Hur högt kan ja hoppa med denna ponnyn?

Sv: Hur högt kan ja hoppa med denna ponnyn?

Hur högt man kan hoppa med hästen känner oftast du själv.
Jag kan inte avgöra hur högt du kan hoppa med en häst utan att ha sett din och hästens kapacitet. Ta hjälp av en tränare (om möjligt).

Jag har endast hoppat 1 m med min häst och tycker att det är tillräckligt för henne (D-ponny) då hon kan vara lite envis och så, men hon har större intresse nu än vad hon hade för ca 2 år sedan och kan gärna hoppa högre om hon är med på noterna!

/Chima

ja som sagt som Chima säger,
det kan man inte bedöma, när du har en hoppbild
på 30 cm eller något, och sedan på dom andra rider du bara.
det brukar man känna själv, känns det som både du och
din häst klarar 70 - 80, så varför inte ?
men jag tycker dom Chima låt någon kolla på dig och din
häst, "in real life" lixom ;)

molvi

Aaa, du har rätt, ja tränar hos min granne, så han får nog träna migh träna migh å träna migh,,,, ja rideer me minn granne ( Linda och hennes kille e våran tränare :D kanion bra;)

har hon kapacitet o vilja kan du hoppa högt;)

Molvi skrev:
men jag tycker dom Chima låt någon kolla på dig och din häst, "in real life" lixom ;)

molvi

Får jag fråga, vaddå dom chima?
Jag rider för tränare och där har jag hoppat 50-90 cm hela tiden och det går framåt :D :)

Chima skrev:
Får jag fråga, vaddå dom chima?
Jag rider för tränare och där har jag hoppat 50-90 cm hela tiden och det går framåt :D :)

ska vara som *

Rebban__ skrev:
tjoo! ja e en häst kunnig ryttare har ridit i ca:6 år. Hur högt tror ni att ja kan hoppa med denna ponnyn:

http://www.fotogalleriet.se/alb_show_id64447_page0.html

Vi har hoppat ca: 50 - 60 cm, hon är lite bästämd men ändå snäll ;) Hur högt tror ni att vi kan hoppa i sommar????

Mvh // Rebecka E ( Svara gärna:idea:)

Det ser inte ut som en ponny för de högre klasserna. Men du kan säkert komma upp till LD/LC i alla fall.

Det är omöjligt för någon att avgöra hur högt ponnyn kan hoppa bara genom att titta på den på kort.

Sen är det stor skillnad på vad ponnyn KAN hoppa och vad den BÖR hoppa. Ponnyn KAN säkerligen hoppa minst 1 meters hinder, de flesta ponnyer kan hoppa både det och högre ändå, men frågan är om den BÖR göra det. Har den inte hoppat högre än de 50-60 cm ni hoppat tillsammans, inte ens med andra ryttare, så bör ju hindren höjas successivt under en längre tid så att ponnyn inte ställs inför utmaningar den inte klarar av och börjar tycka att hoppning är svårt/läskigt/jobbigt. En häst som tränas rätt och som man låter utvecklas i sin egen takt, dvs. inte höjer hindrena förrän den är säker på en höjd, kommer att ha bättre självförtroende och förmodligen våga ta sig an högre hinder (samt klara det på ett bra och säkert sätt) än en häst man tvingat över hinderhöjder den inte är redo för.

Sen beror det ju även på dig som ryttare - hur duktig du är. En duktig ryttare kan hoppa en häst på dess maxkapacitet, medan en inte fullt så rutinerad ryttare/rädd ryttare bör hålla sig på en nivå som både häst och ryttare känner sig säkra på.

Slutligen så beror även höjden ponnyn kan hoppa ponnyns psyke, om den har viljan och modet. En ponny som har "hopphuvud" kan gå långt - oavsett exteriör och teknik. Någon sa i ett inlägg här att det inte SER ut som en ponny för de högre klasserna. Jag känner en ponny som är mycket lik din (Rebban_'s) ponny exteriörmässigt och den ponnyn har tävlat medelsvår (1,20 m), vilket bevisar att man inte kan döma efter utseende.:smirk:

Det bästa du kan göra är att skaffa en bra och vettig tränare, så kan hon råda dig hur högt du kan hoppa med din ponny. Lycka till!

LD/LC det var ju snällt sagt eftersom de är de lägsta klasserna man kan hoppa på en "riktig" tävling. :smirk:

Rebban_: Det är svårt att bara se på ett par ridbilder och en enstaka hoppbild där hästen hoppar så pass lågt. Det hade vart lättare att se om du kanske hade haft en film när den hoppar. :)

Det är ju jätte svårt att säga. De skulle varit lättare om man såg hur han rörde sig och hur han tog sig över hindrerna. Sen är det ju svårt att se hur du rider när det mesta dels är uppställnings bilder. Men det är juh bra om du tar hjälp av en bra tränare som kan hjälpa er.

Lycka til =)

ja har nårra filmeroxå men vet ej hur man visar domm...:S

Det är ju svårt att säga så men jag tycker att du ska satsa på dressyren först, lära dig få ponnyn i form (ser inte ut som om den går i form på bilderna men jag kan ha fel:p kollade inte på alla bilder) och bygga mkt mer muskler på den!
Sen kan du börja hoppa för nån tränare och sen får du helt enkelt vänta och se hur det går :)

Vilek omöjlig fråga!:eek: Det är så olika per individ. En storhäst som ej har kap. kanske bara vill hoppa 50 cm medan tex jag hade en B-ponny som hoppade 1 cm under sin egen mankhöjd. Så att sånt är olika.:rofl:

Becka: Med henne kan du hoppa ganska högt, Dvs om du lyckats ha henne på bra humör då ni/Vi skall hoppa... så tajming gäller men ni kan säkert hoppa 1m-1,20
Men d vet att hon hoppar när hon vill..

Till er andra: Hästen har enorm kapacitet, Gäller bara att trän, tävla den dan å har det humöret;)

Jag skulle hoppa absolut max 1 m i sommar, med tanke på vad ni hoppat förut och hur ung hästen är.

_Mimmii_ skrev:
Det är ju svårt att säga så men jag tycker att du ska satsa på dressyren först, lära dig få ponnyn i form (ser inte ut som om den går i form på bilderna men jag kan ha fel:p kollade inte på alla bilder) och bygga mkt mer muskler på den!
Sen kan du börja hoppa för nån tränare och sen får du helt enkelt vänta och se hur det går :)

Dt går inte me dressyr längre..:( han har fått tuppspatt......:cry: :(

Om det inte går att rida dressyr tycker jag att ni borde kolla upp det, än mindre hoppa. Antingen kan han ha ont, eller så behöver ni hjälp av en tränare. (om ni inte redan har hjälp). Du kommer tyvärr aldrig att få en bra hopphäst om den inte kan gå dressyr :idea:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Verdandi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka