Hur hantera osten?

Blueberry

Trådstartare
Det är såna här frågor som buke är till för :D

Såna där ostar som är smuliga och gryniga, ni vet? Hur tusan ska de hanteras egentligen? De går ju inte att osthyvla efter ordning, det blir bara smulor och spill och kladd. Hälften av osten hamnar liksom inte ens där den ska.

Behövs det särskilda redskap?
Särskild teknik?

Såna där ostar som är smuliga och gryniga, ni vet? Hur tusan ska de hanteras egentligen? De går ju inte att osthyvla efter ordning, det blir bara smulor och spill och kladd. Hälften av osten hamnar liksom inte ens där den ska.

Särskild teknik?
Inte förvara i kylskåp? Många lagrade ostar smakar dessutom betydligt bättre om de inte är kylskåpskalla.

(Såvida det inte är typ hushållsost. Den går inte att hantera snygg över huvud taget.)

Särskild teknik?

Du menar smulig som grynpipig vällagrad prästost eller västerbottenost? Min uppfattning är att de inte gör sig på smörgås och därför inte hyvlas. Istället skär man med ostkniv och äter som det är tillsammans med ett kex. och passande dryck. Lätt som en plätt. Alternativt rivs det ner i en ostpaj.

Aha.
Knivost alltså.

Just den här gången handlar det om "Morfars brännvinsost" men jag tycker att det är samma visa med typ prästost också?

Låter kanske snuskigt men diska inte osthyveln. Skivorna klibbar lättare fast på rent stål. En bit smörpapper vikt i hyveln kan också hjälpa på vissa ostar. Men är det en väldigt "färsk", kladdig och smulig ost så är det bara kniv som gäller.

Du menar smulig som grynpipig vällagrad prästost eller västerbottenost? Min uppfattning är att de inte gör sig på smörgås och därför inte hyvlas. Istället skär man med ostkniv och äter som det är tillsammans med ett kex. och passande dryck. Lätt som en plätt. Alternativt rivs det ner i en ostpaj.
Det är de ostar som gör sig bäst på smörgås.
Det som kan vara avgörande för hur bra det går med hyvlingen är hur din osthyvel fungerar, det blir inte bra med såna som gör alltför tunna skivor. Man bör också undvika att hyvla ändå till kanten, hyvla från olika håll för att hålla den plan och fin. Lite smulor blir det alltid, men de är ju goda att äta som de är. Smulorna som blir kvar på bordet är lättast att torka upp när de torkat, kan vara ett problem för den flitige pedanten.

Dansk osthyvel? Googla så borde du se, det är en sån med en tråd som skär osten. Skivorna blir lite tjockare än vi är vana vid så att säga men man lär sig med tiden hur man vinklar hyveln för att få en tjocklek man kan leva med.

Det finns osthyvlar utan "blad", på dem fastnar inte osten lika mycket.
Den längst till vänster på denna bild:
osthyvel.jpg

Särskild teknik?
Jag är ett stort fan av Västerbottenost. Blir också bara smulor. :mad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
972
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 425
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 037
Senast: Wingates
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka