Re: Hur tar ni er på tävling?
Jag som hobbyryttare och ännu mera hobbykusk har fått lägga mer pengar på hopputstyrseln än körutrustningen.....
Körutrustningen behöver inte kosta en förmögenhet!
Vm ryttarna i hoppning har ofta 25000krs sadlar men det klagar ingen på
Men när nån lägger ner det på en vagn är det katastrof!
JAg fick betala 2000kr för min bröstsele, den är i bra skicka och skulle duga att tävla med. Den har svanskappa, baksele och ett huvudlag följde med (även ett par textiltömmar) Draglinor har jag fått ett par. Vagnen hittade jag begagnad, visst det krävs lite pyssel, måla och svetsa lite samt byta nån bräda men själva vagnen kostade inte en krona! Skacklarna behövde bytas men det hiittade jag på gården som jag kunde ta.
Pisken kostade 150kr. Tömmar ville jag ha läder så det fick jag köpa för 650kr. Totallt har min utrustning då kostat: 2800kr. Det tycketr inte jag är så farligt. För den summan kan man få tag i en komplett hopputrustning, men då utrustning som knappast duger högre än hoppytävlingar....
Vill jag tävla mera seriöst måste jag lägga mer pengar men det skulle jag även behöva i hoppningen.
Visst i hoppningen har dom inte stilbedömning men allt nerskrivet i regler i stället. Sporrar, maxlängd på spöet, plastrong, ljusa ridbyxor, mörk kavaj osv osv osv