Hur i hela friden ska man fästa draglinorna i svängeln?

Rosen

Trådstartare
Är det någon som kan förklara hur man ska sätta draglinorna i svängeln? Svängeln har två krokar i vardera ände och draglinorna är i läder med lätt böjt metallspänne. Det går ju inte att bara kroka fast draglinorna i krokarna för då kommer dom att hoppa av i första gupp.
Hittar ingen bild heller på internet som beskriver hur man sätter fast dom.

Sv: Hur i hela friden ska man fästa draglinorna i svängeln?

Hej. Om det är en gammel vagn, du har, så är der en krog i båda
änder av svinglen, på hvilke man fäster to svinglar och kör par.
Den svingel, du har på vagnen är så ikke en svingel men en hammel.
Om man kör enbet med den hammel/svingel, må man enten placere
skaglen inden for krogen, och eventuelt fästne den med en liten
snöre, eller man må göre en udskäring i läderskaglen, et 3 cm langt
hul, åbne syningen och forstärke området med nylonband mellem de
2 lag läder.På moderne vagne, t.eks., marathonvagne är der ochså en krog, som passer med de kunstkläderskaglremme, mange använder
Hälsningar, Holm

Hej!
Du ska dra lädret på draglinan genom metallspännet så att det blir en ögla längst bak på draglinan. Den drar du över svängeln. Det kan vara lite knixigt att få lädret genom spännet, men det ska gå!!

Är det inte bäst att du låter någon kunnig via dig? Så att du inte missuppfattar nåt råd här och så sen sitter inte grejerna som de ska och lossnar?

Jag har såna, och flärpen ska vara uppåt. Trä alltså den delan som ska vara fästad i bröstan genom metallen och trä läderäglan över svängeln med stroppen uppåt. Sen måste ju den stoppas från att glida in eller ut från svängelns ände. Går det? Annars måste du svetsa fast stoppar på svängelns ändar.

Åk till en körträning o kolla in andras svänglar :) så att det blir bra o säkert.

/jenny

Alla draglinor passar heller inte till alla svänglar.
Är svängeln i trä med krok? eller kanske i smal metall med krok?
Isåf passar den inte din draglina så bra utan är till för draglinor med kätting.

För att svängeln ska passa din draglina så bör den helst vara rundad och med stopp på, så inte linan kan glida av eller glida in mot mitten.
Beroende på utseendet kan du ev. få byta antingen draglinorna el. svängeln för att få sakerna att passa.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 628

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka