Nu har jag varit på IKEA och hittat två alternativ jag gillar!
@Mineur s förslag på bäddsoffan Friheten föll både mig och min kompis i smaken. Superlättbäddad och med en bäddmadrass på blir den riktigt bekväm. Förvaringsutrymme för sängkläder är inbyggt och priset synnerligen överkomligt! Definitivt ett alternativ, speciellt som det finns färger som tilltalar mig.
Sen hittade vi ett rum möblerat för compact living. Det var helt nytt, så nytt att säljaren inte hade information ännu. De som byggde rummet hade tagit en 90 cm resårmadrass, ställt den direkt på golvet och monterat dit lösa arm- och ryggstöd och därmed skapat en dagbädd. Till denna hade de lagt en ensits soffdel från serien Söderhamn. Tillsammans blev det en stor, mysig hörnsoffa som jag tokgollade. Nackdelen är bara att de löst utseendeaspekten genom att bädda sängen och använda påslakan i samma färg. Jag vill verkligen inte ha en bäddad säng som soffa rakt upp och ner men funderar på om det går att läsa det på annat sätt. En annan nackdel är att det blir bäst med bäddbredd 90 cm. Jag vill gärna ha bredare.
Men - jag är toknöjd med att ha hittat två möjliga alternativ! Kollar dock vidare efter Dux dagbäddar på auktionssiter ett tag.
Imorgon ska jag åka och kolla på en jugendbokhylla jag hittade på Blocket.