Hur hittar man "rätt" häst?

S

Silly

Känns som att jag letat en evighet, har hittat en häst som jag gillade men hon var i för dålig kondition och man begärde överpris. Hittade en annan häst som jag inte direkt kände något för men bestämde mig för att den dög då allt annat stämde, fast henne fick jag inte.

Är då trött på att leta, hittar en massa hästar som stämmer in på det jag letar men ingen är helt rätt... Hur mycket fel får det finnas? Ska jag nöja mig med en häst jag inte känner något för men som annars är perfekt eller måste det klicka?

Sv: Hur hittar man "rätt" häst?

Måste och måste... det MÅSTE ju inte klicka. Det gjorde det inte med min ponny tex. Grejen är, tycker jag, att inte köpa nåt för köpandets skull. De flesta hästar lär man sig nog att tycka om om allting stämmer annars. Man kommer ju förhoppningsvis att lära sig och utvecklas tillsammans, man växer ihop.
Det är ju värre att gå och köpa sig en häst och sedan ångra sig efter 6 mån eller ett år och vilja ha någonting annat.
Leta tills det känns bra helt enkelt. Köp häst med både hjärta och hjärna.
Ska du inte ha hästen till något särskilt behöver den kanske inte vara så speciell. Du kanske har kunskap, tid och vilja att utbilda den själv?
Vill du ut på tävlingsbanorna på en gång måste den ju vara utbildad för det. Kommer du att växa mycket de närmaste åren så köp inte en för liten häst etc. etc.
Det är mycket som ska stämma in. Fundera på vad som är viktigast för just dig!

Letar du på rätt ställen? Bland rätt hästar?

Du kanske skulle fundera på att titta på hästar av en annan ras eller som på något annat sätt skiljer sig från det du tänkt dig från början. Man vet aldrig när eller var det säger klick! ;)

Personligen så vill jag att det ska klicka mellan mig och hästen. Det ska kännas från början att det var helt rätt och inte bara ok för att hästen hade allt det andra man letade efter utom just DET.
Men sånt är ju väldigt olika från person till person.

Just nu har jag en foderhäst som jag inte direkt klickade med, men han hade allt övrigt så då bestämde jag mig för att prova. Allting funkar jättefint, men fortfarande kan jag inte hitta det där speciella som jag letar efter hos honom. Men det var ju värt ett försök och det är en väldigt, väldigt trevlig häst i övrigt. Hade han haft "det" så hade jag nog velat köpa honom om ägaren gått med på det, men det finns inte riktigt...Kanske att det kan klicka senare, nästa vecka, månad eller till vintern, men jag tvivlar på det.

Det ska kännas rätt direkt.

vad händer med "häst nr 4" som alla tyckte va så fin?

kanske va den du inte fick?

det är en fråga jag har ställt mig i ett år nu!!:crazy:

jag har ridit minst 35 olika hästar varav vissa två ggr.
har vrit upp till stockholm o långt ner i skåne. har åkt på bredden o längden o överallt känns det som.
det är inte så att jag inte har hittat hästar jag vill ha utan att DE (4-5 st) inte har klarat böjprovet vid besiktning.:(
jag har fått inse att den perfekta hästen i mitt fall finns men är inte hel nog för det jag skulle använda den till.:cry:
det har aldrig klickat med någon häst utan jag har helt enkelt fått börja gå efter de mer grundligare sakerna som storlek, ålder, utbildning. låter trist o det är inte alltid kul att åka o titta på häst längre.

den perfekta hästen finns inte!:cry: men det finns många passande !:D kämpa vidare!

Jag ville ha den men säljaren hittade en annan köpare som bodde närmare, hon var mån om vart den kom och ville kunna kolla upp det enklare. Vet inte om det hade något med pengar att göra också... Jag kunde bara betala 40 och hon ville egentligen ha 45, och visst, jag tyckte verkligen hästen var värd pengarna...

jag skulle nog vänta
Om jag inte känner för en häst direkt gör jag aldrig dt, visst man växer ihop litegrann men jag får aldrig den woawkänslan jag vill ha.
Köpte en gång en häst som hade de meriter jag ville ha men som jag inte riktigt kände för utan jag skulle köpa mig en bra häst för en gångs skull tyckte jag.
Blev aldrig bra jag trivdes inte med henne o hon inte med mig.
Sen har jag bara accepterat hästar som jag gillat trots småfel eller stora ibland:)
Visst nåra superresultat har det inte blivit men jag har gillat att gå till stallet o jobbamed hästarna

Men alltså, jag funderar på att köpa en häst med vilken jag kan lära mig lite mer om hur ridning borde vara, ingen GP häst men en snäll som kan lite iallafall, och sen kanske jag kan ge mig på en unghäst eller nåt "pucko" som jag faktiskt gillar... Oavsett vilken häst man köper kan man ju lära sig något iochförsig...

Och så vet jag inte vad jag vill göra med min ridning, om jag kommer nöja mig med skogsturer, lokaltävlingar och en massa arbete från marken eller om jag vill hoppa hus och få prisrosetter.

Kanske inte vill hoppa heller, kanske blir islandsryttare, eller blir framgångsrik på distansfronten.. Eller travkusk!

Jag kanske borde skrota stallet och börja samla på kapsyler eller nåt annat okomplicerat... Jag vill ha tillbaka min Dixie, hon var perfekt.

Åh vad jag känner igen mig i dina tankar. Visserligen så står jag hästlös nu och planer på hästköp finns enbart på ett drömstadie.
Men när jag börjar tänka på hur nästa häst ska vara och vad jag vill göra så blir jag helt snurrig i huvudet. Jag vill göra ALLT med en och samma häst.

Usch..när det blir dags för mig att börja leta häst igen kommer jag få samma problem som dig, jag kommer aldrig hitta rätt.

Hejsan, nu är jag bara 13 år och vill så himmla gärna ha en häst då jag har det dåligt hemma och känner att det skulle vara skönt att rida ut med kompisar osv.. jag har aldrig tävlat, då jag har gått i 6 år på ridskola med bara islandshästar men nu har jag tröttnat.. söker sommarhäst 07 för ev köp eller bara pröva på sådär jag vill hitta nån som kan hjälpa mig någon att bli vän med men finns ju ingen : / jag vet inte hur jag ska göra eftersom jag inte har så jätte hästintresserade föreldrar visst jag får ha sommarhäst men dom vet ju inte vad dom ska göra dom kan nästan ingeting morsan är livrädd för dom hon är mest till för att köra till stallet om det är ett stall långt bort, kostnaderna vet dom om, gudars vad jag vill ha en häst själv älskar jag tinkrar så jäkla mycket men det finns ingen som passar mig "/ hoppas någon har lust att snacka om detta, någon som vill bli vän med mig ha det jättebra kramar / Sara. :confused:

Jag går på känslan i magen, gillar jag hästen så struntar jag i hur den ser ut, vad den är i för kondition eller om den inte alls är vad jag tänkt mig.
Min första häst jag köpte var helt raka motsatsen till vad jag skulle ha, ett brunt sto, alldeles för mager, knappt hanterbar och till överpris. Men jag gillade henne och ville ha bort henne från det stället hon fanns på så jag köpte henne, visst har vi haft våra meningsskiljaktigheter, men idag är hon min alldeles egna ängel, jag kommer ha henne kvar så länge hon lever även om hon inte fungerar som den ridhäst jag tänkt mig, men hon har nu fått sin andra föl och fungerar mycket bra i hanteringen när hon lärt sig lita på mig.

Så leta där du inte tror att din drömhäst finns - det är mitt enda tips!

Prova ridskolorna då?
ibland säljer de sina trotjänare som inte håller för alltför många lektioner men som ensamhäst kan de bli som unga på nytt.Ofta är de väl utbildade o behöver bara lite tid att hitta energin igen.
VAr på väg att köpa en sån men tvekade o det ångrar jag. HAn var 17 eller 18 o välutbildad. Vad roligt jag hade haft o kunnat tävla på lokal nivå mm.
10´skulle de ha för honom.

Ibland har man lite väl höga förväntningar. Visst är det ok att ha några Måste-kriterier som man inte viker ifrån, men i slutändan brukar jag själv iaf kunna förälska mig i nästan vilken häst som helst, man växer ihop. Viktigt är ju däremot att det är en häst man klarar av, finns inget tråkigare än när man känner att man utvecklar en problemhäst för att man inte passar ihop med/klarar av ett visst temperament.

Satsa på en häst med en personlighet som du gillar utan att du för den skull måste känna att det klickar till 100% och hittar du flera sådana väljer du den som har flest andra fördelar också. Se till att få ha hästen på prov minst en månad.

En annan grej som jag själv funderar på är att fixa en stallplats och betala för den tills man hittar en häst. På så vis är man peppad att leta, man vill ju inte gärna betala kallhyra på något man inte använder i evigheter, men det blir lite mindre stress eftersom man vet att man har förutsättningarna att skaffa häst och kan hålla koll mer kontinuerligt tills man hittar något som känns "rätt".

Egentligen kanske vi är alldeles för kräsna. Man kan ju oftast utvecklas mer med en häst som man INTE känner att man passar ihop med som första intryck. Och kanske är vi lite för rädda för att sen behöva sälja hästen, rädd för att göra ett misstag? Men jag skulle inte se det som ett misslyckande att testa ett halvår och sälja vidare i värsta fall. Inget man gärna gör utan att verkligen ha försökt, men då har man ju förhoppningsvis blivit en erfarenhet rikare iaf.

Jag tog bort min ponny i måndags så stallet står tomt och vi betalar för platsen tills vidare så nog är jag peppad. Och så saknar jag framförallt Dixan, men också att bara kunna svänga förbi stallet och hälsa på sin egen häst, eller ge sig ut och rida, bara göra något! Jag har haft egen häst i 4 år och 28 dagar och plötsligt står jag tomhänt. Jag är så fruktansvärt rastlös men har trots det ingen kraft att ta tag i saker och ting...

Ska åka och kolla på en häst imorgon iallafall :bump:

Och så är det en amerikan också som har en häst men jag vet inte.. Känns lite risktabelt att importera som privatperson...

Och så är det en tredje häst som jag sett på bild och film, tycker om ansiktet på den, den ser helt ok ut i ridningen men är inte helt igång och ser inte så väldigt proportionerlig ut. Har dock ridit en halvsyster till den under en längre tid och den hästen älskade jag... Så jag funderar på om man kan köpa den utan att först åka och kolla, eller om man ska åka och kolla och ta med hästen på direkten om den känns bra... Synpunkter?

Att åka och kolla med utgångsläge att ta hästen med sig direkt om det klaffar kan fungera bra, men då får man vara beredd att verkligen behöva ta beslutet på stående fot. Känner man att man inte kan det bör man åka hem tomhänt och fundera.

Tänk på att vissa saker går att träna bort (små exteriörfel går ibland att göra det, att hästen ser oproportionerlig ut kan i vissa fall förbättras om den musklas om, tråkigt steg/gångarter kan oftast förbättras men i rimlig grad osv) och vissa saker som inte går att träna bort.

Vad vill du använda hästen till? Vad är viktigast för dig - en kompis att "umgås" och ha kul med, en utmaning att utbilda själv eller en tävlingshäst inom ett visst område?

Känner igen mig precis! Man tröttnar på att leta när inget går som man vill eller man inte hittar det man vill ha. Beroende på vad man vill med hästen givetvis, så finns det ju olika utvägar. Men min åsikt är iallafall att det inte kan bli perfekt med en häst som man inte klickar med. För mig är det huvudsaken. Allt kan vara hur bra som helst, men passar ekipaget ej tillsammans och har den där speciella kopplingen är det inget värt för mig. Att köpa en häst som man tycker har massa fel är ju som att gå in i ett förhållande som man ej tor på.

Helt enkelt..Jag tycker inte att du skall köpa den häst du egentligen inte vill. Det är onödigt, även fast du verkligen vill ha en ny häst och saknar det. Då blir det nog lätt så att du köper den bara för köpandets skull. Tänk på att det är en vän som du skall umgås mycket med. Ha tålamod och styrka att vänta! Rätt va det är kommer dyker det upp någon som du känner är wow och då blir grunderna bättre.

Om hästen kanske inte utseendemässigt är perfekt i nuläget tycker jag själv inte gör något. Med en bra grundextriör och något speciellt i blicken kommer man hur långt som helst. Därifrån går det mesta att fixa.

Så fick jag min drömhäst. Jag var egentligen och tittade på en annan häst som jag inte ens var intresserad av, men tänkte att den kanske funkade ändå. Men jag klickade direkt med ett omusklat, konstigt troll i samma hage som jag bara blev helt kär i. Såg honom äta i hagen i ca 20 min och två månader senare åkte vi över halva landet och hämtade honom. Och det har jag inte ångrat en sekund!

Lycka till i sökandet! Det kommer säkert att gå jättebra.

edit: föresten vet du ungefär vad du är ute efter? Kom på att jag kanske vet nått som möjligtsvis är intressant..

Framförallt tror jag att det är viktigt att man inte snålar för mycet, om hästen är rätt -köp den även om den kostar lite mer. Ångrar så att jag inte köpte ett av hbl jag tittade på, blev "dumsnål"

Men iofs, hade jag köpt honom så hade jag ju inte köpt min nuvarande häst som jag är oerhört fäst vid..

edit: föresten vet du ungefär vad du är ute efter? Kom på att jag kanske vet nått som möjligtsvis är intressant..

Ett halvblod eller fullblod över 160, behöver inte vara helt färdig i hoppningen men ha kapacitet för 1,10 och vara färdigutbildad i dressyren... Och max 40 000.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 410
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar