hur håller ja mjölkproduktionen igång?

S

strösslet

hejsan!
lite kort: lillen vägra ta brösten från början på BB bara skrek och blev förbannad så fort ja försökte, började då pumpa och koppade i honom det.
vi fortsatte pumpa och mata honom hemma (och ersättning) sen fick ja gallstensanfall och fick morfin. så då blev han utan ett par dagar (fick bara ersättning). får fortfarande gallstensanfall och måste då ta ett morfinliknande prepparat men då ger ja honom inget från mig men pumpar ur iaf.
till mitt stora problem och bekymmer, jag får inte igång mjölken igen, har jag tur får jag ut 20ml :O
fick aldrig riktigt mycket förrut heller fick ut 50 ml per bröst.
men nu är de nästan tvärstopp...
till saken hör att ja inte kan äta vad som hälst längre, inge fett alls för då får ja anfall igen.. så ja äter rätt enformigt just nu..

men ja pumpar ofta (har en medela från BB) men de kommer iaf inte ut nå mer.. de gör mig galen.. jag vill juh ge min snutt som är 1½månad bröstmjölk.

nån som har några tips? eller är de bara att ge upp ?

Sv: hur håller ja mjölkproduktionen igång?

Nej, ge inte upp du, det kan vara så att du är svårpumpad bara. Jag har mjölk till min minsta så det räcker och blir över men pumpar jag kommer det ut kanske 20-30 ml om jag har tur... Vilket är lite trist eftersom jag tänkte börja rida nu igen, men det får väl vänta lite till...

Men hur som haver, låt dig inte nedslås av att det kommer lite, försök att amma bebis så ofta han vill, gärna nattetid eftersom det hormon som stimulerar mjölkbildandet är på sina högsta nivåer då, och försök att inte stressa över att du inte får ut så mycket. Dricka massor är ett bra tips, men det antar jag att du visste, och skulle bebis inte vara mätt efter amningen kan du ju alltid sätta till ersättning då.

Jag kanske missförstod Strösslet nu, men jag förstod det som att bebisen inte tog bröstet alls.

Dvs han dricker då bröstmjölk på flaska sas..

mina bröst förstår att pumpen inte är en bebis, så då kom minilite mjölk då..

De dagar du kan amma (om du vill fortsätta med det), så amma så ofta som möjligt, på minsta tecken på att bebisen vill amma. Ju oftare man ammar (speciellt på natten..), desto mer mjölk. Det blir till att bosätta sig i soffan eller sängen ett par dagar..

Hoppsan, läste nu de andra inläggen noggrannare och om du flaskmatar och inte ammar, så är det samma sak där, pumpa ofta. Men en del har svårt att få ut så mkt mjölk med pump. Det finns oxytocin-nässprej som hjälper utdrivningsreflexen, det kanske kan vara något för dig när du ska pumpa?

min erfarenhet är att när produktionen väl har gått ner, som din har gjort, så är det svårt att få igång det igen. Jag har sinat tidigt med de tre första och produktionen minskar nu också - sonen är ca 1½ månad.

undra vad det beror på, kan det vara för att brösten inte töms riktigt lika mkt/inte får exakt samma "signaler" som vid amning? (intresserad, inte näsvis!)

jag tror att det är hormonpåslaget som amningen ger som saknas
brösten töms väldigt effektivt i mitt fall, så där är inte problemet (jag pumpar ur dryga 200 ml/bröst, 6-7 ggr/dygn när jag ger som mest.

den här gången lyckas jag "hobbyamma" för första gången, det ska bli intressant att se om det förlänger laktationsperioden något - jag försöker amma en gång om dagen på varje sida, men det blir inte riktigt så.

tillägger att jag uppenbart funkar lite konstigt för jag kan få utdrivningsreflex och börja läcka av att tänka på att jag ska ner till köket och hämta mina pump-attiraljer :rofl:

Senast ändrad:

ja jag flaskmatar min skrutt då han bara skriker och blir tok förbannad när jag försöker lägga honom till bröstet, han hackar och söker men när ja väl får in bröstvårtan i munnen på honom så gapar han kastar huvudet bakåt och gallskriker förbannat, trist om de ska vara så att det är finito :( vill juh ge min lille den "bra" maten... jag får ge de någon dag till med att pumpa intensivt annars är de väl bara att ge upp :(

den där näs sprayen, är den receptbelagd?

kramar!

Men vet du vad :)

Ersättningen idag är mycket bra, så försök inte tänka så att du inte kan ge honom den "bra" maten, det skapar bara onödig stress och ångest.

Se det inte som att du ger upp, prova lite mer men pressa dig inte, ersättningen täcker absolut ditt barns behov alldeles utmärkt..

Pm:a om du behöve ventilera lite.

/C som är i likande situation :)

Alla kan inte amma, och alla bebisar får inte rätt grepp.

Vissa har inte bra mjölkproduktion, andra är väl som mig som fortfarande inte sinat! :eek: (19 månader efter förlossningen, slutade helamma i januari 08 och helt i mars 08)

Alla kan inte amma, och alla bebisar får inte rätt grepp.

Vissa har inte bra mjölkproduktion, andra är väl som mig som fortfarande inte sinat! :eek: (19 månader efter förlossningen, slutade helamma i januari 08 och helt i mars 08)

ja precis en vännina till mig har en son på 2 år, som hon inte amma (pumpade i 3månader ungefär) och hennes mjölk sina helt för en vecka sen :O
vissa är lyckligt lottade :P

Man kan få något piller för att få produktionen att avstanna. Annars läste jag nyss att 50% sinar under graviditeten så du kan ju hoppas på det. ;)

När du provar att amma och liten skriker, känner du då att det rinner till?
Ofta behövs det äkta stimulit för att få igång pumpandet effektivt men nässpray är en väldigt god hjälp för många.

Ett lite elakt sätt att prova är att din man ger bebisen mat medans du pumpar, om hans skrik efter mat sätter igång dina hormoner så kan det vara vad som behövs för att hålla pumpningen igång.

Det är jobbigt att pumpa, men om du verkligen vill så försök lite till. Vid sex veckor brukar mjölken verka sina för de flesta, sinar gör den oftast inte om amningen/pumpningen intesifieras, dvs det räcker inte med var tredje timme utan varannan eller tom varje timme kan behövas.

Nu när du inte ens kan äta ordentligt blir det ju ännu jobbigare med allting, jag kan tänka mej att du är extremt hungrig:crazy: och det gör verkligen inte saker och ting lättare.

Ersättningen idag är bra, eller som min mormor sa, det är skönt att världen har fått upp ögonen för att inte alla kan amma, att saker och ting kan hända som gör att man sinar.
Hon födde en son på 30 talet, då fanns det ingen ersättning att köpa när hon sinade av fruktansvärd tandvärk, hon tappade alla tänderna innan sonen var ett år:( inte helt ovanligt då med dålig mat vid uppväxten.
Hon stod och försökte komma på vad hon skulle ge sitt lilla barn och kokade diverse ersättningar på den kunskap hon hade, fy vilken ångest det måste ha varit:( men sonen överlevde iallafall, så hon måste fått i honom vad han behövde iallafall;)

Så vill du amma/pumpa så försök lite till och ring bvc så att du får nässprayen, men ingen ska behöva ha dåligt samvete för att man inte kan amma, men jag förstår att det kan vara en sorg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 083
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Jag har inte tillräckligt med bröstmjölk. Detta har framkommit då Lillemannen inte går upp i vikt. När han föddes så vägde han 4205...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 752
Senast: Madick
·
Gravid - 1år Ja, ruriken beskriver ganska bra hur jag känner just nu. I lördags kom vi hem efter att ha varit på semester i sammanlagt en vecka...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 084
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar