hur hade ni gjort...

G

gizzan

jag har ett vbl sto på 24½ år som är halt vä bak i trav...tog ut veterinären och hon sa att det såg ut som spatt i båda bak....har medicinerats 1 omgång..blev inte bättre och medicineras igen nu....nu är ju frågan hur man ska gå vidare, en min distr vet, finns det inte så mycket att göra ...pratade om att åka och röntga henne och få en 100% diagnos.

men till saken hör att min dam är väldigt stirrig av sej (gillar ej att stå själv blir lite smått panikslagen & rusar ut om hon kan)

ja vill ju självklart det bästa för min häst, vi har varit varandra trogna i 14 år..gör jag henne en tjänst genom att åka iväg med henne eller ska hon få sluta i lugn o ro hemma..

så nu vet ja inte vilket ben ja ska stå på...om det varit eran häst, hur hade ni gjort??

avtackar mej en massa på hopp, vill bara höra hur ni har gjort eller hade gjort...själv har jag inte tagit något beslut ännu.:cry::confused:

Sv: hur hade ni gjort...

Jag hade faktiskt röntgat och lyssnat på vad klinikvet. hade att säga, sen skulle jag tagit beslutet utifrån det.

Glömde säga, att dom ger hästen lugnande när dom röntgar så ev. stirrighet behöver du inte oroa dig för.

Lycka till!

Vaddå medicineras? spatt kan inte medicineras bort, det är ju broskbildningar i hasleden. Man kan ge smärtstillande under de månader det tar att "läka" ut spatten, dvs tills hela leden är broskfylld eller hur jag nu ska förklara det... (??)
Men spatt kommer din pålla alltid ha men behöver smärtstillande så länge spatten är aktiv. Sen kan hon bli smärtfri och kommer kanske fungera som promenadhäst.

Du kanske kan få ut vet att ge lugnande innan transport, de kommer ju antagligen behöva droga henne för att få röntgenbilderna oxå.
Men det är ju frågan om vad du tycker är värt. Det blir många och stora kostnader, plus att hästen redan lider och om det nu är spatt - behöver hon medicineras i månader.
Är det någon annan hälta så blir det ju mer utredningar och kanske annan medicinering.

Svårt problem! jag är inte avundsjuk. Men om hon nu har ont, är gammal och lite stressig så kanske det är bättre att bara låta henne få sluta sina dagar hemma på stallbacken än att snurra runt med en massa kostsamma utredningar, dyr medicin och kanske bli tvungen att ta bort henne ändå i slut ändan.

Jag har varit med och röntgat och avlivat en lippizaner som hade spatt i en hasled. Vet sade att alternativet var smärlindring i tremånadersintervaller. Och efter ca ett halvår kanske första leden var utläkt och sen var det bara att börja om för då skulle den andra hasleden vara drabbad. Och 6-12 månader med smärtlindring var inget alternativ. Han fick sluta sina dagar ute på en grön äng med bultpistol. Helt odramatiskt och skönt för alla inblandade.

Men spatt kommer din pålla alltid ha men behöver smärtstillande så länge spatten är aktiv. Sen kan hon bli smärtfri och kommer kanske fungera som promenadhäst.

Alla spatthästar behöver inte smärtstillande. Det behöver heller inte bli så dyrt. Min häst är heller inte försäkrad.

TS enda sättet att veta om det är spatt är att röntga. Kostar nåra tusen men kan vara värt det då man ser vart spatten sitter och hur illa det är. Först därefter kan man fundera över vad man ska göra.
Min har enkelsidig spatt, vilade utan smärtstillande i 3 månader, går på lösdrift och används som promenadhäst.

Lycka till!

ok. Då har veterinärer olika besked. För enligt S-valls ATG-klinik så är spatt smärtsamt så länge den är aktiv. Plus att den andra hasen med nästan all säkerhet oxå drabbas inom kort.
Men det är som vanligt, olika besked från olika håll ;)

Ja alla vetter säger olika :)
Nu var inte vår häst så mycket halt, och andra benet röntgades också och visade inget, men visst finns risken att det dyker upp på andra benet också inom en snar framtid.

