Hur hanterar man en hingst?

Sv: Hur hanterar man en hingst?

Har haft flera hingstar.. de är ofta mer nafsiga och slår gärna med frambenen så det kan man ju vara mer uppmärksam på. Håll större avstånd till nya hästar om du tränar borta. Generellt så tycker jag hingstar har ett rakare språk och är sällan lika långsinta som vissa ston kan vara. De är tuffare men också tåligare. Var inte rädd att tillrättavisa när de dummar sig. Låt de lära sig från början att inte "brottas" med människor så blir det nog inga problem. Se på travsidan där det är vanligt med hingstar. De är hanterade i väldigt tidig ålder och där är sällan några problem. Deras skötare är ofta väldigt unga men det funkar bra ändå. Lycka till!
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Vet ni förrästen att i det vilda så är det ett sto som är ledare över flocken!! Hingstarna går ofta bakom.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

**hingstar.. de är ofta mer nafsiga och slår gärna med frambenen så det kan man ju vara mer uppmärksam på.


Det beror helt och hållet på uppfostran.
Min hingst skulle aldrig drömma om att naffsas eller slå med frambenet.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Ja betastoet bestämmer på sin kant, medan hingsten har en annan roll. De är båda ledande hästar, men med olika uppgifter.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Mitt sto Loa och jag har däremot en överennskommelse. Dels för att jag inte hanterat henne så mkt (avelssto) dels för att hon är en väldigt klok häst, jag behöver inte vara ledare över henne. Vi har en ömsesidig respekt.
Spännande att du säger så. Aldrig tidigare har någon hållt med mig där. Att vi inte behöver leda för att ha en bra relation till våra hästar. Däremot tycker jag att ömsesidig respekt ska finnas oavsätt hur relationen ser ut. Jag respekterar hästen och den respekterar mig. Oavsätt vem som har den ledande rollen.

Men det kanske var så du menade.


Tack fö. för ditt inlägg. Där har jag fått mina egna funderingar bekräftade. Något som jag inte täntk på är just att hingsten ju faktiskt inte är flockens ledare i den benämning som man oftar tror. Jag är fullt medveten om detta, men efter som att den allmänna synen på hingstar är så annorlunda, så har jag tappat det i min inställning till dem. Och det var just detta som jag ville få ut av denna tråd. :bow:
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Mitt sto Loa och jag har däremot en överennskommelse. Dels för att jag inte hanterat henne så mkt (avelssto) dels för att hon är en väldigt klok häst, jag behöver inte vara ledare över henne. Vi har en ömsesidig respekt.
Spännande att du säger så. Aldrig tidigare har någon hållt med mig där. Att vi inte behöver leda för att ha en bra relation till våra hästar. Däremot tycker jag att ömsesidig respekt ska finnas oavsätt hur relationen ser ut. Jag respekterar hästen och den respekterar mig. Oavsätt vem som har den ledande rollen.

Men det kanske var så du menade.


Tack fö. för ditt inlägg. Där har jag fått mina egna funderingar bekräftade. Något som jag inte täntk på är just att hingsten ju faktiskt inte är flockens ledare i den benämning som man oftar tror. Jag är fullt medveten om detta, men efter som att den allmänna synen på hingstar är så annorlunda, så har jag tappat det i min inställning till dem. Och det var just detta som jag ville få ut av denna tråd. :bow:
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag köpte min häst som hingst då han var 11.mån. Hade då inte börjat med några "hingstfasoner". Jag hanterade honom som vilken häst som helst jag hanterar,satte tydliga gränser som jag inte tillät honom att överträda ex,ledas lite bakom mig,stanna när jag stannar, hålla avstånd till mig, stå still på gången även om han inte sitter fast, inte gå ut ur boxen med öppen boxdörr, inte nafsas etc.Detta satte sig från början och jag har aldrig behövt bråka med honom, han är numera tre och ett halvt år gammal och nyss kastrerad. Han har alltid skött sig ypperligt även då ston varit i närheten. Däremot har jag märkt på hans olika hingstkompisar att de flesta har annorlunda beteende beroende på hur de blivit hanterade av sina ägare.De flesta har försökt bitas eller slå me dframbenen mot en. En del har även gått rakt på en som "flytta för här kommer jag",de har ingen respekt.Vissa har även varit rätt rädda om huvudet för de fått en del slag då de inte uppfört sig "rätt":mad: De flesta som hanterat min häst har från början tyckt att jag inte är sträng nog mot honom,jag tillåter att han dansar och visar upp sig så länge han håller sig på sin plats och lyssnar då jag ber honom om något,men då de själva prövat att hantera honom har de tyckt att han är väldigt lyhörd och väluppfostrad:) vilket är kul då man kunnat bevisa att man inte behöver skrika och gapa bara för det är en hingst.Kort sagt,jag håller med många som redan skrivit,hingstar är hästar och skall behandlas som sådana, en hingst som blivit rätt hanterad är som vilken häst som helst.Även ston och valack er kan vara besvärliga om de inte blivit rätt hanterade.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Hingstar är generellt mycket mer signalkänsliga än både valacker o ston...starka men svaga...sen är dom ju naturligtvis olika som individer men man kan aldrig slå en hingst till lydnad......däremot kan man få ta hårda tag ibland och då främst under uppväxten när dom ska testa sin rang......

De hingstar som inte beter sig som "folk" bör kastreras för vi klarar inte av att tukta dom utan att knäcka dom och så vill vi ju inte ha det....det är MYCKET lättare att knäcka en hingst än sto el val....Har du kommit så långt att du gett upp och hästen är förvirrad och i det skedet kastrerar....Ja då får du en valack som blir livrädd för allt o alla...det är som att dom "stannar" i nåt tillstånd, man skall aldrig kastrera en "misslyckad" hingst.

De flesta hingstar är underbara individer, lyhörda och samarbetsvilliga, men som nån sa här också så BER man en hingst, inte beordrar.........
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

precis som man hanterar alla hästar- med respekt, en gnutta eftertanke och vara konsekvent.

Inlärningspsykologi är ett bra steg mot trevlig framgångsrikl hantering av alla hästar;)
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag säger som jag alltid gör.

En hingst som är rätt uppfödd blir inte tokig, den blir inte heller aggresiv eller ranghög mot människor.
Precis som en valack.
En hingst är lättare att träna och få tillit från än ett sto. Det är födda att följa och beskydda.


Nu ska jag kila iväg till stallet men svarar mer senare.

Ja ligger mycket i det du säger. Hingstarna jag har känt (alltid några i stallet fn 4) har alla varit mer lättfostrade och mer tillagsinställda än stona. De fyra nuvarande är alla lättare än stona på många sätt-

Det som skiljer: Man får hållla kort betr alla tendenser att betäcka (när de inte ska:angel: ) Inget närgånget/buffligt beteende, för närgånget uppphetsat snusande (kan bli tex om jag kommer direkt från att ha hållit på med ett av stona) Bara att säga ifrån:nej!

Hingstar är testosteronstyrda och det gäller att inte låta det ta överhanden då kan vissa bli blockerade. Det är vad en del inte fattar. Man tror att det är samma gulliga djur alltid i alla sammanhang. Vilket det inte är. Brunstiga ston och betäckningssäsong sätter igång hormonerna. Men har man en bra uppfostrad hingst så säger man till när den börjar visa tendenser och då ska den lyssna.

Annnars som sagt är de alla mer inställda på att lyda människan än vad flera av stona är. Men även hingstar är individer och kan uppvisa en rad olika bra eller dåliga egenskaper.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag har fått lära mig att man aldrig kan kränka en hingst. Med kränka menar jag sätta på plats, "ruska om" etc. Med en valack eller ett sto kan man göra detta om det skulle behövas (det ska självklart helst INTE behövas) för de har en grundtrygghet i sig själva. Stoet har flock och föl och valacker har sitt sociala liv och sin mat. Hingsten har bara "äran" och kränker man den väntar de bara på att få ge tillbaka. Kanske inte imorgon och kanske inte nästa dag men förr eller senare så kommer en urladdning.

Min egen praktiska erfarenhet har lärt mig att man får anpassa sig efter verkligheten... kan man t.ex. inte leda sin häst gåendes framför den (praktiserade på ett stall där en av hingstarna bet en i baken om man ledde den så!) får man leda den vid bogen. Inte försöka mästra den utan låta den behålla sin stolthet. Så får man med små medel vinna mer och mer mark dvs större dominans och förtroende.

Man ska sätta hingstar på plats om de inte kan uppföra sej. De tar det bättre än ston f ö. En hingst ska precis om andra hästar varfa väluppfostrad.

Inte väntar de på att "ge igen", var får du det ifrån??? Stolthet? Det har väl ston o valacker också i så fall. Det där verkar du ha fått om bakfoten rejält.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Kul att läsa om hur olika ser på hantering av hingst.
Så hur hanterar man en hingst ?
Utifrån individen och med tryggt ledarskap fast detta gäller alla hästar.
Jag har själv en hingst och honom tar jag in och ut från hagen samtidigt som jag har en vallack i andra handen.
Jag skulle kunna säga att hingstar är känsligare och mer lyhörda men har stött på ston som är likadana.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

har visserligen inte hanterat hingstar sen jag var "liten" stalltjej en gång i tiden men behandlade dem som alla andra hästar vad jag kan minnas.. med respekt, som en individ - alltså som hästen som individ inte kön/ras eller användningsområde.

har dock bara positiva upplevelser av levnadsglada "här kommer jag" visande upp sig hingstar som inte ville ont ...:D
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Hingstar är testosteronstyrda och det gäller att inte låta det ta överhanden då kan vissa bli blockerade. Det är vad en del inte fattar. Man tror att det är samma gulliga djur alltid i alla sammanhang. Vilket det inte är. Brunstiga ston och betäckningssäsong sätter igång hormonerna. Men har man en bra uppfostrad hingst så säger man till när den börjar visa tendenser och då ska den lyssna.


Ja och nej.

Hingstar som föds upp med betäckning vid hand kan bli besvärliga under betäckningssäsongen.

Hingstar som födds upp i flock och får betäcka fritt i sin egen flock höjjer på ögonbrynen åt ett sto som brunstar i dess omgivning.
För dom är ett sto som brunstar men inte är inom räckhåll (på andra sidan staketet, eller i en box) ett framtida flirtobjekt men inget de ska kasta sig över.
Under förutsättning att de genom hela sin uppväxt gått i flock, och de sedan de börjat betäcka konstant gått med sina ston.

"Undantaget bekrästar förståss regeln." I uttalandet ovan.



På min ridresa i frankrike så fick jag möjlighet att både se och studera de vilda camargue hästarna.
Dessa hästar föds upp som jag beskrev ovan med fri betäckning i flock.

På gården jag bodde hade de en nykastrerad hingst. 1-2 veckor sedan kastreringen.
De ledde både honom brevid valackerna och ston med ett rep som de band runt halsen, bakom öronen, på hästarna. Inget runt mulen.

Och visst läts de när de kom nära stona med den nykatsrerade hingsten.
Stona sa "DU! Du stirrar inte på oss!" och "hingsten" sa "okokok... sorry..."
Eller rättare sagt, han sa faktist ingenting.
Han gjorde inga försök till att betäcka eller dra sig till stona, trotts att han varit borta från dom en längre tid.
Han visste sin plats och det var stona var som markerade åt honom att han skulle veta sin platts.



Det är vår svenska hästhantering där vi låter hingsten bli något annat än en häst som hingsten blir farlig.
Och visst, jag kan inte klandra hingstägare som inte kan ha sin hingst med andra hästar. Jag vet hur det är.
Inte alla vill ha ett föl varje år från den hingsten. De har inte möjlighet att låta honom stå med andra hästar.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Det är vår svenska hästhantering där vi låter hingsten bli något annat än en häst som hingsten blir farlig.
Och visst, jag kan inte klandra hingstägare som inte kan ha sin hingst med andra hästar. Jag vet hur det är.
Inte alla vill ha ett föl varje år från den hingsten. De har inte möjlighet att låta honom stå med andra hästar.

Ja det är ju inte så vanligt att hingstar kan gå med stona på det sättet, och tur är väl det för det föds nog med dåligt planerade hästar redan idag. Tyvärr.:crazy:

Stona håller fö hingstarna väl på plats även i "vanlig" hästhållning. Inga ston är rädda för hingstarna. Tvärtom. Kanske därför hingstarna är de mest lättfostrade i stallet :angel:

Är stona brunstiga visar de intresse och är vänliga annars får hingstarna mest se deras bakåtstrukna öron o tänder. :crazy:

Jag anser inte att hingstar är "farliga". Men de som hanterar dem måste veta hur en hingst kan fungera i olika situationer.

Det sista påpekar jag bara för att det finns så många hingstromantiker här på buke, som inte verkar ha särskilt mycket kunskap.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Jag har fått lära mig att man aldrig kan kränka en hingst. Med kränka menar jag sätta på plats, "ruska om" etc. Med en valack eller ett sto kan man göra detta om det skulle behövas (det ska självklart helst INTE behövas) för de har en grundtrygghet i sig själva. Stoet har flock och föl och valacker har sitt sociala liv och sin mat. Hingsten har bara "äran" och kränker man den väntar de bara på att få ge tillbaka. Kanske inte imorgon och kanske inte nästa dag men förr eller senare så kommer en urladdning.

Min egen praktiska erfarenhet har lärt mig att man får anpassa sig efter verkligheten... kan man t.ex. inte leda sin häst gåendes framför den (praktiserade på ett stall där en av hingstarna bet en i baken om man ledde den så!) får man leda den vid bogen. Inte försöka mästra den utan låta den behålla sin stolthet. Så får man med små medel vinna mer och mer mark dvs större dominans och förtroende.


Jag har OERHÖRT svårt att tro att hästen skulle känna sig kränkt och bara gå och vänta på rätt tillfälle att få ge igen. Hästar är inte långsinta och planerande som vi människor. Om hästen biter en i nacken när man går framför den är det sannolikt en ledarskapsfråga som man får jobba med. Om man då bara accepterar situationen och går vid bogen har ju hästen visat vem som är flockledare. Hingstar är ju lika mycket hästar som vallacker och ston, dvs DU måste ha ledarrollen för att kommunikationen ska fungera.

Mvh, Moa
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Faktum är ju att man ALDRIG någonsin ska lita på en hingst till 100, dom har egenskaper som ston o valacker inte har, att hävda sig.

Visst är hingstar hästar, men även hingstar och de beteenden som följer. En hingst är oftast MYCKET mer lyhörd än de andra och att kränka en hingst ( spec i närheten av andra hästar) är en dödssynd....tittar du och känner av din häst märker man det direkt...
Sen finns ju dessa som bör kastreras, dom har inte hingstbeteendet som man eftersträvar och skulle aldrig klara sig i en flock utan att bli bortfösta.

Hur mycket ni än säger att hingstar är hästar, så är det en sanning med modifikation...Dom skall hanteras annorlunda, för både deras och våras bästa....

Jag har sett för många fall där SNÄLLA hingstar ( dom är nästan värst för man tappar fokus på dom) helt plötsligt "vänt" om och blivit furiosiska...det kan vara nån annan häst som retat upp dom eller vadsomhelst

*martha som har mååååånga hingstar i sin hårddisk*
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Angående det tesora skrev om hästhantering i Spanien så tror jag det finns en viss skillnad. Jag har fått för mig att man i allmänhet ser hästar mer som djur än som individer och inte behandlar dem med samma respekt. Jag har förvisso inte särskilt mycket erfarenhet, men en tjej i mitt stall har importerat ett PRE-sto från spanien och fortfarande, efter fem år i Sverige med otroligt bra hantering/träning är hon väldigt osäker. Hon är rädd för alla oväntade rörelser på ett sätt som jag uppfattar som att hon tror att hon ska bli slagen och hon kan inte vara i närheten av andra hästar utan att bli skräckslagen. Förmodligen har de försökt betäcka henne då hon inte varit dräcktig, vilket ju är det samma som våldtäkt för ett sto. Tycker personligen inte att detta tyder på särledes bra hästhantering.
 
Sv: Hur hanterar man en hingst?

Men hästar är individer...behöver inte alls bero på dålig hantering, dessutom brukar man betäcka icke dräktiga ston....eller vad du menade. Jag hade ett sto som gav mig 7 st avkommor, EN av dessa avkommor var född "ängslig"....hennes ängslighet var alltså medfödd..en sån häst får det inte hända spec mycket innan dom vill krypa ur skinnet.

Hingstar är också individer, men det finns vissa saker man bör vara uppmärksam på med just hingstar
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är glad över att jag är frisk, och att mina nära och kära lever och är friska. Men det faktum att jag är glad och tacksam över det...
Svar
0
· Visningar
956
Senast: cassiopeja
·
Avel Då jag tycker att ämnet är väldigt intressant och inte hittade ngn sån tråd så tänkte jag att vi som är intresserade av och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
4 072
Senast: LFreddy
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp