Jag köpte en 13åring (e. Beach boy ue. Stanford) för snart 10 år sedan för drygt 100'. Han var då inte tävlad annat än hoppning. Bra poäng från 3års och kvaliteten dock. Vi debuterade GP när han var 19 och hade vinster till och med st. George. Det går helt klart att köpa bra häst för mindre pengar. Han var ingen världscuphäst, inte helt okomplicerad att rida heller men jäkligt schysst med tanke på att jag var young rider/u25-ryttare och utbildade min första storhäst. Ådi rörde sig som en traktor jämfört med de dyra hästarna, men hade andra förtjänster.
Nu har jag en femåring som jag köpte för pengar strax under den budget du angivit som för mycket. Som såldes som 4åring för 350'. Sedan har han inte fått riktigt rätt förutsättningar och där av tappat i värde. Nu blir han ett "projekt" hos mig för att se om han har huvud och hållbarhet för GP. Mulle har en gång som är exceptionell men som blivit lite för hårt tagen på grund av detta.
Två helt olika hästar, olika förutsättningar men förhoppningsvis samma slutresultat (om än förhoppningsvis bättre poäng för den nya). Allt har bara med hur mycket runt omkring man är villig att kompromissa med.
Gamla Ådi
Lilla Mulle