Alla spatthästar behöver inte smärtstillande. Det behöver heller inte bli så dyrt. Min häst är heller inte försäkrad.

TS enda sättet att veta om det är spatt är att röntga. Kostar nåra tusen men kan vara värt det då man ser vart spatten sitter och hur illa det är. Först därefter kan man fundera över vad man ska göra.
Min har enkelsidig spatt, vilade utan smärtstillande i 3 månader, går på lösdrift och används som promenadhäst.

Lycka till!

Varför skulle det kosta flera tusen? Jag röntgade en häst i maj, kostade 1000 kr ca. för två plåtar på kotleden. Tyckte det var ett billigt underlag för ett ack så avgörande beslut.

Det beror ju på hur många plåtar man tvingas att ta. Vi tog tre tror jag och betalde runt 2000 för det besöket.

om hästen är fräsch i övrigt och ni kan tänka er att ha kvar henne som promenad/sällskapshäst i några år till, så skulle jag åka in och röntga. då ser du vart förändringen sitter och hur allvarligt det är.

vad får hästen för medicin?? smärtställande? menar du att hästen har precis lika ont/är lika halt på smärtställande som utan? då är det så att antigen så svarar hon inte på just den medicinen (byt sort, ändra dos) eller så haltar hon pga stelhet, inte smärta. och är det pga stelhet så lider hon ju inte av det sålänge hon inte tvingas trava.

om hästen är fräsch i övrigt och ni kan tänka er att ha kvar henne som promenad/sällskapshäst i några år till, så skulle jag åka in och röntga. då ser du vart förändringen sitter och hur allvarligt det är.

vad får hästen för medicin?? smärtställande? menar du att hästen har precis lika ont/är lika halt på smärtställande som utan? då är det så att antigen så svarar hon inte på just den medicinen (byt sort, ändra dos) eller så haltar hon pga stelhet, inte smärta. och är det pga stelhet så lider hon ju inte av det sålänge hon inte tvingas trava.

det hon får är fenylbutazon..i övrigt är hon en pigg o glad pålla...jätte fin i hårrem & hull...

Jag hade åkt in och kollat hur det såg ut och därefter tagit en bedömning i samråd med veterinär

det jag ser på henne är att hon går lustigt i nedförsbacke...

Och då tänker jag direkt på patellaupphakning. Inte att förväxla med tuppsteg där hästen lyfter onaturligt högt bak, utan patellaupphakning som egentligen är ståreflexen som inte släpper som den ska, hästen ser ofta stel ut i haserna eftersom bakknät inte böjser sig som det ska, går passartat i nerförsbackar och kan ha öm ländmuskulatur. Om den är oliksidig ser hästen halt ut. På böjt spår syns det mer eftersom bakbenen ska göra olika arbete.

Jag vet ärligt talat inte, dock kände jag att jag ville svara då jag eventuellt kommer vara i samma sits om ca 14 dagar... min häst har iof konstaterat utläkt spatt (dvs vilande) på ena bak, har precis börjat med en 10 dagars kur på butta för att se om det har någon effekt då vet. inte kan säga om det är spatten som kommit igång igen eller om det är mjukdelskador, kan tänka mig att det var det din vet va ute efter oxå? hade det varit en enklare inflammation hade det gått bort av medicinen... Har reservation så blir det klinik så får jag betala själv men det kan det vara värt. Min dam är inte heller den enklaste att åka iväg med så jag förstår hur du känner.

Jag kommer nog iaf göra så att vänta nu och se vad som händer, sedan ta kontakt med klinik med ev tidsbokning och iaf få en röntgenplåt så jag verkligen vet hur det ligger till och bestämma mig utefter det... jag hoppas iaf att du kommer fram till ett beslut som känns bra..

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 352
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 684
Senast: Karminnie
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 808
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 870
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka