Hur har ni era unghästar??

Sv: Hur har ni era unghästar??

köpte min häst när han va två år. då gick han i hingstflock i lite mer än ett halvår. men det stallet va inget att hurra för. inte mycket som va höstvänligt där inte. då flyttade vi honom till en kompis där han stog i box på natten och ute å lekte med en shettishingst på dagarna, där stog han i ett halvår ungefär. vintern innan han fyllde tre kastrerades han. på sommaren gick han på bete på mitt jobb tillsammans med två ettåriga ston och en 4 årig valack (halvblod). på hösten flyttade vi och han följde såklart med och stog på lösdrift med blandade raser ett år. så fyllde han fyra å vi ville ha han i bx för att vi började rida honom, men de fanns inga lediga boxar så han flyttade igen. efter ett år tröttnade vi på dom dåliga träningsmöjligheterna och flyttade till paradiset för islandsryttare, Häringe. men den lyckan höll itnte i sig så länge. "ägarna" gjorde stallvärdens liv till ett helvete! så nu i oktober gav hon upp och hyrde ett annat stall istället och vi flyttade me. nu står Naggur på lösdrift igen, pga olika saker så rids han inte särskilt mycket nu och då är det roligare för honom att gå ute än att stå i en box å häcka. hehe långt de blev=) som ni ser är Naggur väldigt berest=) han är född i Gnesta och där bodde han i 2,5 år. sen i Flen ett halvår, på bete i strängnäs i tre månader, sen resterande 2,5 åren i haninge=)

Min 3-åring går på lösdrift i en flock med för närvarande ca. 20 andra valacker i blandad ålder. Året runt. Har gjort så sedan jag köpte honom för 1,5 år sedan och kommer att fortsätta med det i 1-2 år till.
Min (halva) ettårshingst går i en hingstflock 20 mil hemifrån. De är ca 15 unghingstar 1-4 år gamla. Där kommer han att få gå kvar till det är dags för inridning. Året om.

Min 2,5 åring går på lösdrift året runt. Hon går i en relativt stor hage, tyvärr ganska platt men bor man på östgötaslätten är det inte mycket att göra åt. De är runt 20 hästar, mest islandhästar men även ngr ponnyer, både ston och valackar i blandade åldrar.

Nästan alla har skrivit att de har sina hästar i flock, hur många hästar bildar en flock för er ?

/ malin

i somras var dom 6st, nu är dom 15st :love:
blandat unghästar, ston med föl, äldre hästar samt verksamhetshästarna.

Min pålla gick på lösdrift i flock med ca 5 - 10 individer mellan hon var nyfödd tills hon blev 3,5.
Därefter har hon stått på stall en vinter och sedan hittade jag nya lösdrifter så nu går hon på lösdrift i flock om 4-5 hästar även som ridhäst.

Lösdrift i flock året runt, 150 hektar :)

har lösdrifter i varje hage, samtliga hästar i åldersgrupperade flockar i stora hagar med lösdrift

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
764
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Över 670 hästar gjorde under torsdagen sin första start under årets unghäst-VM i hoppning. I den svenska truppen tog sig två hästar i...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 503
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar