Hur har det gått 2005?

Ämelie

Trådstartare
Året börjar närma sig sitt slut och jag är nyfiken på hur det gått för alla bukefalister ute på hoppbanorna ;)
Vilket var ditt mål med 2005?
Klarade du målet?
Vilka klasser har ni tävlat?
Hur har det gått?
är du nöjd?

Kanske ska svara själv också.
Målet var att få stadiga rundor i 120, och det har vi väl klarat hyffsat i alla fall. Bara en placering i 120 klasser, men desto fler i 110istället. Min första tävlingsäsong på storhäst och min första hela tävlingssäsong utan skador, så jag är nöjd! :)

Sv: Hur har det gått 2005?

Usch vad deprimerande...

- Att komma ut mycket mer och ge hästen mer rutin. Debutera 120.

Klarade du målet?
- Icke sa nicke.

- Inte en enda...

Hur har det gått?
- Insåg i somras att jag inte har råd att ha kvar hästen och måste sälja. Blev en läbbig historia med ruskigt oseriösa köpare och jag förlorade tusentals kronor.

är du nöjd?
- No way.

:crazy:

Målen har väl varit si sådär.

Med syrrans häst som jag började tävla detta året var målet 1,30. Jag slutade på 1,20 men är redo för 1,30 vilket jag ska ut på så fort som möjligt nästa år. Så det var ju ganska så närma.

Med unghästen så kommer jag inte riktigt i håg mina mål, men jag tror i nte att jag har uppfyllt dem, hon har tyvärr blivit åtsidosatt samt att hon är lite jobbig av sig (mkt tuff häst med mkt vilja). Dock så håller hon på att komma i gång mer nu och jag sak sattsa mer på henne nu, så vi får väll se vart det leder.

Med ponnyn var det att hon skulle gå minst en LA innan hon blev såld, och det lyckades.

Unghästen skulle bli inriden, gå stadigt på tygeln och debutera i 90, å det har gått bra det med.

Så med hästarna är jag nöjd, däremot inte med min egna utveckling.

fick inte lära mig alls lika mycket som jag räknat med där jag arbetade i somras. Sitsen blev nästan värre eftersom jag jag red 7 hästar om dagen 6 dagar i veckan i 6 veckor och fick ingen hjälp från tränare under perioden.

Jag nådde inte målet :devil:

Tog ett par poäng i LA bara, målet var att starta MSV B..

Hästen var iofs skadad 3/4 av året så det kanske inte var så konstigt :p

Men säsongen är inte slut för mig än, har en tävling på söndag :banana:

Det har gått ganska bra i år.

Målet var att med unghästen kvala till Breeders Trophy och helst gå till final där och det lyckades. Hon var fin under våren, för att sedan spåra ur lite under sommaren och mestadels dra iväg med mig på de stora gräsbanorna. Sedan har hon sansat sig igen och nu känns hon ganska fin.

Sjuåringen hoppades jag skulle kunna gå någon 1.35 och det har hon gjort. Hon var skadad en del under sommaren; hovböld och ett brustet blodkärl. Under hösten har hon gjort nio starter och varit placerad i sju av dem. Hon har debuterat i 135 med placering, dock hann vi bara med en start på den nivån. Hon har dessutom visat sig vara slagkraftig i omhoppning, det var ju hennes första år i avd. A nu.

Jag har under året ridit för en dressyrtränare varannan vecka och det har varit väldigt nyttigt, både för mig och hästarna. Jag har lärt mig rida dem :smirk: på ett mer "medvetet" sätt och hästarna har blivit starkare och lydigare.

Mitt mål under året var att få min konvalescent så frisk som möjligt.

Det har lyckats!

Nu så är han under långsaaaam igångsättning och målet är väl att vara hyggligt ridbar till sommaren 06.

Just nu ser det bra ut, så jag är strålande nöjd!
När året började trodde ingen att det skulle bli ponny av honom igen, allra misnt jag själv, även om hoppet alltid har funnits där.

Nu så flyger han över staketet i hagen med lätthet(tyvärr ;) ) och vi hoppas att turen håller i sig.

Svarar för min son, som nu är den ende tävlande i familjen...
Målet var att starta minst 1 LB, har startat ca 15 (!), med vinst upp till regionalt. Har oxå startat LA, (med den rutinerade ponnyn) med endast ett nedslag.
Nu är det det bara en tävling kvar för sonen, på söndag, där han ska debutera med den andra (orutinerade) ponnyn i LA.

Så, ja, målet är nått med råge och vi är båda jättenöjda med båda ponnyerna, samt att lillkillen utveclat sin ridning så snabbt!

Om vi säger så här...
Mitt mål för nästa år är att sälja hästen. Så jag är ju jättenöjd:bump: not...

Vilket var ditt mål med 2005? starta 130
Klarade du målet? ja :banana:
Vilka klasser har ni tävlat? 110, 120, 125, 130
Hur har det gått? bra, har vart placerad i både 125 o 130 trots att jag inte lägger ned spec mkt tid på hopptävlingar, rider ju FT eg :p
är du nöjd? ja :banana:

Jag hade inget mål för 2005:smirk: men jag hade ett mål det var att starta msv b innan jag säljer honom.
Klarade du målet? Jaa
Vilka klasser har ni tävlat? från LB till Mvs b
Hur har det gått? Jo det har gått bra vi har fått placeringar upp till LA:banana:
är du nöjd? Jaa

mitt mål i våras var att starta en bana på 80 (med omhoppning) visst vi kom dit, hoppade banan men pållen var tjurig och det blev en vägring + rivning. fast placering i 70 ;) men har hoppat 3kombination på 90 å pållen livrädd! fast nu e pållen skadad efter en hoppträning då han kastade sig för en vattenmatta med en bom ca 10cm över. :smirk:
så mitt "lillmål" på en ridskolehäst har varit "XXX tror inte äns att jag kommer runt 50 på denna häst!!" sen hoppade jag 60cm. och så har jag ett litet mål till om ca en vecka.. då ska jag starta 60+70 på den ridskolehästen igen för att visa att vi verkligen kan hoppa.
första gången hon äns kom runt en bana tror jag.

och så hade jag ett mål att komma placerad i KM i dressyren på min pålle, men han blev skadad 3dagar innan och då tog jag ridskolepållen (som jag inte ridit förut) och kammade hem en andraplats på ridskolesidan istället. (kan tilägga att den hästen även var ratad i dressyren. hon och en till ville ingen rida å vissa av de andra hade 2ryttare)
gillar verkligen den hästen MEN jag har varken tid, plats eller råd att köpa den :cry:

mitt mål för 2006 är starta lånehästen i LA med ca 60% iaf.. starta min pålle i LB dressyr minst.. och 80cm hoppning till jul. och att båda ska hålla hela året (hans skada håller på och läka, troligtvis förstärkningsband, lånehästens chans att komma tillbaka som ridhäst var 25% fast bättre % nu.. kanske ca 35%.. hennes förstärkningsband är nästan borta efter en blödning)
och om jag får tävla ridskolehästen är det 70-80cm, och LA dressyr om inte tjejjen som red henne innan tar och "norpar" henne i alla tävlingssammanhang då hon har börjat bli så bra och trygg på banan nu när jag ridit henne :mad: ååå självklart har hon förtur för hon betalar mer och är med på ngn ryttarsatsning med en ANNAN ridskolehäst :mad: :smirk:

att gå LC avd B felfritt med 4åriga d-ponnyn jag har på foder.
Klarade du målet?
japp! redan första tävlingen i september. han fick ju inte gå högre än LC i år eftersom han är 4, men vi hann få ihop 3 nollor i LC och 2 nollori i LD under 5 tävlingar.
LD och LC hopp
Hur har det gått?
3 LC felfria, 2 LD felfria av 10 ritter. resten 4-felare och en uteslutning.
är du nöjd?
jag är supernöjd! han har varit så duktig, det har varit hans första tävlingar (förutom klubbtävlingar) med mkt nytt att hålla koll på och vänja sig vid men han har tagit det kanonbra och verkligen skött sig!
:love:

flytta upp en klass, från LD t LC ;), bli felfri ett antal ggr
Klarade du målet?
jadå!
har tävlat från LD till LB denna sista terminen (förra helgen).
Hur har det gått?
lite så och så, sista tävlingarna har gått iallafall bra.
är du nöjd?
ja men inte alla tävlingar, ibland ger min ponny nt så mkt, ibland gör inte jag det. Men i helhet väldigt nöjd! :D

Starta 1.10m och rida i div. II laget.
Klarade du målet?
vi hann starta en 1.10m och vi kom runt med 8 fel! men det blev tyvärr inget lag.
0.90, 1.00, 1.10
Hur har det gått?
vi har varit felfria/dubbelnolla i samtliga klasser tom 1.00m och placerat oss i samliga 1.00m klasser. :)
är du nöjd?
jadå, synd att det inget blev nått lag och att hela vårterminen försvann eftersom jag "flyttade" 30 mil bort.

Mitt mål för -05 var att våga göra en start i 130, till jul.

Jaaaa! Jag vågade. Hade anmält mig till Hässleholm 110 o 120. Men lastbilen startade inte så jag missade 110. När jag kom dit tyckte jag inte det var lönt med bara en start, så jag efteranmälde till 130:eek: Gjorde sen en finare runda på 130 i Perstorp, det var sista starten detta året.:)

Vi gjorde vår första start i 120 på förra årets Åsbojulahopp! Så vi har gått stadigt på 110 o 120 detta året.

Hur det gick: Super bra :d Jag har börjat hoppa på gamla dar! När jag var 34 började jag hoppa mitt 4 åriga sto(efter Maraton). Utan erfarenhet, det var en kompis som "tvingade" mig. För hästen tyckte det var kul att hoppa. Gistanes vad vi gått igenom mycket. Jag red inte som barn, tyvärr, så jag har missat myyyyyycket!!
Min snutta är dräktig nu, så jag tävlar min valack, som är 8, men jag red inte in honom förrän han var 4, för han var väldigt valpig!! O nu startar jag honom i 130. Köpte honom som 6 månaders hingst. Gissa om hästarna är mitt liv!

Jag är super nöjd! Har nya mål för -06 :D

Lycka till själv alla där ute med nästar år:D

Starta LA och kvala ungponnyn till MSV innan försäljning, hitta en bra storhäst.
Klarade du målet?
Ponnyn plac 4/8 La er och kvalad... nu hoppas vi på en lyckad vet bes. på månd. har även en underbar 4 åring som förhoppnings vis är startklar i vår.
LB.LA med ponnyerna
Hur har det gått?
hälften av LA erna plac med ungponnyn... den andra som det brukar, segrar blandat med uteslutningar (sto) haha..
är du nöjd?
Ja på det stora hela nöjd!

Hej!
Mina mål var nog att ha så roligt som möjligt på hoppbanorn med den nya hästen, och det hade vi absolut!! :bump: :banana:

Målen klarade vi galant! ;)

Vi har tävlat sen i början av september då jag fick henne då, tävlat upp till 120cm med placeringar. Nu blir det 130cm 2006 ;)

Det har gått jättebra. Både jag och mitt sto (& även min vallack) har haft det jätteroligt!

Jag är jättenöjda med vårat år tillsammans, nästa år ska det bli ännu bättre! Sattsardå Junior SM med mitt sto.

Kram

Jag hade verkligen inga större mål i början av året :) Mitt mål kanske var att vara med på någon klubbtävling (rider på ridskola). Men min ridlärare övertalade mig att vara med på klubbtävling på en stor valack som jag bara hade ridit nån gång innan. Hopptränade honom en gång innan och vi massakerade flera hinder. Blev dock tvåa påden klubbtävlingen. Sen tjatade hon att jag skulle vara med på lektionshäst-DM. Jag sa självklart nej :) delvis eftersom jag skulle ha besök den helgen men självklart oxå för att jag fegade... Men sen ångrade jag mig och var med där. Sen när man ändå hade löst licens var det ju likabra att starta klubbens lokala tävlingar. Och så i höstas åkte vi iväg till en grannklubbs lokala (fick hyra både bil och släp så den tävlingen gick på drygt 1600:-...)
Så nu har jag två placeringar i 1,00, två clear round-rosetter samt två placeringar på klubbtävling :) dessutom vann vi en parhoppningsklass på klubbens maskeradhoppning. Nu har jag börjat rida två dar i veckan och har till och med anmält mig till en LC:2 DRESSYRtävling i januari (hjälp - jag kommer att rida vilse...) och är riktigt sugen på att åka ut och tävla lite mer nästa år...

För min del har det varit ett konstigt år.

Min 6-åring (Landlord - Racot) som jag haft sen hon var liten nollade 1,20 tidigt på säsongen och jag tänkte försöka kvala till Breeders. Tre veckor senare fanns hon inte längre... :( Riktigt jobbigt.

Köpte en 3-åring (Landor S - Dammen) som verkligen utvecklats och som antagligen kommer vara klar för 90 nu i vår. Han skuttar lätt runt en mindre bana men är mycket försiktig.

Köpte en 4-åring (Cashman - Wilhelm Tell II) i Tyskland som också utvecklades i raketfart. Startade några 90-klasser innan jag ställde av henne. Ska operera bort lösa benbitar nästa vecka så hoppas vi att hon kommer igång igen i vår! Har stor kapacitet men är 174 cm stor och det är lite av en nackdel för henne än så länge.

Fick ett 7-årigt danskt sto (Manstein - Splitau) som jag red ett par tävlingar i höstas åt ägaren. Gick riktigt bra och var felfri alla starter utom ett nedslag på en mur! :eek:

Har en ny 6-åring (Levantos II - Cor de la Bryère) på försäljning som jag kommer ha under nästa år tills han säljs om han säljs. Han har nollat 1,20 som 5-åring och sen varit skadad. Hoppade för första gången idag och han är kanontrevlig, så det ska bli kul!

/C - ser fram emot 2006! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 080
Senast: Bison
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·
Tävling Hej! Jag har ett ”problem”. Min C-ponny valack är jag igentligen för lång för då jag är 173cm och väger runt 54kg.. problemet är att jag...
Svar
10
· Visningar
1 941
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Nu börjar säsongen dra sig mot sitt slut och vinterträningen ta vid. Alltid kul att sammanfatta tävlingsåret och tänka framåt mot nya...
Svar
13
· Visningar
2 666
Senast: Maoam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka