Ska ju som sagt köpa hund igen nästa år och vill såklart göra så rätt som möjligt. Ett ämne där jag läser väldigt olika svar är ämnet hur man ska hälsa på sin hund när man kommer hem. Läste om studien som visar att hundens kortisolnivåer sjunker som mest och oxytocinnivåer stiger som mest om man hälsar på sin hund både verbalt och fysiskt. Dock läser jag på flera ställen att man ska ignorera hunden när man kommer hem efter att ha lämnat den ensam för att den inte ska utveckla separationsångest (man ska inte göra en "grej" av att den har varit ensam"). Därför undrar jag hur ni gör med era hundar? Berätta gärna lite om hur ni resonerar. Jag vill också höra hur ni vill att gäster hälsar på er hund; om ni vill att de ignorerar hunden tills den är lugn eller om de gärna får klappa och "tjoa" när de hälsar på hunden. Berätta gärna lite vad ni har för hund, om den blir väldigt upphetsad när ni/någon kommer eller om den är lugnare eller rent av reserverad och hur ni anpassar ert och era gästers hälsningssätt efter det.