Sv: hur hade ni råd med allt??
Nu var det ganska länge sedan jag fick mitt första barn, men oj vad jag minns det väl....
Jag var arbetslös och hoppade in på timvik, pappan hade visserligen arbete just då, men blev senare även han arbetslös.
Vi blev ganska ofta hembjudna på mat och det får man väl se som en hjälp i svåra tider. Mammas gubbes bror (hängde ni med?
) hade fått sitt sista barn i mars och vi fick vårt i dec, så han hade precis växt ur sin liggvagn när vår son föddes. Vi fick även ärva mkt kläder.
Men något nytt var det ju inte tal om och det kändes ju rätt så onödigt också. Jag menar, en liggvagn, hur länge används den? Vi använde vår i ca 6 månader om jag inte minns helt fel. Det känns ju helt sanslöst att kasta ut så mkt pengar på något som används så lite. Ofta tycker jag det känns som att barnvagnar numera är värsta statusprylen, som en bil ungefär. Jaha, vad har ni för märke då? Årsmodell? Och har man inte det senaste, ja då blir man sedd på med lite sneda ögon. Inte alla, men många. Sjukt, tycker jag, bara för att man kanske prioriterar lite olika.
Barnmat köpte jag bara när vi skulle åka bort, annars gjorde jag allt själv. Jättelätt och kul och jag kände mig så nöjd med mig själv när jag gjort barnmat för en lång tid framåt.
Vid andra barnet använde jag tygblöjor, men det var nog mer för miljöns skull än för ekonomins. Men har man problem med ekonomin så rekommenderar jag verkligen tygblöjor.
Kläder har vi köpt nästan allt begagnat, det är först nu som barnen får nytt och då blir dom fjorton resp tio. Nu har jag iofs bara köpt av sådana som jag vet har fräscha, moderna kläder, men jag är ändå lite imponerad av att sonen accepterat beg kläder så länge.
Sedan måste man ju också sätta sig ner och tänka till lite; vad är det som vi
verkligen behöver? För många ggr tror jag att folk handlar i bara farten. Saker som dom absolut hade klarat sig utan.
Jag tror att du kommer att klara dig bra. Du har en mamma som ställer upp, det är det många som inte har. Det verkar som om du har ett behov av planering och det är ju jättebra. Se bara till att du handlar det du
behöver, det är inte alltid detsamma som det du
vill ha...
Lycka till!