Hur hittar man rätt hundvakt?

Miiip

Trådstartare
Jag har helt plötsligt fått ett ganska stort problem som måste lösas hyffsat fort.

Har hittills aldrig haft något behov av att lämna ifrån mej hunden på dagarna. Hon har oftast varit med mej på jobbet, och när det inte har gått så har mina föräldrar kunnat ha henne under dagarna.

Men nu har mitt liv trasslat till sej rejält. Har gått sjukskriven ett längre tid, och förlorat jobbet pga det. Blev erbjuden nytt jobb idag som jag med största sannolikhet kommer att ta.. Börjar i sånt fall när sjukskrivningen går ut (ca två veckor kvar..). Men jag kommer inte kunna ha med mej hunden på nya stället. Och mina föräldrar flyttar från stan i december.. Det är trassligt värre med andra ord.

Har ju aldrig varit i behov av att lämna ifrån mej min hund till människor jag inte känner förut..Och funderingarna är ganska många. Hur sjutton hittar man rätt människor att lämna ifrån sej det käraste man har till? Dagmatte/-husse eller hunddagis? Hur pass stor ersättning förväntar sej folk att få för passningen? Kan man ställa några som helst krav på hur passningen ska gå till? Om man hittar en dagmatte/-husse..låter man då dom få tillgång till hemnyckeln så att dom kan hämta hunden eller lämnar man ifrån sej hunden på morgonen och hämtar hem den igen när man är på hemmaplan?
Jag har inte koll på något alls :(


Hur har ni alla andra löst det med hunden om dagarna när ni inte är hemma?
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

bekantas bekanta är bra att ha ;). jag satte faktiskt upp en lapp i affären om att jag ville ha hundvakt, men inte en kotte svarade... men så skrev jag att de var stora, energiska och en minimiålder på hundvakten. inget för sjukskrivna och pensionärer alltså.

jag fick alltså inte tag på någon den vägen, men det löste sig ändå i o m att jag fick tag på en bra inneboende.

om jag lämnar eller de hämtar beror på vem som ska ha hunden. och hur länge den ska passas. är det bara ett par timmar på dagen brukar de komma hit. jag brukar ge någon hundring för passning ett par timmar och en kortare promenad.
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Bekantas bekanta låter som en bra lösning. Tänkte kika runt lite i min lilla bekantskapskrets efter något liknande. Tror iofs inte att jag kommer att hitta något den vägen, men det är ju i alla fall värt ett riktigt försök :)

Det där med annonser i affären, på internet, i tidningen tycker jag känns lite läskigt faktiskt. Eller själva grejen att överhuvudtaget lita så pass mycket på en främmande människa att man törs lämna ifrån sej det käraste man har.. Men man kanske är nojig i onödan?
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Jag är lika nojig som du är med min lilla princessa. Jack Russell terriern klarar sej alltid och hon är lätt att hantera för alla människor med lite djur-vana. Men chihuahuan....oj, oj...min lilla princessa. Hon är så mammig, hon är så känslig, hon är så liten...jag har sååå svårt att lämna ifrån mej henne till någon annan än fd sambon.
Min moster är bra med djur, men det bär emot att lämna henne där också.
Jag har annars inte några problem att lita på folk. :)
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Skönt att höra att det är fler som nojar sej över djuren ;)
Jag hade nog haft lika svårt att vilja lämna ifrån mej henne om hon hade varit kavat och glad i folk iofs...
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Jag har satt ut lappar om att jag kan ta hand om hundar på dagarna, då jag är arbetslös och behöver lite extra pengar :angel: :banana:

Har fått en hel del svar och det jag är mest förvånad över är att ägarna ringer och frågar och sen bara kommer och lämnar hunden i princip nästa dag! Inga frågor om jag har tidigare hundvana (vilket jag nu har), ingen träff innan så dom får träffa mig och jag får träffa hunden osv. Utan bara lämnar av hunden på morgonen, stressar iväg till jobbet och sen kommer och hämtar den på kvällen. Nu har jag bara haft snälla hundar och allt har gått utan problem men brist på engagemang från ägarna förbryllar mig. Jag skulle inte vilja lämna ifrån mig min hund till vem som helst!
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Jag hade liknande problem då jag under en period inte kunde ha hunden med mej i dagtimmarna.

Provade först ett väldigt seriöst hunddagis som nödlösning. Min hund blev dock en aning stressad av att vara där hela dagarna, och när han kom hem på eftermiddagen var han så trött att han varken ville äta eller prommenera:crazy: -och att träna på kvällstid kunde jag glömma allt om.

Satte sen upp diverse lappar i närliggande affärer för att hitta en "dagmatte" som kunde prommenera med hunden, men fick inga svar. Provade sen med en liten notis i lokaltidningen, och blev totalt nedringd! -det var lite klurigt då jag tyckte att det var ganska läskigt att lämna min hund tillnågon främmande.
Den första personen som ringde avskrev jag redan efter en minut i telefonen, sen var det två stycken som kom förbi (en i taget), och så gick vi tillsammans en liten tur med hunden.
Den första var en pensionerad dam som var väldigt snäll, men även väldigt förvirrad, och jag var uppriktigt sagt orolig för att hon skulle trampa på hunden (tax), eller snubbla över honom...

Nästa person var dock en riktig fullträff, en ung tjej som hade haft hund hela livet, och som bodde i närheten, läste på deltid och kunde komma förbi och prommenera med vovven mitt på dagen.

Jag har en brevlåda med lås på, så hon fick en nyckel till brevlådan, och så la jag husnyckeln där.

Det har fungerat väldigt bra, hunden verkar trivas utmärkt och det hela fungerar för alla parter. Det svåraste var nästan att "säga nej" på ett väligt sätt till de personer som jag inte tyckte var direkt lämpliga, men man måste nog tillåta sig att välja med omtanke om man vill kunna känna sig lugn med att lämna hunden till just den personen.

Dagmatten får 60dkk per dag, vilket blir ca 1000dkk /månad då hon kommer fyra dagar i veckan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Jag har satt ut lappar om att jag kan ta hand om hundar på dagarna, då jag är arbetslös och behöver lite extra pengar :angel: :banana:

Har fått en hel del svar och det jag är mest förvånad över är att ägarna ringer och frågar och sen bara kommer och lämnar hunden i princip nästa dag! Inga frågor om jag har tidigare hundvana (vilket jag nu har), ingen träff innan så dom får träffa mig och jag får träffa hunden osv. Utan bara lämnar av hunden på morgonen, stressar iväg till jobbet och sen kommer och hämtar den på kvällen. Nu har jag bara haft snälla hundar och allt har gått utan problem men brist på engagemang från ägarna förbryllar mig. Jag skulle inte vilja lämna ifrån mig min hund till vem som helst!

Låter väldans knepigt att folk kan gör så med sina hundar :smirk:
Själv tänker jag ta väldigt god tid på mej innan jag bestämmer mej för hur jag ska ha det. Träffa människan i fråga ett flertal gånger innan denne får full tillgång till min hund.. Tänkte mej något i stil med inskolning på dagis för ungar..
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Jag hade liknande problem då jag under en period inte kunde ha hunden med mej i dagtimmarna.

Provade först ett väldigt seriöst hunddagis som nödlösning. Min hund blev dock en aning stressad av att vara där hela dagarna, och när han kom hem på eftermiddagen var han så trött att han varken ville äta eller prommenera:crazy: -och att träna på kvällstid kunde jag glömma allt om.

Satte sen upp diverse lappar i närliggande affärer för att hitta en "dagmatte" som kunde prommenera med hunden, men fick inga svar. Provade sen med en liten notis i lokaltidningen, och blev totalt nedringd! -det var lite klurigt då jag tyckte att det var ganska läskigt att lämna min hund tillnågon främmande.
Den första personen som ringde avskrev jag redan efter en minut i telefonen, sen var det två stycken som kom förbi (en i taget), och så gick vi tillsammans en liten tur med hunden.
Den första var en pensionerad dam som var väldigt snäll, men även väldigt förvirrad, och jag var uppriktigt sagt orolig för att hon skulle trampa på hunden (tax), eller snubbla över honom...

Nästa person var dock en riktig fullträff, en ung tjej som hade haft hund hela livet, och som bodde i närheten, läste på deltid och kunde komma förbi och prommenera med vovven mitt på dagen.

Jag har en brevlåda med lås på, så hon fick en nyckel till brevlådan, och så la jag husnyckeln där.

Det har fungerat väldigt bra, hunden verkar trivas utmärkt och det hela fungerar för alla parter. Det svåraste var nästan att "säga nej" på ett väligt sätt till de personer som jag inte tyckte var direkt lämpliga, men man måste nog tillåta sig att välja med omtanke om man vill kunna känna sig lugn med att lämna hunden till just den personen.

Dagmatten får 60dkk per dag, vilket blir ca 1000dkk /månad då hon kommer fyra dagar i veckan.

Det är just det där som du beskriver som gör att jag känner mej lite skeptisk till hunddagis.. Tror nog att min hund skulle reagera på samma sätt som din gjorde. Jag vill ju inte att våran tid tillsammans, med träningar och umgänge, ska bli förstörd av att hon lir stressad och trött på det hon måste göra på dagarna..

Men det låter ju väldans bra att du har hittat rätt människa till din hund. Jag tror helt klart på det du säger att man måste välja med omtanke.
En fördel för mej (som oftast i vanliga fall är en nackdel..) är nog att min hund är väldans kräsen med vilka hon vill umgås med. Det går inte att placera henne hos vem som helst och hoppas på att det funkar..utan det måste verkligen klaffa för hennes del för att folk överhuvudtaget ska få komma i närheten.. Det kan väl kanske göra det hela med att hitta rätt lite bökigare också.. Men det måste ju gå att lösa ändå :)
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Jag har aldrig anlitat dagmatte, men jag har varit dagmatte!

Jag svarade på en massa annonser på en internetsight för hundägare. Fick svar från alla jag mailat, och samtliga var intresserade.
Efter att ha läst noga igenom vad det var för hundar och vad de ville ha utav passningen, så kom jag överrens med en av dessa att träffa matten och hunden.
Vi träffades och jag och min lilla bonuspojk kom jättebra överrens från första stund.
En vecka senare prövade jag att ha honom ensam ett par timmar och sen var saken biff.
Jag tog hand om honom väldigt mycket, och vi kom överrens om 1500/månad, oavsett hur mycket jag tog honom.
Ibland hade jag honom över en hel helg, han sov hos mig ett par gånger, osv.

Något jag tycker att du ska tänka på är att skriva ett avtal med vederbörande, så att allt är glasklart och det inte kan bli något strul med betalning osv.

Lycka till i jakten på en bra kompis till din hund!
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Ja, du..... Det här med hundvakt är inte det lättaste! Jag har haft ute annons nu, både på webben och i lokaltidningen och det är BARA tok som svarat:confused: :mad:
Skrev vilket område det gällde (ville kunna promenera med dom dit och hem) och vad ringer?? En tant 12 mil därifrån??? Det var en som ringde som bodde i området å hon jobbade natt, så mina hundar skulle vara sällskap åt hennes hund när hon sov, hade hon tänkt ut:confused: Ni förstår ju!:eek:
Till slut fick det bli "amarillo" här på buke som blev den "lycklige" Tack gumman:love: :bump: :banana:
Sen fick jag för mig att en del ville ta dom å sälja iväg, man blir ju lite nojjig när en människa ringer halvtvå på natten å börjar svamla om hur fina vovvar det var å hur bra dom skulle passa:crazy:
//C
 
Sv: Hur hittar man rätt hundvakt?

Jag har också bekymmer, fats för mig gäller det korttidsvakt... Ska åka iväg en vecka strax efter nyår och behöver húndvakt åt mina W.

Men jag sjukt nojig och lämnar inte bara bort dem. Den ena (den svåra) har jag hittat en god vän som hunden är trygg med, men den andra är så svårt...

Hon är superlätt att ha med att göra, men folk jobbar och de flesta har ingen hundvana *suck*

Har funderat så smått på pensionat, men det är min skräck att lämna henne i en kall box och få tillbaka ett vrak... Hittar jag ingen vettig hundvakt så får jag skippa Teneriffa och det känns ju sådär :crazy:

//E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 627
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 686
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 777
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp