Hur håller sig kvaliteten på 1 år gamla hösilagebalar ?

gylle

Trådstartare
Sitter med ett angenämt problem i år och det är att vi har alldeles för mkt hösilage kvar, brukar ha det omvända problemet och har därför absolut noll erfarenhet av hur de egentligen håller sig när de stått så länge. Av erfarenhet så vet man ju att det är på våren när värmen kommit som man börjar hitta dåliga balar hur blir de då om de blir stående en hel varm sommar också innan man öppnar dem är det alls chans att de håller sig bra eller börjar plasten bli för gammal så att de inte klarar värmen ?
Efter fjorårets hemska skördeväder så känns det ju samtidigt väldigt skönt att ha foder stående till flera månader till (dessutom med supervärden) om det går åt pipan men då måste de ju hålla för det också annars är det ju lika bra att sälja iväg en del nu, men går då skörden åt pipan kommer man ju att reta ihjäl sig.

Sv: Hur håller sig kvaliteten på 1 år gamla hösilagebalar ?

I höstas/början av vintern fodrade vi med fjolårs-silage, dvs hösilage från sommaren 2010. Om man jämför med det vi fodrar med nu, som är från sommaren 2011 så var antalet dåliga balar bland 2010 års skörd större än antalet dåliga balar från 2011. Sen om det beror på att de stått länge eller om det varit något fel redan från början sas vågar jag inte svara på.

Jag har fodrat med balar som passerat 1 års strecket, det är fler som är sämre, men det rör sig inte om många. kan du inte fodra upp balarna till hösten behöver man plasta om utanpå den gamla, för plasten håller inte mer än drygt året,lite olika långt beroende om dom lagrats i sol ljus tex.

Senast ändrad:

Vi brukar ha över och fodra med nästkommande höst och vi har inte märkt något annorlunda så jag skulle definitivt spara.

I år har vi så mycket över att vi egentligen knappt skulle behöva ta något i år.

Okey skönt att höra att de verkar klara det hyffsat majoriteten av dem (hela andra skörden från en vall + en del andra skörd från den andra vallen) kan stå kvar helt orörda får se om jag hinner använda upp alla förstaskördsbalarna, har kombinerat en av varje tidigare pga värdena men insåg att jag inte hinner få bort alla första skördsbalarna innan skörd så kör bara med dem nu då de ligger där första skörden måste ligga kan tänka mig att börja klämma dem med klämma för att flytta dem ökar risken för att de skall gå åt pipan.

Nu har jag inte så mycket koll på läget själv, men min leverantör vill inte leverera alls senare än fram tills typ nu eftersom han tycker att risken med att flytta balarna är för stor när det är varmare. Hans erfarenhet är att om man flyttar runt på dem när det börjar bli varmt riskerar de att bli dåliga så det kan nog vara ett smart drag att göra plats i god tid.

Jag frågade expertisen på SLU om detta för några år sedan, då jag hade möjlighet att köpa på mig ett större parti fjolårsbalar. I korthet var svaret att det inte är några problem alls att fodra med fjolårshösilage, det som skulle kunna vara problem är plasten. Dels om det går hål i plasten - det problemet finns ju alltid och man kan väl kanske tänka sig att risken för hål i plasten ökar med tiden det lagras. Och dels att plasttillverkarna garanterar att plasten är UV-stabil i ett år. Jag blev rekommenderad att lägga på några extra lager plast på balarna.
Nu var dessa balarna redan plastade en extra gång redan då de pressades, det hade blivit något problem med plastningen så de körde på en omgång extra för säkerhets skull. Jag fodrade med detta hösilage fram till i februari, då det alltså var drygt 1½ år gammalt och av det näsan och ögonen kunde avgöra så var det ingen skillnad i kvalité på den sista balen jämfört med den första som jag fodrade med nästan 1½ år tidigare. (jag tror att jag totalt kasserade max 50 kg av de ca 75 balar jag använde från detta parti....)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Ska i vinter ha hösilage igen till mina hästar, men har bara 4st (1 mini shettis, en lättfödd liten islänning, 2st unghingstar...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 404
Foder & Strö Min valack har under en tid haft rejält med problem med tänderna, allt ifrån broskbildningar som plockats bort, tänder som flyttats i...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: Zeeke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?