Jag skulle nog aldrig satsa på dressyr med en hopphäst. Tror inte dom har mentaliteten som krävs . Jag märker ju på mina hur jävla glada dom blir när man tar fram en bom och hur likgiltiga dom är inför dressyrarbetet. Inte så att dom direkt protesterar utom dom gör ju allt, men inte med den där glädjen som när dom ser en bom. De vänner jag känner som har dressyrhästar , de hästarna växlar upp i glädje inför olika rörelser som hopphästarna gör inför en bom. Jag tror det har betydelse i slutändan, aveln har liksom satt sina spår.
Nu tänker jag inte msv klasser utan svårklass då.
Du tror inte att det även beror lite på hur deras ryttare känner inför dressyr vs. hoppning...? Har aldrig märkt på mina hopphästar att de skulle tycka att dressyr var tråkigt överhuvudtaget, snarare tvärt om brukar de vara riktigt nöjda efter ett bra dressyrpass.
Dels KL
Min ena hopphäst (numera avelssto) har både gången och exteriören för att gå svåra klasser i dressyr, men tyvärr lite knepigt temperament - hon köptes som outbildad 5-åring för kring 75.000,- (för 10 år sedan). Hennes son (hoppstammad med multitalang-blod) är lite för tidigt att säga än hur långt han kan gå inom dressyren, men han är bedömd med 8-7-9 på sina gångartar och hans trav är taktfast med bra bakben, så troligen rätt utvecklingsbar (om dock inte flashig).
Om man letar bland hopphästar så får man gå efter de lite äldre stammarna från den tiden hingstarna blev bedömda på både gång och hoppning. Finns flera av de gamla hingstarna som lämnat avkommor i svår klass både dressyr och hoppning.