Hur har ni det med brandsäkerheten där hemma?

Bor i en 2a, har brandvarnare i sovrum, kök och vardagsrum.
I köket finns en brandfilt och i hallen står en 6kg pulversläckare.
Sambon har dille på brandsläckare så små 1 och 2kg pulversläckare finns precis överallt.
Ute i trapphuset finns också 6 kg pulver att tillgå.
Ingen brandstege, dock bor vi på 2a våningen och vi skulle kunna hoppa ut genom fönstrena utan att göra illa oss nämnvärt.

@Björk
Jag tycker att brandövning med barnen är bra. Då vet de mer hur de ska göra, har tränat på det och kan minnas det. Som i skolorna och så. :) Men här på buke när jag berättade det första gången för några år sedan blev jag rätt hårt pikad för det. Att det var löjligt typ. Min familj gjorde samma. Men jag står fast vid att en praktiskt övning är bättre än bara teoretiska kunskaper :)
Jag håller helt med dig! Att få öva på att göra något gör att vi begriper det bättre.
Även vuxna (varför skulle vi annars ha utrymningsövningar på jobbet ibland?)

2 st seriekopplande brandvarnare, en på övervåning och en på undervåningen... (vet att det nog borde vara fler men men, fördelen är att går en går båda...) samt 2kg pullversläkare en i köket och en på övervåningen i hallen.

130 kvm lägenhet

- brandvarnare
- brandsläckare
- brandfilt
- Tygbur i lägenheten som jag i krisfall kan trycka in båda katterna i

Vad som däremot brister är för det första att vi bor på femte våningen. Sedan att de stora brandfällorna (kök och tvättmaskin) ligger mellan sovrumen och ytterdörren. Dessutom finns det bara en väg att ta sig förbi dessa och det är genom en väldigt smal korridor och ingen dörr att stänga in till köket. Sen borde jag skaffa bättre kunskap om hur man ska bete sig när man bor i lägenhet. Att man inte ska använda hissen förstår jag men jag har även hört att man ska stanna inne i sin lägenhet om det brinner i någon annans, inte försöka ta sig ut.
Det är helt rätt! Var ju en tragisk olycka för några år sen då familjen försökte ta sig ut och dog i trapphuset av rökgaserna:cry:
Dagens dörrar står emot brand rätt bra, och det är ju röken som dödar oftast.
Att det sen är emot instinkterna (fly faran) är en annan sak, kan förstå att det måste vara enormt otäckt att stanna kvar....

Ett litet amatörtips:
Ha reflexväst vid tex. brandsläckaren, lättare att synas med den på sig om räddningstjänsten måste in och leta efter en, de har ju ficklampor med sig så någon nytta borde det göra är min tanke?!

Ett litet amatörtips:
Ha reflexväst vid tex. brandsläckaren, lättare att synas med den på sig om räddningstjänsten måste in och leta efter en, de har ju ficklampor med sig så någon nytta borde det göra är min tanke?!
Menar du att man ska ta på sig reflexvästen och stanna inne om det börjar brinna? :confused:

Bor i en etta (öppen planlösning) och har en brandvarnare i hallen och en mitt i rummet. En optisk och en jonisk. Bor på bottenvåningen så kan komma ut hur lätt som helst genom dörr, altandörr eller fönster. Borde kanske skaffa en brandfilt.

Menar du att man ska ta på sig reflexvästen och stanna inne om det börjar brinna? :confused:
Tänkte om man skulle bli kvar inne och de letar efter folk så kanske det kan göra nytta?
Som tidigare sagts i tråden ska man inte springa ut hur som helst pga. röken/rökgaserna och lägenheter är ganska brandsäkert byggda trots allt en stund åtminstone, så risken finns ju att man blir liggandes någonstans inne och då med hjälp av reflexvästen blir lättare att hitta.
Givetvis bör man ta sig ut om man kan på ett vettigt och tryggt sätt.

Har varit med om brand på 8:e våningen (på jobbet det brann på markplan) och var tvungen att stanna inne, men hade jag vart hemma hos mig i min lägenhet nu hade jag nog gått ut på balkongen och stängt dörren så gott jag kan efter mig och hoppat ner, är ju bara andra våningen och asfalt är väl ganska mjukt att landa på? *inbillar mej åtminstone det* :idea:

En gång var det hos grannen vägg i vägg och då tokbankade räddningstjänsten på och varnade att jag ev. skulle få gå ut med dem om det behövdes.
Jag har aldrig så fort: klätt mig, tänkt på vad som kan vara bra att ha med sig ( de blev mobilen, nycklarna, cigg :angel: en extra tröja och hundens papper) var ganska skönt jag var ensam hemma mitt x hade mig snurrat runt och inte tänkt alls.
Slapp dock utrymma men fick försöka informera räddningstjänsten om det jag visste, var en yngre kille som festat och somnat ifrån pizzan i ugnen och fick dörren uppbruten, när jag frågade några dagar senare om vi skulle gå till pizzan och handla muttrade han: usch det vart en dyr kväll...

Brandvarnare och brandfilt...hade jag haft plats hade jag definitivt haft (minst) en släckare också :o

Det finns ju jättesmå brandsläckare idag, 1 och 2kg och de är mindre än en stor läskflaska.
En sån borde du väl ha plats för?
Visst man kommer inte jättelångt med en sån men mindre bränder tex en brinnande tv som man upptäcker i tid hinner man döda med en mindre släckare.

Någon sån här snygg kan man ju ha framme och tycka är fin tom :)

brandslackare.jpg

Tänkte om man skulle bli kvar inne och de letar efter folk så kanske det kan göra nytta?
Som tidigare sagts i tråden ska man inte springa ut hur som helst pga. röken/rökgaserna och lägenheter är ganska brandsäkert byggda trots allt en stund åtminstone, så risken finns ju att man blir liggandes någonstans inne och då med hjälp av reflexvästen blir lättare att hitta.
Givetvis bör man ta sig ut om man kan på ett vettigt och tryggt sätt.
Jaha du menar om det brinner hos grannen. Om det brinner inne hos mig, inte tar jag på mig en reflexväst och väntar på räddningstjänsten då... :p
Sen har de värmekameror så de ser folk som ev. är medvetslösa. Är det rökigt så syns inte reflexvästen hur som helst så...

I min lägenhet hemma har jag en brandvarnare, i hallen. Här där vi bor nu har vi ingenting alls. Inte ens fönster vi kan ta oss ut igenom. Hej och hå.

Vi bor i en normalstor eller liten?! 2:a och har bara en brandvarnare som sitter i hallen och fungerar mer än ypperligt vill jag nog påstå :p

@pulkaskurk Man blir ju helt klart lite sugen på en brandsläckare när de är så där coola! Lät som jag var ett litet barn nu som går med på att lyda och följa order bara det ser skoj ut :o :D

Vi bor i en normalstor eller liten?! 2:a och har bara en brandvarnare som sitter i hallen och fungerar mer än ypperligt vill jag nog påstå :p

@pulkaskurk Man blir ju helt klart lite sugen på en brandsläckare när de är så där coola! Lät som jag var ett litet barn nu som går med på att lyda och följa order bara det ser skoj ut :o :D

Haha men det är ju det som är meningen :)
Folk har generellt kasst brandskydd med alla möjliga konstiga motiveringar som att en brandsläckare tex är ful och den ska ju förvaras väl synlig och lättåtkomlig så då är det väl bara bra att det kommit snygga som folk kan tänka sig att köpa istället för den gamla röda fula klumpen.
Så se till att skaffa dig en riktigt snygg släckare nu :)

@pulkaskurk Ska jag vara ärlig har jag inte spekulerat i brandsläckarens utseende alls, jag har inte ens spekulerat över brandsläckare ö h t :eek::o Borde dock göra det med tanke på två bränder som skedde i min barndom och lämnat lite smått traumatiska spår. Tydligen inte tillräckligt för att skaffa prylar nog som kan skydda en :crazy: Är dock glad vi bor på första plan, nog en anledning till att jag för första gången i mitt liv kan koppla av för att vi är närma marken och har det lätt att ta oss ut!

@pulkaskurk Ska jag vara ärlig har jag inte spekulerat i brandsläckarens utseende alls, jag har inte ens spekulerat över brandsläckare ö h t :eek::o Borde dock göra det med tanke på två bränder som skedde i min barndom och lämnat lite smått traumatiska spår. Tydligen inte tillräckligt för att skaffa prylar nog som kan skydda en :crazy: Är dock glad vi bor på första plan, nog en anledning till att jag för första gången i mitt liv kan koppla av för att vi är närma marken och har det lätt att ta oss ut!

Det är ju bra, men synd om dina grannar om dem brinner inne för att du inte kan släcka elden och bara springer ut i vild panik.
Väldigt många bränder kan vi släcka själva om vi har en bra grund som brandsläckare och brandfilt så behöver det inte bli så stor skada.
Iväg å shoppa snygga brandskydd med dig!

Har en brandvarnare som ligger inne i en garderob, slängde in den där när jag blev less på att den började tjuta varje gång jag lagade mat. Nu har jag hört att den börjat ge ifrån sig ett pip med jämna mellanrum så antar att batteriet börjar ge upp.

Har en brandvarnare som ligger inne i en garderob, slängde in den där när jag blev less på att den började tjuta varje gång jag lagade mat. Nu har jag hört att den börjat ge ifrån sig ett pip med jämna mellanrum så antar att batteriet börjar ge upp.

Varför inte placera den på ett ställe där den inte tjuter pga matlagning?

Jag har brandnoja så jag skulle inte kunna sova utan :nailbiting:

Varför inte placera den på ett ställe där den inte tjuter pga matlagning?

Jag har brandnoja så jag skulle inte kunna sova utan :nailbiting:

Jag bor inte så stort, testade lägga den i en hylla i ett annat rum men den tjöt även där så den verkar vara en känslig sak.

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 436
Senast: Krålus
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 437
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det...
Svar
13
· Visningar
663
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar