hur hade ni råd med allt??

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gwennie

jag hade själv 13000kr undanstoppade till min bebis men sen blev hunden sjuk,bilen gick i sönder ,så där sa det puff så var alla pengarna borta.nu har vi det lite svårt med ekonomin då jag är sjukskriven.som tur är så har man en trevlig mamma som har köpt allt till bebisen förutom skötbord. så hur hade ni råd med det?? spec ni som inte har så himla mkt pengar att leva på i månaden.
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Vi hade tur, vi har ärvt, ärvt och ärvt. Sonen har en massa äldre kusiner och min syster har en sladdis som fått mycket nytt men som definitivit är hennes sista barn, så vi har fått otroligt mycket grejer därifrån, allt från barnvagn och spjälsäng till alla kläder inklusive vinteroveraller och skor. Så vi har tjänat otroligt mycket pengar på det.

Ett hett tips är att handla begagnade barnkläder på Tradera, Blocket etc, det har jag också gjort några gånger. Man kan få jättefina grejer för jättelite pengar :idea:
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Nu var det ganska länge sedan jag fick mitt första barn, men oj vad jag minns det väl....:love:

Jag var arbetslös och hoppade in på timvik, pappan hade visserligen arbete just då, men blev senare även han arbetslös.

Vi blev ganska ofta hembjudna på mat och det får man väl se som en hjälp i svåra tider. Mammas gubbes bror (hängde ni med? ;) ) hade fått sitt sista barn i mars och vi fick vårt i dec, så han hade precis växt ur sin liggvagn när vår son föddes. Vi fick även ärva mkt kläder.

Men något nytt var det ju inte tal om och det kändes ju rätt så onödigt också. Jag menar, en liggvagn, hur länge används den? Vi använde vår i ca 6 månader om jag inte minns helt fel. Det känns ju helt sanslöst att kasta ut så mkt pengar på något som används så lite. Ofta tycker jag det känns som att barnvagnar numera är värsta statusprylen, som en bil ungefär. Jaha, vad har ni för märke då? Årsmodell? Och har man inte det senaste, ja då blir man sedd på med lite sneda ögon. Inte alla, men många. Sjukt, tycker jag, bara för att man kanske prioriterar lite olika.

Barnmat köpte jag bara när vi skulle åka bort, annars gjorde jag allt själv. Jättelätt och kul och jag kände mig så nöjd med mig själv när jag gjort barnmat för en lång tid framåt. :)

Vid andra barnet använde jag tygblöjor, men det var nog mer för miljöns skull än för ekonomins. Men har man problem med ekonomin så rekommenderar jag verkligen tygblöjor.

Kläder har vi köpt nästan allt begagnat, det är först nu som barnen får nytt och då blir dom fjorton resp tio. Nu har jag iofs bara köpt av sådana som jag vet har fräscha, moderna kläder, men jag är ändå lite imponerad av att sonen accepterat beg kläder så länge.

Sedan måste man ju också sätta sig ner och tänka till lite; vad är det som vi verkligen behöver? För många ggr tror jag att folk handlar i bara farten. Saker som dom absolut hade klarat sig utan.

Jag tror att du kommer att klara dig bra. Du har en mamma som ställer upp, det är det många som inte har. Det verkar som om du har ett behov av planering och det är ju jättebra. Se bara till att du handlar det du behöver, det är inte alltid detsamma som det du vill ha...

Lycka till!
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Tycker att det kan vara jättesvårt att få saker att gå ihop...
Vi ska ju vara föräldralediga 1½ år sammanlagt och nu närmar det sig slutet för mig, med sonen hade vi mer pengar undanstoppade från början, mina besparingar den här gången rök när först shettisen fick kolik två gånger i våras, och sedan gammelhästen bronkit i somras med många dyra behandlingar....
De som ALDRIG är sjuka annars, det är så typiskt...
Jag har turen att både kunna få ärva mängder av både pojk och flickkläder, helt toppen!!! Det har jag verkligen sparat MYCKET på genom åren, har i stort sett aldrig behövt köpt dubbla vinterkläder, har köpt ett par och ärvt ett, helt kalas!!
Man får prioritera stenhårt, på nått sätt går det ju oftast ändå!!
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Jadu...vet inte hur jag hade råd med allt som skulle köpas innan.
Köpte väl lite åt gången, och begagnat.
Men jag hade turen att jag slutade på mitt jobb 3 månader innan andra barnet föddes, så jag fick min semesterersättning tillsammans med sista lönen, så det var ju 14000 extra pengar som var välbehövliga.
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Passa på när barnet är litet och inte kan tjata ;)

Man behöver inte alls något nytt till en bebis, ju mer urtvättade kläder ju skönare och mjukare tex. Och billig i drift är den !

Tygblöjor som hängtorkas är billigt och bra och barnen blir torrare snabbare. Funkade super med ettan när vi hade egen tvättmaskin, med tvåan har vi inte det och har kört engångsblöjor - det blir dyrare men det finns billiga bra alternativ till Pampers/Libero tex konsums Bambolina.

Bevaka andrahandsmarknaden på stora klädpaket som folk säljer vid tex flytt och hamstra upp i åren.

Fråga släkt och vänner om de vill bli av med något. Ofta samlar man en massa barngrejor för att man inte kan KASTA och inte orkar sälja, men ge bort är ofta kul :)
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Tja, vi råkar ha en ordnad ekonomi eftersom vi inte är purunga, dvs har jobbat ihop en stadig ekonomi i ca 10 år. Vi bor i billig lägenhet, köpte bilen kontant och har inte andra stora lån heller (jo, CSN...). Det gör att vi planerat vara hemma 2 år, jag tar jättefå dagar nu med fp och klarar mig på min mans lön men jag jobbar en dag i veckan, då passar min mamma sonen = gratis barnomsorg. Jag har köpt en hel del begagnat, inte vagn men kläder, skötbord, etc och säljer bort en del själv allteftersom han växer ur det (ger bort en hel del också och sparar till ev syskon). Tycker du har fått bra tips: köp begagnat, laga egen mat, snåla, planera inköp. Man behöver inte allt som finns på marknaden... Om man ammar är ju första halvåret nästan gratis i matkontot också.
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Vi fick barnvagnen av mina föräldrar och fick låna spjälsängen. Jag köpte inte mer kläder än att jag fick tvätta var 5 dag. Så gör jag nästan idag ochså. Vi har båda fast arbete med en ok lön och det ger ju bra med pengar i kassan. Jag valde dock att vara hemma i 1,5 år, så fp blev ju inte så hög.

efterssom vi bor i sthlm har vi inte någon bil utan åker kommunalt och promenerar mycket. (Bilpengarna ligger på vår teodling på srilanka)

Vi tyckte nog att vi hade ok med pengar ändå.

Den här gången kommer vi att göra likadant, men skillnaden är ju att alla kläder redan finns. Det är bra att föda barn i samma månad:)
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Vi har fått väldigt mycket :bow:
STOR familj och alla vill hjälpa till :)
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Man behöver ju egentligen inte så mycket. Vi köpte en begagnad barnvagn. Vaggan har vi fått låna, men den behövs ju inte om man samsover.

Kläder köpte jag begagnade. jättebilligt, och så fick vi ju en del i present. Några plagg har vi köpt nya, men de är ju så billiga.

Vi köpte en babysitter, men den var ganska onödig.

Tygblöjorna kostade lite över 3000 i inköp (hälften nya, hälften begagnade), men det å andra sidan behöver vi inte lägga ut mer pengar på blöjor sen.

Andningslarm och bärsjal och bärsele är de dyraste sakerna vi har köpt.

Babyskydd hyr vi från sjukhuset, så det kostar bara 300 kr.

Skötbord fick vi låna, men nu har vi bara en skötmadrass på köksbordet.

Det är billigare att ha bebis än vad jag trodde innan.
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Jag portionerade ut alla inköp över ungefär halva graviditeten. Och valde saker både efter pris och funktion. Exempelvis så brydde jag mig inte ett dugg om hur spjälsängen såg ut, bara den var testad och godkänd. Där sparade jag måånga hundralappar, och upp till tusenlappar till och med.

Vi köpte begagnad vagn, som var använd i ca 4 mån, av en nära vän till sambon = Billigare än nytt, men i lika fint skick.

Kläder köpte jag basgrejer i strl 50 och 56, samt lite roligare/finare plagg i strl 50, 56 och 62. Har fått en hel del kläder efter sonen föddes, alla superfina och i dom storlekarna. Fick även ärva en del kläder efter min systerdotter, och får göra i fortsättningen också då hon är 3 mån äldre än Sebastian bara.

Sen så har jag köpt dyra nappflaskor (Dr Browns), sängkläder, småsaker som termometer, salvor och badbalja, skötbord, bärsele, babyskydd och annat lite allt eftersom.
Det enda jag köpt efter förlossningen är bärsele, kläder (Mest för att det är kul att köpa fina kläder, inte för att det verkligen behövs) samt fler nappflaskor av samma märke då han bara äter bra ur dom. Så jag fick allt köpt innan, och klarade det utmärkt på en ganska liten inkomst. Det går bara man vill :)
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Men vad är ALLT? Vi har inte haft SÅ stora kostnader för vår lilla Alva än. Köpte ny men relativt billig vagn, har skötbädden på tvättmaskinen dv inte köpt skötbord. Lånat vagga och babyskydd. Snubblade över bra spjälsäng på utförsäljning (butiken stängde). Har iofs köpt endel kläder man jag började shoppa redan somras så det blev inte så mycket på en gång. Har även åkt en vända till Ullared fr shopping. :D Nu efter en månad har vi köpt babysitter o lite mer kläder. Har haft tur och kunnat köpa en del begagnat också. Vi har inte märkt att det blir hål i plånboken än, har iofs heltidsjobb båda två och hyfsat fp.
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Vi har köpt billiga kläder på klädbytardagar, köpt begagnad vagn som vi sedan sålde och både mina och mina sambos föräldrar hade sparat många av våra saker så vi fick ihop till både två vaggor och två spjälsängar. Det som har känts viktigt att köpa nytt är babyskydd i bilen (sålde det sedan och förlorade 300 kr på affären så det var billiga 8 månaders användning!) då jag ville ha absolut garanterat att det inte varit med i någon krock och bra nappflaskor ( Dr Brown) när det var dags för sådana. Sedan har jag sytt en liggfilt av kraftig fleece där jag stoppade in ett täcke och jag gjorde också en hemmasnickrad amningkudde till mina små.
Bebisar behöver egentligen inte speciellt mycket, man drar iväg som förälder för att man bli förförd av alla annonser och tänker att självklar ska mina små också få en sådan där....
Däremot är det bra att ha en sådan buffert att man kan spara föräldradagar så att man inte behöver lämna ifrån sig barnen innan man känner att de klarar av det.
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Jag undrar också lite vad ALLT är egentligen....

Jag har köpt en del nya kläder i 50, 56 och 62 och en hel del begagnat i upp till 68 och några plagg i 74. Har kvar en del plagg i 74 och en hel del i 80 och uppåt efter sönerna.

Har kvar skötbord, köpte en begagnad spjälsäng med madras och täcke, hade bäddmadrass. Köpte begagnade påslaknset till säng och vagne och köpte även ett nyt täcke och en ny kudde att ev ha i vagnen. Köpte dock ny vagn med åkpåse och skötväska. Har köpt några flaskor men de är ju inte så dyra i inköp så man kan köpa efter behov sedan också. Köpte för en månad sedan en overall på hm till bebisen, neutral och bra och ska leta eftr en charmig mössa också, har ju några sådana vita men vill ha en ännu tjockare och typ med nalle puh på elelr nåt sånt fint:D

Har inget bebyskydd ännu, men pojkvänen har ett han fått , han fick även spjälis och babysitter ohc köpte en begagnad vagn, så det är inte så akut med det.

dock hade jag planerat att köpa babysitter från fishers price, sån med ljud och allt i:D och lära gå stol och andra små leksaker, men det får vänta lite nu. Det är dock ingen kris med det än då det ju inte används samma dag man kommer hem med bebisen precis.


Till första sonen fick vi allt och köpte inte mycket alls. Stor släkt är bra i bland:D
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Jag har inga barn än men vet ju hur bekanta har gjort. En välkänd annonssida har många bra begagnade saker till bra priser och många av de bekanta har hittat grejer till sina små där.

Själv så har jag och sambon startat en "Bebisfond" där vi lägger en viss summa varje månad och kommer så att göra tills det kommer en liten och det är är inte aktuellt än men vi vill ha en slant när dagen kommer.
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Vi har fått mycket av generösa bekanta/släktingar som inte har fler barn planerade.

Vi har köpt mkt begagnat. Dels av bekanta, dels på ex internet.

Vi har dessutom "portionerat ut" inköpen över graviditeten och köpt lite varje månad.

Sen kan man ju sålla bort en del.
Man behöver ju faktiskt inte ha ett speciellt ställ för diskade nappflaskor, badvattentermometer, napp med inbygd termometer, registreringsskylt till barnvagnen o.s.v
Och visst kan man klara sig utan skötbord? Man kan vika filtar/handdukar och byta på golvet eller köksbordet? Jag känner till folk som inte har barnvagn. Numera är ju babyskydden (bilbarnstolarna) så smidiga att plocka i/ur bilen att man kan bära barnet i dem. Och hur länge har man egentligen en liggvagn? Kanske kan man klara sig med en begagnad de månaderna?

Köp inte saker som ex. bröstpump, nappar, bärsele innan du vet att du får användning för dem. Lägg hellre undan en peng i så fall, OM du skulle upptäcka att du behöver dem

Låna! Jag har lånat en bärsele och en bärsjal. Jag vill veta om de passar mig och Neo, om det är ngt vi trivs med. Gör vi det lånar jag dem lite till eller köper eget. Ingen anledning att köpa innan vi har provat.

Visst finns det mängder av tuffa kläder till småbarn. Men, de växer ju fort. Är det värt pengarna? Och är kanske inte en sparkdräkt i bomull både skönare och smidigare (och billigare) än de tuffa jeansen exempelvis?

Amning kan ju vara en ekonomisk fråga för en del kanske? Man sparar ju en peng då du slipper köpa ersättning och nappflaskor m.m

Åk på klädbytardagar.
Eller sälj ett "babypaket" med kläder i storlek 50-56 på någon internetsida eller på anslagstavlan i din matbutik. Ta sedan pengarna och köp nya begagnade kläder i rätt storlek.

Önska saker/pengar i juklapp och/eller födelsedagspresent.
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Jag känner till folk som inte har barnvagn. Numera är ju babyskydden (bilbarnstolarna) så smidiga att plocka i/ur bilen att man kan bära barnet i dem. Och hur länge har man egentligen en liggvagn? Kanske kan man klara sig med en begagnad de månaderna?

Fast jag är så glad för att vi satt in en fast barnstol nu för jag tycker att det är så tungt och otympligt att släpa på babyskyddet, skulle aldrig falla mig in att tex gå och handla med sonen i det. Vi har boendeparkering, dvs ingen egen P-plats utan får söka en ledig och var det långt att gå med babyskydd + sonen i så var det tungt och jobbigt.
Sen detta med vagn, är det så många som köper separata ligg/sittvagnar numera? Det känns ju onödigt men tex den vi har kan man nog ha från nyfödd tills man slutar ha vagn och då känns det inte som en onödig investering, vi har använt den i stort sett varje dag och räknar med bra andrahandsvärde på marknaden. Fast begagnat direkt hade nog varit ännu billigare give´tvis.
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Tja vi hade ju sådan gräslig tur i oturen att när vår son föddes bodde vi inneboende hos min mormor och morfar som har stora nackdelar inte minst pga att de är lite speciella om än givmilda och älskar alla. Men vi levde på soc då och jag visste inte ens att jag hade rätt till startbidrag till saker till barnet och sekreteraren sa ju inget heller. Men ärvde en hel del som jag och mina syskon haft och köpte sedan kläder för hela barnbidraget varannan mån i början. Säng fick jag gratis, likaså barnmatstol. Beg vagn köpte min mamma. Sedan köpte vi badbalja och babysitter tex. Kommer ihåg att det var så tråkigt att behöva tänka på varje litet inköp. Hade inte internet då så köpa begagnat var krångligare och inget jag gjorde utom vagen via en vän.

Så till andra barnet som dessutom oxå är vinterbarn och samma kön var ju kläder inga problem och jag köpte begagnat mycket. Så till detta barn köpte jag istället en ny begagnad bättre vagn och nya saker som jag velat haft till den förste. Sedan är det himla skönt ha klädkonto på en billigare postorderfirma. Handlar en hel del på deras rea och kan handla massor på en gång när ny str behöver köpas in.

Det går, barnen går först, det är jag och min man som får stå undan vad gäller kläder spec nu när vi ändå är onödigt överviktiga och vill gå ner det först. Sedan får man ju så mycket saker på födelsdagar och jular till barnen. Vi gör så att mormor får en lista och alla andra frågar henne och på så vis så får barnen eller vi precis det vi behöver.

Men det har hänt får jag ju tillägga det första jularna och födelsedagarna att vi ibland inte gav en egen present till barnet iallafall inget dyrt alls, för de var så små så de inte visste och fick en hel del från alla andra ändå. Men det var inget roligt alls:(
 
Sv: hur hade ni råd med allt??

Ska tillägga att vi sammanlagt spenderat ca 12 000 kr på bebissaker, det som köptes innan han föddes då. Efter födseln har jag handlat för ca 2500 kr, vilket var dyrt bärsele och dyra nappflaskor samt något enstaka klädesplagg.

Det kändes dock aldrig som så mycket pengar eftersom jag köpte hem saker för ca 2000-3000 kr som allra mest åt gången. Och så köpte pappan vagnen helt utan min inblandning, vilket ju var några tusen det med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 306
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 948
Senast: Ava22
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 521
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp