Hur har ni det med brandsäkerheten där hemma?

Brandvarnare, kolmonoxiddetektor, en annan detektor som reagerar på partiklar i luften, en brandsläckare i köket, en brandsläckare i varje sovrum, och en spann vatten vid bakdörren. Jag skulle gärna vilja ha en brandfilt också men har inte hittat någon i mina lokala butiker ännu.

Här finns både brandsläckare och brandfiltar i varje hörn, MEN, ingen brandvarnare med batteri i! :eek::confused: Har också säkerhetsdörrar (typ, pansar!) till pannrummet i källaren. Hela det rummet är typ brandsäkrat.

Jag ville skaffa den här :D
Brandslackare_gron_home-410x688.jpg

Men jag var rädd att någon inte skulle se att det är en brandsläckare (man tittar ju efter rött när man letar snabbt)

Jag valde en praktisk istället
brandblusser-keuken-castricum.jpg

Den ser ut som en stor hårsprayflaska och är lika enkel att använda. Inte dyr heller om jag minns rätt.

Jag ville skaffa den här :D
Brandslackare_gron_home-410x688.jpg

Men jag var rädd att någon inte skulle se att det är en brandsläckare (man tittar ju efter rött när man letar snabbt)

Jag valde en praktisk istället
brandblusser-keuken-castricum.jpg

Den ser ut som en stor hårsprayflaska och är lika enkel att använda. Inte dyr heller om jag minns rätt.

Jag har också en sån där sprayburk men de kan väl inte alls jämföras med en riktigt släckare.

En pulversläckare på 6kg var det Länsförsäkringar rekommenderade. 12kg är bättre men så tung att alla kanske inte orkar använda den så då kan det bli fel.

Gammalt trähus i fyra plan. Totalt sex utrymningsvägar, plus fönster.
2-3 fristående brandvarnare plus 5 kopplade till inbrottslarmet.
Totalt 7 stora brandsläckare av olika slag på fasta platser plus ytterligare 3-4 stora och några små i källaren.
Knappt 200 meter till deltidsbrandstationen, med 5 min inställelsetid.
So far so good.

Vi har brandvarnare i varje rum, brandfilt och släckare på varje våning. Stege till övervåningen förstås.

Ca 100 kvm hus, enplans. Brandvarnare i de tre sovrummen + hallen = 4 brandvarnare. En pulversläckare (som tyvärr inte hänger framme där den bör just nu, men jag och maken vet ju var den finns) och en brandfilt. Har pratat en del med barnen (främst 6åringen som förstår mer) om hur man ska agera om det skulle brinna.
Men tack @Enya; du påminde mig om att vi ska ha en övning hemma också!!

Sju seriekopplade brandvarnare inne, fyra i verkstaden (kopplade på samma slinga). En extern brandvarnare som går till central (verkstaden). Tre brandsläckare inne, fyra i verkstaden (varav en magnumstorlek). C a 5 burksläckare och två brandfiltar.

Fick inte godkänt vid Anticimexbesiktningen. Blir därför lite nyfiken på hur det generellt ser ut hemma, när blir man godkänd ur brandsäkerhetssynpunkt?

2-planshus på dryga 100kvm plus förråd och tvättstuga i direkt anslutning till huset. Har än så länge en brandvarnare endast precis utanför sovrummet. Vi sover och lever på bottenvåningen. Övervåningen har kontor och gästrum. Med anledning av tråden tittade jag lite på säkerhetsprylar. Vi har varit inne på brandsläckare och brandfilt men inte kommit till skott. Spisvakt såg jag också något om vilket för mig är helt nytt men absolut värt att titta närmare på. Måste ta reda på vem i mitt område som installerar sådant.

Vi har flera brister att ta rätt på i huset men vi är på gång! ;)

Brandvarnare och en pulversläckare(?) som jag fick av hyresvärden efter att lägenheten under hade blivit totalförstörd i en brand.

@Björk
Jag tycker att brandövning med barnen är bra. Då vet de mer hur de ska göra, har tränat på det och kan minnas det. Som i skolorna och så. :) Men här på buke när jag berättade det första gången för några år sedan blev jag rätt hårt pikad för det. Att det var löjligt typ. Min familj gjorde samma. Men jag står fast vid att en praktiskt övning är bättre än bara teoretiska kunskaper :)

Jag har två brandvarnare (ihopkopplade och en på varje plan) och en brandsläckare på varje plan. En mindre som känns lätt att använda och ett stort åbäke som jag inte kan hålla i handen och springa med om man säger så.

Att tänka på när det kommer till brandsläckare är att pulver fungerar på ALLT! Större saneringsbehov efteråt, men sanering blir det ju hur som helst vid brand.
Dock ska pulversläckarna regelbundet vändas upp och ner, annars finns risk att pulvret packas på botten och inte fungerar som det ska vid behov.
Kan rekommendera Blå stjärnans kurs i Risk och säkerhet! :love:

BTW har jag brandvarnare och två släckare inne, en större släckare i stallet. Ska även skaffa till bilarna + brandfilt, eller snarare yllefilt, det är ännu bättre! (Ännu ett tips från kursen, brandkåren använder sig av yllefilter då de även fungerar vid chock etc då de värmer, det gör INTE brandfiltarna, de bara kväver...)

Aha, då är hästen ylletäcke bra att spara på med andra ord! Spännet/knäppet/vad det nu heter har gått sönder så hästapållen använder ju inte det mer utan vi har det som filt på vintern! :)

Japp, hästfiltar var rekommendationen;) Arméns yllefiltar är också superbra (och används ju ofta på häst)

130 kvm lägenhet

- brandvarnare
- brandsläckare
- brandfilt
- Tygbur i lägenheten som jag i krisfall kan trycka in båda katterna i

Vad som däremot brister är för det första att vi bor på femte våningen. Sedan att de stora brandfällorna (kök och tvättmaskin) ligger mellan sovrumen och ytterdörren. Dessutom finns det bara en väg att ta sig förbi dessa och det är genom en väldigt smal korridor och ingen dörr att stänga in till köket. Sen borde jag skaffa bättre kunskap om hur man ska bete sig när man bor i lägenhet. Att man inte ska använda hissen förstår jag men jag har även hört att man ska stanna inne i sin lägenhet om det brinner i någon annans, inte försöka ta sig ut.

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 436
Senast: Krålus
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 437
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det...
Svar
13
· Visningar
663
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar