Sv: Hur har ni råd med både häst och barn?
Jag har oxå funderat mycket på det här med hästen, tiden och ekonomin när bebisen kommer. Min man har, som din sambo, oxå ett intresse för bilar och vi har en ganska ny och "fin" bil som han lägger sin själ i. Han köper nya delar, avgassystem och allt vad det nu heter då och då. Han blir aldrig nöjd/klar trotts att han säger efter varje gång att "nu är bilen klar". Jag tycker det är onödigt att han lägger en massa pengar på en bil som redan är fin (iaf i mina ögon, men jag ser nog inte samma saker som han gör) men å andra sidan så är ju det hans intresse.
Från början tyckte han nog att det var lite orättvis att han inte skulle kunna lägga dom pengar han vill på bilen medans jag har min häst som bor väldigt dyrt. Och jag förstår honom, men jag vill inte lämna bort Fabian, och byta till en billigare stallplats drar jag mej för då han och jag trivs väldigt bra, dessutom så kan jag ta en promenad med bebisen i vagnen till stallet, så det ligger nära hemma, och jag kan köpa mej helt fri från stallet en dag om jag måste. Men nu börjar han förstå att det är svårt att bara "lägga ifrån" sej hästen ett tag medans det funkar att göra så med bilen. Så medans vi är föräldralediga på heltid så måste det vara bilen som blir lite lidande.
Men det är ju bara ett år, sen borde man kunna börja jobba lite smått så ekonomin blir bättre. Vi båda tjänar bra (har lika mycket i lön) men vi lever oxå efter det i dagens läge. Vi har räknat ut att om vi tar ut FP ca 5 dagar/vecka och betalar allt som måste betalas för att vi alla(häst och människor) ska överleva, alltså lån på bil och lägenhet, hyra, räkningar, mobil, mat, stallhyra, hovslagare, sparande osv, så kommer vi ha ca 9000 kr kvar att leva för. Jag vet inte om det funkar men hoppas på det. Förhoppningsvis så kan vi kanske leva på mindre och då oxå spara på dagar.
Jag har oxå ett hästkonto med en buffert på 30 000 kr om det skulle hända något med Fabian.
Hoppas på att vi får ihop ett bra buffertkonto till oss människor oxå innan bebisen är född. Har nog några tiotusenlappar idag.
Sen sparar vi även pengar som är för oförutsedda utgifter som relaterar till lägenheten/bilen, men hoppas ju på att det får förbli ett sparande som kan gå till en handpenning på hus/gård i framtiden.
Ni får inte ut någon föräldra lön från era jobb?
Vi har tydligen rätt till ca 2500 kr ut/månad, i 6 månader (3 månader var, vi jobbar på samma företag).
Något vi kan dra in på, är att verkligen laga mat och göra matlådor så den som jobbar slipper äta ute. Jag kan, om det kniper med tid och pengar, flytta hästen till lösdrift och hyra ut min box i andra hand. Jag kan cykla och gå till stallet för att spara på bensin. Vara lite mer vaksam på erbjudanden osv när man handlar i mataffären och planera lite bättre när det gäller inköpen så man inte måste handla lika ofta.
Vi är inga festprissar någon av oss(det har vi växt ifrån), vi röker/snusar inte och vi shoppar inga mängder med kläder.
När det gäller tiden men hästen så känner jag ingen panik det första året när man är mycket hemma, men sen. Hoppas på att det går att lösa. Dock så satt jag och läste i fackets tidning idag om att bli förälder och på vårt jobb har vi rätt att gå ner 25% tills barnet fyller 12 år. Så vi som jobbar skift kan då ta bort en helg var, så man bara jobbar en helg/månad och barnet har alltid en förälder som kan ta hand om denne på helgerna och slippa barnvakt. Jätte bra tycker jag, samt att det bara blir ca 9%/person i tid som försvinner, alltså inga stora pengar.
Sen får väl hästen fortsätta motioneras varannan dag som i dagsläget(pga min foglossning), han verkar trivas med det.
Jag själv hade aldrig orkat ha mer än en häst ensam, har haft två och det tar tid. Bara en tar tid tycker jag. Jag vill kunna lägga ner min själ i hästen även om det inte handlar om att motionera varje dag, men borsta och umgås. Jag tror även att man vill lägga ner lika mycket på barnet, om inte mer. Så jag ska pussla för att få det att gå ihop, jag vill inte göra mej av med Fabian.
Som du ser av det långa inlägget, så har jag funderat en massa på detta men är fortfarande inte säker på hur vi ska lägga upp allt som går att planera så detta är bara tankar och ev lösningar för oss.