Hur hitta bostad i Lund???

oviktig

Trådstartare
Jag har sökt nytt jobb och jag genomgår nu en rekryteringsprocess och har varit på två intervjuer, gjort ett "personlighetstest" för att se vad jag tycker om för arbetssätt. Och om några dagar ska jag på en tredje "intervju" kan man väl säga, där vi ska gå igenom resultatet från testet.

Det känns alltså ganska lovande för mig att få det här jobbet. Men, det är i Lund, och innebär att jag måste flytta.
Så, hur tusan hittar man ett boende i Lund????

Det är även så att jag träffat en kille, och tanken är att vi ska bli sambos i samband med en ev flytt. Men vi har ju inte bott tillsammans ännu, och bara varit tillsammans i ca 3-4 månader. Så vågar man köpa något tillsammans då?
Måste man köpa bostad? För jag har ingen kontantinsats. Och lgh i Lund är ju ganska dyra så det krävs ju en del i kontant.
Är det lättare att hitta bostad utanför? Var är trevligt att bo?

Jag tror att jag bara har en månads uppsägningstid på mitt nuvarande jobb.

Hur kan jag lösa detta praktiskt, om det visar sig att jag får jobbet :crazy:? Känner mig så förvirrad!!

Sätt dig i kö hos LKF, stena fastigheter så finns det några till - men just nu står hjärnan still. De privata kan du få lägenhet hyffsat fort hos om du har fast jobb.
Annars får du kanske börja med en andra hands lägenhet - i väntan på att du får 1:a hands. Lund är svårt tyvärr, särskilt utan kontakter. Alla min som jag känner har redan fått sina uthyrda men kan PMa om jag hör något.

Jag har bara bott hos privata värdar under mina drygt 10 år i Lund. Jag har ringt dem och sen sen blivit erbjuden lägenhet ganska omgående. Det gäller bara att luska fram vem som förvaltar husen. Det finns några hyresrätter på Stralsundsvägen som jag förstår att det är rätt lätt att få tag på, det är Balder som förvaltar dem. Om du är med i HSB har du förtur på deras hyresrätter ( jag blev erbjuden en lägenhet efter en månads medlemskap).

Idag har jag fått veta att jag får jobbet :) (såhär på en söndag, men hade ett möte med vd:n när han ändå var i mina hemtrakter under helgen).
:banana::banana:

Tack för era tips!! Ska absolut vända mig till de privata värdarna och se om de kan hjälpa mig :)

Jag har bara bott hos privata värdar under mina drygt 10 år i Lund. Jag har ringt dem och sen sen blivit erbjuden lägenhet ganska omgående. Det gäller bara att luska fram vem som förvaltar husen. Det finns några hyresrätter på Stralsundsvägen som jag förstår att det är rätt lätt att få tag på, det är Balder som förvaltar dem. Om du är med i HSB har du förtur på deras hyresrätter ( jag blev erbjuden en lägenhet efter en månads medlemskap).

Har HSB hyreslägenheter i Lund? Det får jag nog kolla upp! Har för mig att jag sparade någon månad innan när jag sökte i Malmö för några år sedan, kan de bosparen finnas kvar kanske?

Finns akelius också. Kanske även jakribrog(hjärup)? (Dom kör ingen bostadskö utan tar efter sina egna kriterier)
Städer/Byar med bra pendling till lund så vitt jag vet är
Malmö, Staffanstorp, Dalby, Södra Sandby, Kävlinge, Arlöv, Burlöv, Hjärup. Vet tyvärr inte hur bra det är västerut. Sen beror det ju lite på om du har bil eller du är beroende av kommunal trafiken.

Annars kan du inte bara bo hos killen medans du letar?

Om du inte tvunget måste bo i Lund så finns det hyresbostäder även i t.ex. Staffanstorp, Hjärup, Dalby och för den delen i Malmö. (Dock är det nog inte jättelätt att hitta hyresbostad där heller.) Jag bor själv i Staffanstorp och trivs utmärkt men jag bor i eget hus.
På andra sidan Lund finns också t.ex. Eslöv och Höör. Restid med tåg/buss kollar du enkelt i Skånetrafikens reseplanerare där du kan söka direkt på adresserna.

Finns akelius också. Kanske även jakribrog(hjärup)? (Dom kör ingen bostadskö utan tar efter sina egna kriterier)
Städer/Byar med bra pendling till lund så vitt jag vet är
Malmö, Staffanstorp, Dalby, Södra Sandby, Kävlinge, Arlöv, Burlöv, Hjärup. Vet tyvärr inte hur bra det är västerut. Sen beror det ju lite på om du har bil eller du är beroende av kommunal trafiken.

Annars kan du inte bara bo hos killen medans du letar?
Jakriborg skulle jag dock inte bo i, höga hyror och fulla av mögel...
Annars instämmer jag i resten av ditt inlägg, och tillägger Lomma, Bjärred och Löddeköpinge. Som sagt, det beror lite på om du har bil, och om du kommer jobba kontorstider.

Jakriborg skulle jag dock inte bo i, höga hyror och fulla av mögel...
Annars instämmer jag i resten av ditt inlägg, och tillägger Lomma, Bjärred och Löddeköpinge. Som sagt, det beror lite på om du har bil, och om du kommer jobba kontorstider.
Har förstått det är lite hit eller miss det där med jakriborg. Har vänner som bor där idag och är nöjda. Om man bortser ifrån att Hjärup är en lite tråkig by. Och så höga hyror är det inte. Inte värre än malmö och lund. Ofta är dom lägenheterna lite större också. Men en stark fördel är ju som sagt att dom är relativt lätta att få om man nu är desperat efter en lägenhet. Inte lätt med förstahands kontrakt alltid.

Har förstått det är lite hit eller miss det där med jakriborg. Har vänner som bor där idag och är nöjda. Om man bortser ifrån att Hjärup är en lite tråkig by. Och så höga hyror är det inte. Inte värre än malmö och lund. Ofta är dom lägenheterna lite större också. Men en stark fördel är ju som sagt att dom är relativt lätta att få om man nu är desperat efter en lägenhet. Inte lätt med förstahands kontrakt alltid.
Visst är det så att förstahandskontrakt är värt mycket, det säger jag absolut inte emot. Men nästan 6700.- i kallhyra för en tvåa tycker jag är rätt dyrt ändå, även jämfört med Malmö och Lund.

Visst är det så att förstahandskontrakt är värt mycket, det säger jag absolut inte emot. Men nästan 6700.- i kallhyra för en tvåa tycker jag är rätt dyrt ändå, även jämfört med Malmö och Lund.
Mycket men man får se det till helheten. dvs hur mycket plats man behöver. I bland kan det bli billigare att gå upp i storlek bara för att dom är inte lika attraktiva. Kanske hyra ut et rum eller dela med någon kompis.

Typ 2 rum och kök (Jakri)
Storlek 72 kvm
Hyra 6687 kr/mån

Jämför med akelius i malmö kan du få betala 7000 för en 2a på 40m2(Akelius kattsundsgatan) . Men man få kolla vad man vill ha.

Är kanske nöjd som bostadsrätts ägare. Större valmöjligheter vart man vill bo och ofta i allfall idag. Bättre priser månad till månad än vad många hyreslägenheter hamnar på. Större risker och upplåsning av pengar dock.

Mycket men man får se det till helheten. dvs hur mycket plats man behöver. I bland kan det bli billigare att gå upp i storlek bara för att dom är inte lika attraktiva. Kanske hyra ut et rum eller dela med någon kompis.

Storlek 72 kvm
Hyra 6687 kr/mån

Jämför med akelius i malmö kan du få betala 7000 för en 2a på 40m2(Akelius kattsundsgatan) . Men man få kolla vad man vill ha.

Är kanske nöjd som bostadsrätts ägare. Större valmöjligheter vart man vill bo och ofta i allfall idag. Bättre priser månad till månad än vad många hyreslägenheter hamnar på. Större risker och upplåsning av pengar dock.
Du ska absolut vara nöjd som bostadsrättsägare ;)

Visst går det att hitta andra svindyra hyresvärdar, men de flesta har ändå hyfsat humana hyror sett till vad hyrestagaren får för pengarna. Och så är det förstås dyrare att bo centralt och/eller nybyggt så det kan man ju undvika om man inte tycker att det är värt att betala extra för.

Storlek 72 kvm
Hyra 6687 kr/mån

Fast nu jämför du äpplen och päron. Jakri har kallhyra och Akelius är inklusive allt tom hushållsel.

Fast nu jämför du äpplen och päron. Jakri har kallhyra och Akelius är inklusive allt tom hushållsel.
Trodde det vart lätt nog att bara slå på en liten uppvärmningskostnad och endå se att m2 priset för jakri fortfarande vart lägre än akelius. Orka göra fullständiga uppställningar. =)

Det jag personligen gillar med akelius är ju deras topprenoverade lägenheter. men dom är ju ofta dyrare tyvärr. Får se hur jag gör själv. Är sugen på flytta.

Det känns ju mest realistiskt med en hyresrätt. Speciellt eftersom jag ska flytta ihop med killen.
Men ang bostadsrätt, kommer man ångra sig om man köper en bostadsrätt i typ Eslöv/Kävlinge/Staffanstorp eller nåt sånt? Är det svårt att bli av med när det är dags att flytta?

Trodde det vart lätt nog att bara slå på en liten uppvärmningskostnad och endå se att m2 priset för jakri fortfarande vart lägre än akelius. Orka göra fullständiga uppställningar. =)

Det jag personligen gillar med akelius är ju deras topprenoverade lägenheter. men dom är ju ofta dyrare tyvärr. Får se hur jag gör själv. Är sugen på flytta.

Jag tänkte att den som funderar att flytta kanske inte har koll på det :)

Nu är det bostadsrätt som dominerar tankarna! Ska kolla på en nu i veckan. Så får se vad som händer....

Om du vill bo i Lund, kolla på bostadsrätterna på Klostergården - de är oftast rätt humana i pris faktiskt. (Strax över miljonen för en stor 4:a).

Det känns ju mest realistiskt med en hyresrätt. Speciellt eftersom jag ska flytta ihop med killen.
Men ang bostadsrätt, kommer man ångra sig om man köper en bostadsrätt i typ Eslöv/Kävlinge/Staffanstorp eller nåt sånt? Är det svårt att bli av med när det är dags att flytta?
Alltså, som uppfödd Dalby bo så skulle jag aldrig bo i någon av byarna du nämner - eller ja, kanske Staffanstorp.
Jag har liksom inga bra vibbar i de andra, men det är väl en smaksak.

Någon som hyr av Akelius? Hur mycket pengar har ni haft insatta på Akelius Spar för att få lgh i Lund?

Det har varit lite diskussioner om dåligt byggda hus med läckage och köldbryggor. Så uppvärmningskostnaden kanske inte alls är liten.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 939
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 021
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka