kompis som hade så i sin lägenhet. De fick plats med hela soffgruppen på "golvet" ovanför sängen och på kvällen drog de bara fram den, hur praktiskt som helst!

jag är rätt trångbodd, med låg takhöjd dessutom... ska bara städa undan lite så kan jag lägga upp lite bilder sen... :)

mitt bästa tips: ha inte så mycket möbler!

o ja det fungerade mycket bra. Det kändes inte alls ostabilt eller något när man satt i sofforna ovanför. Såg ganska coolt ut oxå med scenen :) de hade en så pass stor att de fick plats med dubbelsäng under. Mycket välbyggt, sängen gled fram hur lätt som helst när man drog i ett lite snöre typ.

Krävs det inte mycket golvyta?
Det verkar väldigt praktiskt annars.

Den måste ju vara byggd så att du kan dra ut sängen ordentligt annars är det ingen mening. Men om man bygger det tillräckligt stabilt och får upp soffor på "scenen" eller en soffa då om du har en smal säng så behövs kasnke inte så mycket golvyta. Jag har ingen aning om hur man bygger en sådan dock ;). Man får väl räkna och se till att ha tillräcklig med golvyta från början för när sängen är utdragen så blir det ju dubbelt så mycket golvyta som går åt liksom. Men för själva scenen behövs det nog inte så mycket :)

Du behöver ju såklart inte ha just soffor på. Om det passar bättre går det ju att ha arbetsplats där med så behöver inte scenen stå mitt i rummet. Klämm in den i ett hörn :)

Hittade en artikel om just en sådan säng. saxat från artikeln:

"Så bygger du in sängen

Det viktigaste är att du har stabila väggar. Regla upp ordentligt, tänk på att etagegolvet ska hålla för tunga möbler.

Har du gamla svaga väggar så bygg en ställning i stället.Tänk på att skaffa bärkraftiga material och tillräckligt många reglar.

Undvik att borra i elkablar, undersök var de sitter innan du börjar. Instrument för det finns på byggvaruhus.

Inte så händig? Ta med ritningar och fråga dig fram."

gav inte så mycket kanske men artikel fanns i en ganska så känd kvällstidning. Är dock pubilcerad 2006. sök på "gömma säng under etage" så ska du hitta hela artikeln på g**gle.

Annars kan du säkert fråga på någon byggvaruhandel om de kan komma med tips. Lycka till!

haha okej nu kommer sista söktipset....kolla på säng + podie så finns det en del tips och folk som har gjort likadant. Nu ger jag mig :) :)

KL
Sparkar liv i en gammal tråd! Håller på och flyttar från 43 kvadrat med stort förråd till 28 utan förråd. Är det någon som har några nya snilleblixtar tas de tacksamt emot! Det största problemet är väl att jag har en hel del friluftsutrustning som kräver plats. Skidor och liknande kommer få bo i kompisens garage, och en del saker kan säkert vara ute.

I köket är det lite dåligt med skåp, så jag tänker mig att skaffa en skänk eller hylla av något slag och ha mitt snygga porslin framme medan dom fulare grejerna kan vara i skåpet.
Det finns en liten klädkammare med några hyllor och en klädstång, och jag föreställer mig att den sväljer rätt mycket prylar trots att den är liten.

Köket är inte så stort men mitt nuvarande köksbord borde få plats bra med två stolar, och ovan nämnda skänk eller hylla får nog plats bredvid.
Sovrummet har en öppen spis i ett hörn, och klädkammardörren på samma vägg. Jag har en dubbelsäng som är 160 som jag hoppas kunna ha, i annat fall är den delbar så det blir en 80-säng. Blir det bara halva sängen vill jag ha en sån här:
0097428_PE237953_S3.JPG

I annat fall ska jag köpa sänglådor och ha under sängen ändå.

Min stora fina bokhylla åker ut till förmån för en mindre, och soffan ska bort. Blir en eller två fåtöljer istället. Uppepå spiselkransen finns det mycket plats, men frågan är om det blir varmt där när man eldar.

Om jag kan klämma in det är jag sugen på att skaffa ett fint klädskåp.
Egentligen vill jag ha nåt slags skrivbord men jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Tror att matbordet får jobba dubbelt i början.

Är det någon som har en fantastisk lösning för förvaring i köket blir jag lycklig!

Istället för stolar kanske en kökssoffa är bra?
De brukar ju kunna ha förvaring under sitsen också och det får plats alla fall 2-3 st på den.

Det finns en liten klädkammare med några hyllor och en klädstång, och jag föreställer mig att den sväljer rätt mycket prylar trots att den är liten.

Ja, det gör de!

Inred med backar.
Lägg till en extra klädtång och extra hyllor om det får plats.
Köp förvaringsfack för mindre grejer.
Förvara det du inte använder i klädväg i vakuumpåsar.

Min klädkammare är ca 1*1,5 meter skulle jag tro och den sväljer verkligen allt i kläd-, sko- och accessoarväg, med mera! Jag hade en stor byrå med fem lådor i början, men den skulle jag kunna göra mig av med nu, för jag har effektiviserat klädkammaren så mycket.

Spontant låter det annars som att du försöker få in ganska många möbler på liten yta. Jag har ju ungefär lika stor lägenhet som dig, men har gissningsvis ett betydligt, betydligt mindre kök/kokvrå och jag skulle inte få plats med 160-säng, öppen spis, fåtöljer, riktigt köksbord, bokhylla.. Hehe.

Ett tips är att åtminstone skippa fåtöljerna. Om du har ett överkast och om du bullar upp med mycket kuddar kan du eventuellt använda sängen som soffa istället?

Du har så rätt i att det skulle bli trångt med allt det där! Köket är "riktigt" men litet. Köksbordet plus två stolar borde gå fint att få in, och jag hoppas på att kunna ha nån slags hylla där i köket, om inte annat så nån enkel vägghylla som inte tar upp golvyta.
Det lutar nog åt att jag bara använder ena sänghalvan så att det blir en 80-säng. Har provsovit så ett tag i gamla lägenheten för att bestämma mig, och det funkar riktigt bra, antar att jag inte sprattlar så mycket när jag sover. Men den dag jag vill ha sällskap i sängen blir det problem:o

Mirre, jag hade verkligen velat ha en kökssoffa men jag undrar hur 17 den ska få plats... Kanske kan jag ha en sån där bänk som säljs som hallinredning, med två sittplatser och förvaring inuti. Någon form av kombinerad sittmöbel/förvaring hade ju löst problemet med min armé av vantar och sockor som inte gör nån nytta sommartid:)

Just nu är större delen av mina småprylar hemma hos en kompis, och möblerna är kvar i gamla lägenheten. Den veckan jag tänkt flytta drabbades av massiva schemaändringar så det får nog vänta en vecka till.

Liknande trådar

Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 527
Senast: Kilauea
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 509
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Hej! Nu behöver jag er hjälp! Vi kommer att flytta in i en 1,5 på 55 kvadrat, och vi har ingen aning om hur vi ska inreda den på...
Svar
16
· Visningar
10 370
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka