Hur hade ni tänkt?

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag hade en häst hos mig i somras och höstas, hästen är en valack på tolv år och han skulle sättas igång då ägaren inte ridit honom eller gjort något med honom direkt på 18 månader!

Ägaren har en son på 9 år som redan som spädbarn blev lämnad ensam korta och långa tider, redan som fyraåring var pojken ensam i flera timmar!

När jag började sätta i gång hästen visade han väldigt tydligt hur livrädd han var för barn i storlek 6-9 år, fullständigt skräckslagen kastade han sig undan om de närmade sig honom!:crazy:

Hästen i sig är väldigt snäll!

Jag påpekade detta för ägaren som ställde sig helt frågande:confused:

Min tanke är att ägarens son varit elak mot hästen, barn tänker ibland så att om mamma eller pappa är dumma så attackerar man det som mamma eller pappa tycker om, i detta fall mammas älskade häst, som är orsaken till att pojken blir lämnad ensam så mycket!

Hur tänker ni?

Bara nyfiken på nya infallsvinklar som vanligt!:laugh:
 
Sv: Hur hade ni tänkt?

Att barn skadar djur (eller allmänt vandaliserar) kan bero på oerhört många olika saker.

Dels kan det vara som du säger, att barnet vill "ge igen" för att han är arg på mamma. Det kan också vara så att barnet vill ha uppmärksamhet. Mamman är mycket hos hästen och hästen får väldigt mycket uppmärksamhet. Barnet kanske känner sig åsidosatt och känner att hästen har stulit hans mamma. Reaktionen på det kan bli att försvara det som är hans, dvs hans mamma, och således ger han sig på hästen. Precis som att syskon kan vara elaka mot varandra när de känner att det ena syskonet får mer uppmärksamhet, eller om familjen nyss köpt en valp och barnet känner sig försummat när hela familjen leker med valpen och inte henne/honom, resultatet: barnet blir elakt mot valpen.

Det skulle även kunna vara så att han känner sig bortknuffad, åsidosatt och missförstådd och ger sig på hästen pga att hästen är försvarslös. I människovärlden är exemplet på detta ett barn som mobbar ett annat barn pga att han eller hon inte mår så bra, dvs man tar ut aggressionerna på en svagare och kanske försvarslös individ, trampar på och är elak för att höja sitt eget självförtroende och få en känsla av makt och styrka, något barnet kanske saknar i sin hemmamiljö.

Ytterligare en orsak skulle kunna vara att barnet helt enkelt inte har lärt sig rätt och fel, att det helt enkelt är kul att jaga hästen och skrämma den.

Men om det är så att han lämnats ensam väldigt mycket för att mamman är hos hästen och ingen annan passat honom skulle jag gissa på att han gett sig på hästen pga en bakomliggande orsak, dvs att något är fel och han tar ut frustrationerna och ilskan på hästen som är "försvarslös".
 
Sv: Hur hade ni tänkt?

Jag hade en häst hos mig i somras och höstas, hästen är en valack på tolv år och han skulle sättas igång då ägaren inte ridit honom eller gjort något med honom direkt på 18 månader!

Ägaren har en son på 9 år som redan som spädbarn blev lämnad ensam korta och långa tider, redan som fyraåring var pojken ensam i flera timmar!

När jag började sätta i gång hästen visade han väldigt tydligt hur livrädd han var för barn i storlek 6-9 år, fullständigt skräckslagen kastade han sig undan om de närmade sig honom!:crazy:

Hästen i sig är väldigt snäll!

Jag påpekade detta för ägaren som ställde sig helt frågande:confused:

Min tanke är att ägarens son varit elak mot hästen, barn tänker ibland så att om mamma eller pappa är dumma så attackerar man det som mamma eller pappa tycker om, i detta fall mammas älskade häst, som är orsaken till att pojken blir lämnad ensam så mycket!

Hur tänker ni?

Bara nyfiken på nya infallsvinklar som vanligt!:laugh:

Behöver det nödvändigtvis vara så att hästen blivit skrämd av ägarens barn?
 
Sv: Hur hade ni tänkt?

Nu postades det utan att jag hade skrivit klart.. :cool:

Ni har ju varit inne och snurrat på linjen av att barn kan reagera om de ej får tillräckligt med uppmärksamhet osv, men det kan ju likväl vara andra barn utöver ägarens som har skrämt upp hästen. Nu vet jag ju inte heller hur dessa barn som du nämner närmade sig hästen. Var det lugnt och sansat?

Sedan så är det väl inte en helt orimlig händelse att barn kan ta sig friheten att gå in till andras hästar i hagar? Syftar nu inte nödvändigtvis på barnen som hälsade på hästen när du var närvarande utan kan vara barn "utifrån".
 
Sv: Hur hade ni tänkt?

Ägaren och sonen bor i en mycket liten by, lite isolerat så att något annat barn skulle ha skrämt hästen är osannolikt!:(

Tycker synd om både häst och barn, men hästen är så försvarslös i det här fallet!:cry:
 
Sv: Hur hade ni tänkt?

Min första tanke är varför ingen anmälde mamman till soc för vanvård av sin son.
:eek:
 
Sv: Hur hade ni tänkt?

Min första tanke är varför ingen anmälde mamman till soc för vanvård av sin son.
:eek:

Jag vet inte! Min erfarenhet av anmälningar är att man måste ha ordentligt på fötterna först, och jag har bara hörsägen , men det lutar ändå åt det hållet eftersom varken skola eller grannar gör något!:(
 
Sv: Hur hade ni tänkt?

Jag är verkligen ingen expert på barn, men att han skulle varit elak mot hästen för att hämnas på mamman tror jag inte, men finns ju gott om barn som är elaka mot djur just för att ingen förälder säger ifrån att dom inte får göra så.

I övrigt håller jag med vallhund, varför har det inte blivit anmält? Stackars pojke :( (ingen kritik mot dig, förstår att du inte vill anmäla på hörsägen..)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 104
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 410
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp