Hur Högt?

E

Evelyn

Hur högt tycker DU att man ska ha hoppat om man ridigt i 8 år själv tycker jag inte det är så viktigt hur högt man hoppar jag tycker det är bättre om man hoppar lågt men balanserat och planerat än om man hoppar högt men bara "flänger fram"

vad tycker du? :)

Sv: Hur Högt?

Det beror ju helt klart på vilken nivå du ligger på kunskapsmässigt.
Det är ju skillnad på att ha ridit på ridskola i 8 år el. om du haft egen häst i 8 år...

Man behöver inte hoppa högt. Man ska aldrig hoppa högre än häst och ryttare är konfortabla med.

Hur länge man har ridit har ingenting med hur bra man rider att göra och hur högt man ska hoppa.
:)

Hot_N_Tot skrev:
Det beror ju helt klart på vilken nivå du ligger på kunskapsmässigt.
Det är ju skillnad på att ha ridit på ridskola i 8 år el. om du haft egen häst i 8 år...
ja det är sant

Dalsland skrev:
Man behöver inte hoppa högt. Man ska aldrig hoppa högre än häst och ryttare är konfortabla med.

Hur länge man har ridit har ingenting med hur bra man rider att göra och hur högt man ska hoppa.
:)
:) okej!

det är sant att häst och ryttare inte ska hoppas högreän dom klarar av för det finns de som gör det och det gör inte att dom utvecklas

Jag har ridit i 10 år, både å egen häst och ridskola.

Jag lägger stor vikt på teknik, balans, sits och vägar... Har alltid gjort och kommer alltid att göra..

Jag börjar komma upp mot 1,30 på enstaka hinder, bara jag själv vågar..... Är nämligen lite rädd av mig...:crazy:

För två ¨år sedan låg jag på ungefär samma nivå (det har inte blivit så mycket nu mer..).

Jag tror man ska öva på "små" hinder till stor del men det är viktigt att prova på högre(om man vill) för at få in känslan...:bump:

häldre snyggt än högt är min åsikt! sen kanske man inte behöver hoppa 10 cm precis!

Beror ju helt på hur mkt man tränat, om man haft egen häst osv.

Sen så är det många som säger att "jag har hoppat 1,40", och då har de hoppat ett hinder på 1,40. Själv tycker jag inte att det "räknas" riktigt. Eftersom det är stor skillnad att ha hoppat ett hinder på hög höjd, eller en bana på hög höjd, där det ofta är relaterade avstånd, teknisk osv.

Ja det är ganska stor skillnad för om man hoppar bana så måste man tänka mycket mer..

Jag vet en del som skriver in i sina meriter att de har startat en 150! Sen kanske de gick in o tog 1:a, 2:a hindret o vägrade ut sig, men de första hindrena är aldrig maxade så det stämmer inte med vad de skryter om. Då är det bättre att säga att man gått runt en bana,om man gjort det.

Jag har gått runt i 130. :rofl:

Flying High skrev:
Jag vet en del som skriver in i sina meriter att de har startat en 150! Sen kanske de gick in o tog 1:a, 2:a hindret o vägrade ut sig, men de första hindrena är aldrig maxade så det stämmer inte med vad de skryter om. Då är det bättre att säga att man gått runt en bana,om man gjort det.

Jag har gått runt i 130. :rofl:
okej! :) hur länge har du ridigt?

Jag har ridit i...11 år, typ. Har utbildat en ponny de senaste 2½åren, så det har inte blivit högt utan låga hinder och mycket teknik. När jag köpte henne klarade hon knappt 50 cm, när jag sålde henne hade vi startat 90cm.
Innan dess hyrde jag en ponny. Jag och en kompis hade rätt kul med den stackars hästen, hoppade säker 1.10 med den, bara enstaka hinder då.

idolagnes skrev:
Jag har ridit i...11 år, typ. Har utbildat en ponny de senaste 2½åren, så det har inte blivit högt utan låga hinder och mycket teknik. När jag köpte henne klarade hon knappt 50 cm, när jag sålde henne hade vi startat 90cm.
Innan dess hyrde jag en ponny. Jag och en kompis hade rätt kul med den stackars hästen, hoppade säker 1.10 med den, bara enstaka hinder då.
okej låter som du haft kul!

Jag tycker att man ska kunna trava över en bom åtminstånde!;)
okej det kasnke inte är att hoppa... Men om man är intresserad av hoppning så har man nog kommit betydligt högre än om man inte alls tycker om hoppningen.:)

Evelyn skrev:
okej! :) hur länge har du ridigt?

Jag gick på ridskola när jag var liten, men lärde mig inte så mkt mer än att åka häst. Skötte en travare i många år o red i skogen med, sen hade jag ett uppehåll på 10 år o fick man, barn o villa, när dottern var 3 började hon tjata om häst?? ( Fattade inte var det kom ifrån, för de tankarna hade jag stoppat undan för läääänge sen.)

Hon fick en shettis när hon var 5 år, o jag köpte mig ett 11 mån halvblods sto, För shettisen kunde inte vara själv!!! Jag visste inte riktigt vad jag gjorde:crazy:

Jag slog nästan ihjäl mig när jag skulle rida in henne:cool: När hon var 4 fick en kompis mig att börja hoppa!!!:o Ett under att vi bara överlevde det. Men min häst ville så gärna så jag höll i manen o styrde mot hindret o blundade o hon hoppade. Då var jag 34 år. ( Hualigen.):crazy:

Nu har jag hållt på i 7 år o tycker det är super kul, men akta er vad jag är rädd!!:eek: :eek: Vid insläppet på tävlingarna brukar de fråga om jag mår riktigt bra:o Jag o min valack har gjort 3 starter i 130. :D

Men jistanes vad det är roligt!!!!

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker att man ska klara av att hoppa ett hindder om man inte har några fysiska hinder som gör att man inte kan eller får hoppa.. men hoppa bör man kunna.. sen så spelar höjden inge roll.

jag har ridit sen 1995. haft egen häst sen 1999. och har hoppat 80cm som högt.

Min medryttarhäst är en van tävlingsponny, men han rusar gärna mot hinderna. Så därför började vi lågt och tog allting i trav tills han lärde sig att inte rusa. Han rusar fortfarande, men det är mycket bättre. Vi har hoppat 70 cm som högst, jag har hoppat 90 cm med en annan häst.

och varför skriver du det till mig??

skriv knapplån om du lånar min knapp eller svara till rätt person

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att "flytta hemifrån" och funderar på hur jag ska tänka med placering av TVn. Dvs vilken höjd man vill ha den. Min nya...
Svar
14
· Visningar
568
Senast: pepp
·
Foder & Strö Nån som kan hjälpa mig, har ett hösilage med väldigt högt manganvärde (se bild). Hur ska jag balansera det med koppar o zink? Alltså...
Svar
1
· Visningar
328
Senast: skiesabove
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 510
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar