Jag sover sedan ett par år tillbaka i en bäddsoffa från Järnforsen, och det är både den bästa soffa och den bästa säng jag har haft. Den är framåtbäddad och allt sitter fast, så att fälla ut och ihop går på ett par sekunder. Sen har jag en tjockare memory foam-bäddmadrass som inte får plats i den ihopfällda soffan, så jag lägger till några sekunder på att rulla ihop/ut den, men det är fortfarande såpass enkelt att jag inte har några problem med att göra det varje dag. Sängen är grymt stadig för att vara en bäddsoffa - jag och särbon väger tillsammans över 200 kg men sängen står stadigt även vi är två.
Enda nackdelen är att när soffan är utfälld skapas ett perfekt gömställe för katter under den, så jag stänger in katterna i köket med sin frukost innan jag fäller ihop soffan på morgonen. När jag förra året hade en sjuk katt som inte fick gå in där och gömma sig där jag inte kunde komma åt honom fick jag alltså sova på själva soffan istället i ett par veckor. Det gick också alldeles utmärkt.
Min modell heter Halden, och jag har den bredaste varianten med 160 cm bäddbredd. Den var betydligt dyrare än Ikeas soffor, men värd varenda krona. Det märks att den är byggd för att vara mer än en extrasäng.