Hur hanterar man en hingst?

Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag säger som några andra sagt att "en hingst är även det en häst".

Jag har en 4 årig PRE hingst här som kom från spanien i våras. Han hade tydligen stått instängd i spanien så han visar lite mer osäkerhet, försvarsställningar mm. Men det är en underbar individ. Som Tesora skrev ..
Lättlärd bla.
När han kom för ca 2-2,5 månad sen så var han lite nervös. Jag har aldrig använt spö, bara mitt kroppsspråk och det fungerar kanon. De lyssnar bra och lär sig fort. Sen att han tyvärr har lite andra saker att träna på som sin enorma bakskygghet mm.

Jag hanterar honom som vilken häst som helst (men har i bakhuvet att det är en hingst). Men för mig så är det en individ även det.

I vårat stall finns det nu 3 hingstar (varav 2 PRE hingstar, 4-åringen och en avelsgodkänd 9-åring, sen är det shettisen). PRE går bredvid varandra i hagen och bredvid stora hagen med 2 ston i. Det fungerar klockrent.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

I bland blir jag så trött!! För det första så finns det rötägg i spanien precis som i sverige ! Sen är det ju så att man ska kolla upp dom hästar man köper i sverige eller utlandet !!! Har hästen ingen bra mentalitet så köper man den inte !
Du har inte tänkt på att kan vara pågrund av att stoet är knepigt som dom sålde henne till sverige ?
Jag säger inte att allt är guld och gröna skogar i spanien , Men jag har inte sett en spanjor misshandla eller på något sätt missbruka en hästs förtroende.

Att hon är rädd för andra hästar finner jag mycket underligt då dom flesta ston går fria i stora flockar med andra ston och oftast betäck i frihet av hingstarna.
Detta kan ju tyda på att hon är inköpt från ett tvivel aktigt ställe .

Kan säga att mina ston kan reagerar på stora rörelser i från oss människor !!! Men inte har dom blivit slagna !!!
Däremot så är dom födda i frihet och är inte vana vid vårat svenska sätt att hantera hästar (nu generaliserar jag lite ) Med stora rörelser och höga röster !!!!!!!!!
Väldigt sällsynt att du ser er spanjor vifta med stora rörelser runt en häst!!
När hästen är orolig så är det en klapp och ett lågmält visslande eller ett hola ! Som gäller !!!

Synd att din vännina har haft sån otur när hon köpt en P.R.E !
Men tyvärr så ska man kolla upp hästen innan man köper den, Vare sig det är i sverige eller spanien.

Tesora (älskar P.R.E)
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Ja det är ju inte så vanligt att hingstar kan gå med stona på det sättet, och tur är väl det för det föds nog med dåligt planerade hästar redan idag. Tyvärr.:crazy:

Varför skulle det bli dåligt planerat bara för att det är fribetäckning? Jag menar, man släpper väl bara in de ston till hingsten som man vill ska bli dräktiga med just den hingsten.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Det som du beskriver är inte alls det som jag upplever när jag arbetar med PRE hästar här i Spanien. Klart man kan hitta dalig hästhantering i Spanien, likväl som i Sverige, Tyskland, England...etc. Men att generalisera att hästarna far illa tycker jag är fel.

Du skrev att du inte har mycket erfarenhet utav det och att en tjej i ditt stall importerat ETT sto. Bara för att just hennes sto beteer sig ängsligt sa betyder det inte att alla hästar behandlas illa. Det behöver ju inte ens betyda att det stoet behandlats illa, de är ju trots allt individer precis som oss. Eller sa kan hon helt enkelt ha köpt häst fran ett av de mindre bra ställen i Spanien...olyckligt...
Akte hon aldrig och tittade pa stoet ???

Alla de som jag arbetar med, tränar för eller pa annat sätt har att göra med vad gäller hanteringen och utbildningen av hästarna är väldigt lugna. Som "tesora" skrev sa visslar man lagt eller säger lugnt "hola, hola, hola" för att lugna ner dem...
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Håller med Prillan, har haft hand om både minishettishingst, som vid 8 månaders ålder drog om kull mig *lalala* & Fjordhingst, som är välrdens snällaste, vallaker är udnerbara snälla & fogliga, men min ponny som jag har nu , ett 8 årigt sto, är rent ut sagt en j'vla bitch.
men såklart det är från induvud-induivd.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag tror att mycket handlar om hur hästen blivit uppfostrad från början. Hingsten jag sköter är helt underbar! Snäll, gosig, tänker väldigt mycket och tycker att det är jätteroligt att busa! Sen har jag träffat andra hingstar som varit helt galna rent ut sagt! Sparkats, bitit ägarna, slitit sig och uppträtt sig som vilda! Men jag tror absolut att det har med uppfostringen att göra.

Jag hanterar "min" hingst som alla andra hästar på gården. I och med att jag känner honom så pass väl, så vet jag att han gärna skojar med en och det gör att jag håller mig uppmärksam på vad som ska hända när jag umgås med honom. En sak han tycker är jätterolig, är att vid ingången till hagen, vända runt och springa iväg. Han springer inte till någon av de andra hästarna, utan han ställer sig en bit bort och rent ut sagt skrattar åt en :D
Nu när man känner honom är man mer uppmärksam. Jag märker ju när han planerar att springa iväg, men känner man honom inte så har man ju ingen aning om det och får panik när han springer iväg. Så de som inte känner honom eller känner sig osäkra använder kedja på honom när de ska ta honom in och ut från hagen. Men jag gör aldrig det längre. De få gånger som han lyckas springa iväg är det bara att släppa och erkänna att man blev lurad.. Han tycker det är jättekul :D :D
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Har inte läst hela tråden, men jag hanterar hingstar dagligen och har ju 'min' ponnyhingst, 3½ år som jag rider/sköter varje dag.

Min erfarenhet är att hingstar är otroligt känsliga. Alla våra hingstar i stallet är det, känsliga och lite korkade :angel:
Men då menar jag att de är känsliga på ett bra sätt, de tar in information snabbt, lär sig nya saker på ett kick, accepterar mig som ledare och är väldigt trevliga att ha och göra med.

Mitt sto däremot.. :rofl:

Jag själv beter mig annorlunda med stona och hingstarna.
Jag är kompis med mitt sto, och hon får bestämma lite väl mkt ibland ( :angel: ) men det funkar för oss, säger jag ifrån någongång så gäller det.

När jag är med hingstarna är jag respektingivande (inget våldsamt alltså haha) helt enkelt.. en person de kan ha förtroende för och lyssnar på.

Babbligt..
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Hmm. Tror inte man kan säga så lätt att "min hingst skulle aldrig drömma om de" Hingstar är testosteronstyrda och kan lätt försvinna iväg lite i tankarna och få ett så kallat "hormonrus." Då de inte vet riktigt vad de gör. Detta händer ju mer sällan hos vissa men rätt vad de är så slår de till, från ena sekunden till den andra. Min tanke! En hingst är fortfarande en häst men de är den mest kraftfulla häst med instinkter som att beskydda, försvara och fortplanta sig. När de instinkter slår till är man rätt chanslös.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Hingstar hanteras på precis samma sätt som ston och valacker :)
Det enda jag brukar "tänka till" om är att ex. inte stoppa in en hingst i boxen bredvid ett brunstigt sto, eller låta honom "nosa" på okända hästar osv. heller kanske inte jätte smart att ha hingsten i hagen bredvid ett par ston under vår/sommar-tid. Tänker på detta för att undvika onödiga "diskussioner" och vill inte riskera att hingsten "råkar" hoppa in till stona och betäcka. -De har ju en fortplantningsinstinkt..

Men i övrigt ska de visa lika mycket respekt som vilken annan häst som helst och hanteras på samma sätt :) Växa upp med andra hästar och få vara runt andra hästar under sitt vuxna liv också. De som inte fixar att vara hingst (blir "stökiga", sk. "hingstiga") eller inte ska användas i avel kastreras -för att det är enklare för häst och ägare.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag är som vanligt oavsett kön. Sen anpassar jag mig givetvis efter individen. En del behöver man vara större med. Andra minska. De importer jag pysslat med har varit väldigt olika. En del rädda. Då får man bygga upp självförtroendet successivt.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Hmm. Tror inte man kan säga så lätt att "min hingst skulle aldrig drömma om de" Hingstar är testosteronstyrda och kan lätt försvinna iväg lite i tankarna och få ett så kallat "hormonrus." Då de inte vet riktigt vad de gör. Detta händer ju mer sällan hos vissa men rätt vad de är så slår de till, från ena sekunden till den andra. Min tanke! En hingst är fortfarande en häst men de är den mest kraftfulla häst med instinkter som att beskydda, försvara och fortplanta sig. När de instinkter slår till är man rätt chanslös.

Jag håller fullständigt med dig!
De som säger att hingstar är som alla andra hästar har aldrig mött en riktigt besvärlig hingst.
Jag minns åren då jag jobbade på flyinge, det finns faktiskt hingstar som är så fruktansvärt beräknande och elaka, så ston o vallacker kommer inte ens i närheten. Inte nödvändigtvis mot människan men rent hanteringsmässigt eller mot andra hästar, de vill i princip döda allt i deras väg.
Detta trots att alla hingstar där hanterades av samma personal och i princip likadant alltid.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

KL

En hingst är en häst och hanteras som individ likt andra hästar, man får anpassa sig efter typ av häst. Är hästen hårdare/tuffare får man agera därefter, är det en känslig individ likaså osv.

Sen finns det väl vissa saker man bör tänka på rent säkerhetsmässigt som då egentligen beror på möjligtvis snedsteg från oss människor, men i det stora hela om hästen är rätt uppfostrad, vilket egentligen gäller vilken häst som helst så tycker inte jag det är någon skillnad.

Ska jag generalisera är ston värre..de är tuffare i skallen och har en egen plan/åsikt, mer än vad en hingst har (personlig åsikt). För mig är hingstar mjukare i sättet och valackar är mer fjompiga.

De hingstar jag haft och göra med har som högst hummat åt stona när man passerat hagen, inte mer.
De lugnaste typerna i stallet på travet tex när jag praktiserade där var hingstarna, de var jämnast i humöret och lättast att veta vars man hade dem.

Jag har inte hingst utan jag har valack men somsagt, jag dömer individen och inte könet för det kan vara så himla olika, men jag kan faktiskt tycka att hingst har fått en något konstig stämpel som säger att den är galen och flyger på allt i sin omgivning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Hingstar hanteras som vilken annan häst som helst. Dock med tiodubblat säkerhetstänk.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Där håller jag med dig Tessora. Man använder ett finare språk mot hästar i Spanien. Spanska hästar är inte vana vid svenskt beteende. Ordet huvudskygg existerar inte bland spanjorer, vifftar hästen med huvudet så har man varit för haffsig i sina rörelser. Jag tycker att hästar SKa reagera på hastiga rörelser, jag gillar inte när de är helt oberörda av människor som skuttar upp hoppar runt dem. Då förlorar man signalkänsligheten.
Men OM en spansk häst beter sig illa så får den veta att den lever...

Vanligt på de stuterier jag varit på här är att när man går in i boxen hos en hingst så vifftar man den bakåt ett steg, ofta med en handduk på de unga och kaxiga :-). Den ska backa för människan, punkt. Om den vifftar med huvudet vid backkommandot så struntar man i det. Och med tiden backar de undan ett steg självmant. Bara det där enda lilla steget back varje dag tror jag betyder mycket för vilken relation hästen ska ha mot människan. Den ska inte vara en knähäst som kryper in i grimman.

Jag hjälpte en beridare ett tag med hans unghingstar. Strot stall , MASSA hästar. De flabbiga hingstarna som skrek och gol mot alla andra hästar satte de ut bundna i en kort kedja på stallplanen och och sen fick den bete sig som en idiot hela dagen och det gjorde vissa verkligen, skrek och hoppade och brölade och var helt rabbiata. Men då den aldrig kom in i boxen förrän den stod och sov så lärde de sig på några dagar. Den hamnade aldrig i en konflikt med någon människa, bara med väggen och kedjan den stod bunden i. Kan tyckas grymt med svenska ögon sett men det var några dagar i hans liv som han hade nytta av resten av sitt liv. UTAn att någon behövde sätta honom på plats. Jag som svensk tyckte dock att det såg otäckt ut när han for rundor på den hala cementen och var nära att gå omkull ett par gånger.....
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

KL

Vilken intressant tråd! :) jag har bara haft och hört dåliga erfarenheter av hingstar tyvärr och har därmed fått en enorm respekt för dem och t.o.m tycker att de är lite obehagliga. Grannen har en hingst som alltid mullrar åt mitt sto när ägaren rider förbi mitt stall, tycker det är lite otäckt att se hur dessa kraftpakets hormoner spelar i huvudet på dem...:crazy: Men detta är nyttigt att läsa om, att hingstar oftast inte är värre än valacker och ston om de bara blir uppfostrade och behandlade rätt. :)
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Hingstar är precis som alla andra hästar - olika! Tack vare detta behandlar man varje individ som en individ och inte som en kategori, genom att lyssna och ta åt sig.
Det finns ranghöga hingstar lika mycket som det finns ranghöga ston och valacker :) Men som med alla individer närmar man sig långsamt, och känner av hur just den individen är. Behöver den längre tid på sig att släppa in någon, ge den tid. Precis som vi gör med människor, ingen skillnad alls egentligen.

Sen är det självklart att själva beteendet för hingstar, ston, respektive föl är hormonellt och deras personligheter styrs efter detta.
Ja, hingstar är stolta i naturen, för att de är flockens beskyddare. Men detta betyder inte att en relation med en stolt hingst gör den mindre stolt, såvida du inte behandlar den kränkande.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Det finns en anledning till att hingstar som inte ska gå i avel kastreras. Riskerna är större med en hingst. Testosteronet gör att han kan bli både oberäknelig och farlig. Självklart finns det miljoner exempel på underbara och lätthanterliga hingstar men det antalet är mindre än de stökiga exemplen som mår bättre av att bli kastrerade. Ingen skulle försöka påstå att man kan hantera en tjur på samma sätt som man hanterar en oxe.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

*KL*
Är inte helt överens om att man hanterar en hingst som andra hästar, både ja och nej. Visst, hingsten reagerar som alla andra hästar på hjälper och träning m.m. Det är också så att det är väldig skillnad på linjerna också men i grunden är det samma reaktion bara i olika nivåer.

När en hingst sätter emot så är det oftast mycket mer kraft och energi bakom men den största skillnaden tycker jag är att toleransnivån är lägre, det är kortare till att de sätter emot än både sto och valacker och en annan intensitet. Det går inte att sätta hårt mot hårt du kan aldrig vinna för hästen är alltid starkare fysiskt än du. Givetvis kan du med hårda tag få den att göra som du vill men dels så tar man bort lite av nyfikenheten och när tillfälle ges försöker hingsten ta tillbaka kommandot. Ofta är det också så att när någon annan människa ska hantera en "kuschad" hingst kan det bli riktigt farligt då den oftast bara viker för "den" människan som "kuschat" den inte för människor.

Som med alla hästar är det fråga om att hästen har förtroende för dig och respekterar dig. Med hingstar är det ännu viktigare, att den inte får flytta på dig och att man tränar backning m.m. Jag slår aldrig hästar i huvudet då jag inte vill ha huvudskygga hästar/hingstar, de får gärna komma fram och sträcka fram huvudet för att hälsa, men aldrig flytta på dig. Våra hingstar räcker det med att vifta på händerna så backar de eller om det hettar till mellan dem och man är i närheten, så skriker man och stampar i marken. Våra går i grupp med 14 st hästar, 8 hingstar och 6 st valacker. Hingstarna är mellan 4 och 7 år.

Jag ska inte bli för lång men mitt motto är att behandla hingstar vänligt men bestämt. Man får aldrig backa och visa rädsla, om man måste backa för att komma undan så måste man omedelbart ta ett steg framåt och ryta till, annars lär de sig hur de ska flytta dig ;)
Man kan aldrig slappna av på samma sätt med hingstar som med ston och valacker. Men som någon nämnde tycker jag de är trevliga att jobba med då de lyssnar och har uppmärksamheten på dig om man förtjänar den ;)
Bara några av de saker som jag anser att man måste tänka på när man hanterar hingstar, om man inte tar hänsyn till det är det lätt att man ser dem som "vilddjur" tyvärr.
Men visst har de en härlig attityd :cool::D

24805269-8z7Iv.jpg

Geysir 5 år 2013

Filosoferar
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
956
Senast: cassiopeja
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 072
Senast: LFreddy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp