Ärligt talat är jag typ den enda härikring som tränar med min hund.
Märker man inte om det är områden där fåglar är? Det tycker jag man brukar göra och då ha hunden närmare sig.
Ja avverkning bör man ju inte gå in i men det hör man ju?
Är ju likadant när man rider känner jag. Ibland får man vända för att det är olämpligt pga jakt eller avverkning. Annars blir det ju samma problem (eller värre) när man går i ny skog som man inte känner till. Inte ringer jag och pratar med markägare varje gång jag ska ut i skogen för att se var det är lämpligt. Det är ju verkligen ingen som gör så? Då är det ju bättre att skylta om det är något speciellt med området som inte syns?
Känns ärligt talat lite lustigt att höra av sig till någon och fråga om man får spåra 1-4 ggr i månaden i deras skog eller kasta in ett par bollar och köra lite uppletande på promenaden. Stött på flertalet markägare och känner flera och när jag tagit upp det så har de antingen sett ut som frågetecken eller sagt att det ska man inte behöva fråga pga allemansrätten om sådana saker.
Annat med gruppträning som sker regelbundet.
Om det blir ett problem med folk som förstör så känns det mycket mera praktiskt med att skylta om mark eller djur behöver skyddas, jakt sker eller avverkning sker och folk inte har vett att hålla sig undan. Än att alla som går i skogen ska ringa till markägaren stup i kvarten och be de visa var det är lämpligt att vara
Alltså det är så att vissa aktiviteter som hundträning och ridning, är lite grann i en gråzon vad avser allemansrätten.
Ju fler som på olika sätt försöker stretcha vad som ska få ingå i allemansrätten, desto större risk att ännu fler markägare blir djupt missnöjda med hur allemansrätten fungerar, och så riskerar man att mark blir "privat", på riktigt, även i Sverige.
Alltså sådär som det är i de flesta länder i Europa, eller t.ex. i USA, där man verkligen inte får beträda privat mark.
Att någon, enstaka gånger, tränar hund eller rider en viss väg, brukar inte skada eller störa.
Men, du kan faktiskt inte veta, att du är den enda "som tränar hund" på marker i ditt närområde!
Det kan faktiskt vara så att någon markägare gjort upp med en rasklubb för hundar, en lokal brukshundsklubb, eller någon privatperson, om att nyttja markägarens mark (med vissa regler), för att träna hundar. Det kanske inte är en helt lokal person, utan några som reser en bra bit, för förmånen att använda markägarens mark.
En markägare, kan också ha bjudit in en lokal scoutkår för att ha hajk, en fågelskådarförening för att titta efter intressanta fåglar, en grupp botanister som letar sällsynta blommar, en lokal studiecirkel eller i stort sett vem som helst, som önskar lugn och ro för sin syssla en viss helg, eller några särskilda dagar.
När många, ofta, använder ett visst markområde, eller det sker som organiserade aktiviteter, så kan det både skada och störa.
Att rida en viss väg i skogen, en enstaka gång syns ju inte, men rider man ofta, och i blött väder, så kan delar av stigar snabbt förvandlas lervälling.
Jag vet inte vad de där "markägarna" du pratat med egentligen säger, eller hur du formulerat dig när du pratat med dem, men jag har ett uns svårt att tro, att det finns just någon markägare, som inte välkomnar att "folk" frågar, när de vill nyttja någons mark mer regelbundet, eller på ett annat sätt än vad som egentligen avses i allemansrätten..
Alltså det handlar ju inte om att fråga varje gång du vill ut och träna spår. Det handlar om att kommunicera med markägaren om att du då och skulle vilja träna med din hund på dennes mark. Och hitta ett bra sätt att meddela sig med varandra när behov uppstår.
När du pratar med markägaren, så får hen då möjlighet att berätta för dig att det finns inplanerad avverkning, eller att det ska hållas en stor jakt viss helg framöver, eller att det är olämpligt att ens tänka tanken på att ha spåret i närheten av en viss plats, eftersom en sällsynt fågel häckar där...
Har du väl pratat med markägaren en gång, och lämnat ditt telefonnummer, så kan markägaren enkelt höra av sig till dig, t.ex. med ett SMS, för att berätta när det olämpligt att vara i skogen, p.g.a. jakt, avverkning eller något annat.
Och du kan ju kanske göra markägaren lite tjänster, t.ex. berätta om en grupp vindfällen en bit från allfarvägarna i skogen.
Så himla svårt kan det väl ändå inte vara att prata med folk?