Men alltså nej, du märker inte alltid om det är områden där fåglar häckar. Alla som häckar på marken har ju mesta möjliga kamouflage för att undvika upptäckt, t ex.
En stor del av vår mark är Natura2000-område pga växter och djur, och jag vågar lova att inte ens 95% av de som nyttjar allemansrätten hos oss har en aning om det, eller vad det innebär.
Om det blir problem med folk som förstör så sätter många markägare upp bommar som hindrar biltrafik, vilket i regel försvårar mycket för allmänheten att ta sig ut till marker. De flesta sådana vägar är enskilda vägar utan statsbidrag och då får markägaren göra som den vill med dem. Men är det dit man vill komma? Att markägare ska känna att de behöver begränsa allemansrätten?
De flesta skyltar för större jakter eller vid jakt vid vägar, men i princip ingen skyltar för t ex någon form av smygjakt.
Jag tycker som sagt att det tillhör allmän hyfs att stämma av regelbunden träning med markägaren innan, och som flera andra skrivit innebär det givetvis inte att man ringer varje gång om man gör det flera gånger i veckan, det är ju helt orimligt och det trodde jag var självklart.
Ärligt talat får jag erkänna att har man extra skör mark så får man liksom som markägare ha lite ansvar också. Tex genom skylt om området. Just eftersom att vi har allemansrätten är det ju lite orimligt att varje gång man går ut i ny skog så ska man läsa om området innan så man inte stör i onödan? Det måste ju ändå vara ett större problem med nytt folk än folk som går där regelbundet och har bättre koll?