Hur hittar man fattiga/hästtokiga barn?

Nixehen

Trådstartare
Jag har klurat i flera dagar på hur jag ska formulera rubriken, men inte kommit på något vettigt - så nu får det bli som det kan. Lade den först på Senior men kom på att det kanske är lättare att hitta rätt här på Förälder. :)

Till saken:
Jag är riktigt nördig på att köpa på mig barn- & ungdomshästböcker (typ pollux). Brukar köpa dem ruskigt billigt, läsa dem och njuta av historierna i all sin enkelhet och sedan blir de liggande. Vissa favoriter sparas såklart, men resten skulle jag vilja ge till någon hästtokig unge helt enkelt.
Allra helst någon vars föräldrar kanske inte har råd att låta denne gå på ridskola, prenumerera på Min Häst eller att köpa böcker helt enkelt. Problemet är att jag inte har någon sådan i min närhet och inte heller vet hur jag ska hitta detta hästtokiga barn..? :confused:

Jag tänker mig att en kasse med hästböcker kan vara rena drömmen för ett barn som inte är född med en silversked i munnen och vet ju själv hur mycket jag älskat böcker genom alla år!
Att läsa och fantisera och drömma är något som alla barn borde få göra tycker jag och jag skulle så gärna vilja ge någon en knuff på vägen helt enkelt! Överlag är böcker något som ligger mig varmt om hjärtat och den glädjen vill jag gärna "lära" ett barn idag att känna också. :)

På FB finns det massor med köp & Säljgrupper och diverse bortskänkesgrupper - men i dem är det alltid samma personer som roffar åt sig och sedan säljer sakerna på andra sidor. :mad:

Har googlat för att försöka hitta organisationer om håller på med just sådant här - men det enda jag hittar är att alla vill ha ekonomiska bidrag. Alltså inte vad jag söker.
Jag är heller inte intresserad av att skänka till röda korset, myrornas eller liknande - utan vill att de ska komma direkt till ett barn helt enkelt.

Är det NÅGON som vet vart jag kan vända mig? Eller hur jag ska gå tillväga? Eller är det bara att låta böckerna ligga i förrådet i väntan på att ett barn ska korsa min väg? :confused:

(Kanske till och med är någon som känner till just ett sådant barn och som vill pm:a mig?)

Nu gäller frågeställningen i första hand just dessa böcker, men även annat vore intressant att veta vart man kan vända sig för att skänka till folk som behöver det - typ leksaker, täcken, kläder, men också kanske julklappar och påskägg.. Ja ni förstår!

Sv: Hur hittar man fattiga/hästtokiga barn?

Har du kommat med stadsmissionen? Du får troligen ingen adress till något barn, men de kanske vet något och kan förmedla böckerna?

Eller skicka ett mail till soc i kommunen och fråga om de kan förmedla böckerna om de har lämplig mottagare.

Jag önskar att jag kunde hjälpa till. Jag gjorde precis som du med alla mina hästböcker och serietidningar och de togs emot
med öppna armar. Nu har jag inte kontakt med hästtjejer på samma sätt som förut. Ett tips är annars att åka till en ridskola och lämna till uppehållsrummet! Lycka till.

Jag skulle ställa dem på en ridskola :) (Tror det är fler föräldrar nuförtiden som har råd med ridskola.).

Jag har många gånger botaniserat i bokhyllorna på ridskolan för att hitta de där hästböckerna, läsa och ställa tillbaka. Då får mängder av hästtokiga barn del av dem, tills någon tycker de är så bra att de stannar :p

(Jag har ett projekt som pågår varje sommar att hitta de där gamla hästböckerna, äldre än 70-tal, som är så roligt exotiska och sparar dem på sommarstället, där jag hoppas små kusinbarn hittar dem en vacker dag.)

Jag vet att många som inte har så mycket pengar köper barnkläder mm på t ex Erikshjälpen, de har även böcker där.
Jag antar att bikupan har liknande sortiment.

Kolla med kvinnojourerna. De kan dock ha problem med förvaringsutrymmen, men man vet aldrig!

Det finns en fb-grupp för målgruppen du vill åt. Nu har jag inte klivit ur sängen och mobilen var lite för långsam på att hitta gruppen men den heter något i stil med "vi som stöttar och hjälper varandra i vardagen". Det är en låst grupp men jag går med där ibland när jag har något jag vill ge bort till bättre behövande. Dock får man vara tydlig med att man bara är där för att ge bort saker och inte plocka åt sig, annars om de kommer på att man har tillgångar kan man få onda ögat ;)

Edit: hittade gruppen bara för det. "Vi som behöver hjälp och stöttar varandra i vardagen" heter den visst.

Senast ändrad:

Det där var precis sådant som jag letar efter! Ska prova att gå med där. Tack för tips! :)

Kolla med kvinnojourerna. De kan dock ha problem med förvaringsutrymmen, men man vet aldrig!

En bra idé och likaså den lokala församlingen. Kyrkan har ofta koll på behövande. Tänker också på att Majblomman kanske anordnar specifika projekt.

Det stod om en tjej i Sydsvenskan för ett par år sedan som älskade hästar men mamman hade inte råd med varken lektioner eller annat. Någon artikel om vardagen för ensamstående och där stod det hur man kunde hjälpa så efter detta funderar jag på just kyrkan.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är en 34-åring invandrare som har separerat sig från sin partner nyss. Jag känner att jag vill skaffa barn, helst i Sverige, för att...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 117
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 135
Senast: Svartkatt
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar