Hur hade ni gjort?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
L

lie

Jag har en 10 årig valack som är super snäll och han har varit min läromästare, har startat lite med honom i monte och ett sulkylopp men nu har han fått bli pensionär. Han är hur snäll som helst och har absolut inga olater eller nånting, bara helt underbar:love:
Men nu är det så att man kan ju inte ha hur många hästar som helst, tyvärr..
Har 7 stycken inackorderade på ett stuteri och som sagt det kostar att ha häst.... Eftersom jag har fullt upp med dem andra hästarna varav två årsföl så blir det tyvärr inte så mkt tid över till min gamling. Han går mest bara i hagen och skrottar och ser nöjd ut. Och nu till våren ska jag antagligen få hem min 3 åring som jag kommer köra lite lopp med och då får jag 8 hästar:cool:

Vet inte om jag vill sälja honom till någon för man vet ju aldrig vad för slags hem han kan komma till. Men jag vill nog inte heller slå ihjäl honom för så gammal är han ju inte. Hur hade ni gjort om det hade varit eran häst?

Sv: Hur hade ni gjort?

Jag tänker försöka låna ut min starthäst när jag väl ger upp med henne, just för att jag inte vill släppa kollen helt och hållet. Hon har ju dragits med rätt mycket ryggproblem även om de verkar lösta nu, men jag vill inte sälja så där "rakt av". Det känns lite som att inte respektera henne.

Fungerar det bra kanske jag kan tänka mig att sälja henne efter ett par år.

När det gäller favvo-hästen ALDRIG I LIVET som det ser ut just nu. Han blir kvar så länge jag kan ha honom.

Just nu är jag inte i behov av att bestämma mig, har fem hemma och nyinköpta årsfölet går kvar hos uppfödaren över vintern. :idea:

Ja du, jag sitter oxå i samma sits som du. Det finns aldrig någon anledning att ta bort en fullt frisk häst, aldrig...
Jag kommer tyvärr få lov att ta bort min ena 6åring på Tisdag, men
jag har en 7åring också som pga pålagringar inte kunnat bli travhäst.
Han är superdupersnäll och vem som helst kan handskas med honom. Det är vår kelgris och alla familjen bara äääälskar honom. Vi tog då det gemensamma beslutet (eftersom det är dyrt att ha hur många hästar som helst, samt att han måste aktiveras) att lämna ut honom på foder. Helst livstids foder. Det beslutet tog vi just för att vi inte vill se honom blir ne vandringspokal. Lämnar vi ut honom på foder har vi koll på honom och kan ta hem honom igen om vi vill.

Vi har hittat en underbar familj som ska ha honom, skulle dom sen trivas med honom så får de ha han så länge de vill, men vi säljer honom inte...
Det är en jättebra lösning....:idea:
kanske värre om man hyr stallplats...vi har ju eget, så skulle det vara så att han måste komma hem, så är det inte någon katastrof.....

Just nu är jag inte i behov av att bestämma mig, har fem hemma och nyinköpta årsfölet går kvar hos uppfödaren över vintern. :idea:

Va?? Har du köpt nytt? Wee, va kul!:bump: Vilken sort och vilken stam, tack! :banana:
Bilder?

Oj, vilken trådkapning det blev nu:o Blev så nyfiken bara:angel:
Sorry:)

//C

Jag hade sålt till nån som faller för att ha honom till ridning/sällskap.
Ge dig bara den på att du ska gå efter mottot " hem viktigast" så är jag säker på att du hittar ett perfekt hem för din gammelguybbe!
( som egentligen inte alls är så gammal :angel: ;) )
Då har du ju gjort ett tappert försök, sen hänger det väl på köparen att orna ett gott hem.
Och ett annat tips: Håll kontakten, alternativ sätt ut han på livstids foder då du hela tiden vet vart han befinner sig...

Han kommer säkert få ett toppenliv som ridhäst med massa skojjiga
skogsturer och annat.
Det är jag säker på! *lycka till*

Jag hade tagit bort.
Har sett alltför många "gamla travare" som har blivit vandrings pokaler!
//Micke.B.
Ps.Om du säljer ta BRA BETALT,så slipper du alla oseriösa.

Även om man älskar dom där speciella hästarna jättemycket så måste man överväga; får dom den tid av dej som dom förtjänar?
Förmodligen inte om man har många hästar som tar upp mer tid med träning och allt vad det innebär.

Och även om man inte alltid vill erkänna det så finns det människor där ute som skulle ha mer tid och ta hand om hästen precis lika bra eller bättre än en själv...

Hur taskigt det än låter så "glömmer" hästen dej efter ett tag om den får nya kärleksfulla ägare som ger den ett hästliv med kvalitet.

En viktig regel är naturligtvis att ta tid på sig att hitta den ägaren. Sen håller jag med föregående talare att man ska ta ett skäligt pris också.

Lycka till med beslutet, det är inte enkelt...

VI har alltid gjort så att man rider till dom under någon månad innan dom går ut till försäljning.

DVS skritt trav och galopp iform...Gärna börjar på sidrörelser för dom som har lätt för det, sen även löshoppat och hoppat dom under sadel.

En sån grej både höjer värdet och gör att man för serriösare köpare!

Gå INTE under 7000 när du säljer... om du inte vill att det skall bli en vandringspokal...

LYCKA TILL!!! :)

Tack för all rådgivning. Har nyss lagt ut en annons på honom här på buke. och det var inte lätt kan jag säga. Men jag säljer honom nog endast om jag verkligen hittar ett kanonhem! Jag la 8000 på honom så får vi se..

Jag hade tagit bort.
//Micke.B.

tyvärr råkar många travare illa ut för att de inte är en nybörjarhäst och billiga...MEN.. bara för att man tar bra betalt betyder det inte att ägaren är bra. när vi köpte våran Colewind så hade vi inte så mycket pengar och fick honom på avbetalning det finns nog ingen häst som är mer älskad än honom. han var också våran första häst, vad som gäller e att man har lite kunskap om travhästar och väldigt mycket sunt förnuft. idag e han en fruktansvärt pigg och fräsch 22 åring.

när du säljer/lämnar ut din häst se bara till att han kommer till ett hem där han blir älskad, älskar man någon så kan man gå genom eld och vatten för den. priset har igentligen igen betydelse.
jag föder mina djur före mig själv.

Va?? Har du köpt nytt? Wee, va kul!:bump: Vilken sort och vilken stam, tack! :banana:
Bilder?
//C

Jag har köpt min rödings kusin, mamman är ostartad helsyster till min Dixie och pappan är Skogans Orlov. :D Att mamman inte startat var en kombination av okunskap och brist på pengar om jag fattat det hela rätt.

För att återgå till tråden... Jag funderar inte i omplaceringsbanor när det gäller hästar med diffusa problem eller knepiga hästar, dessa får hellre sluta sina dagar.

Jag hade tagit bort.
//Micke.B.

Tycker inte heller priset har med det hela att göra, och att man tar mindre betalt betyder som nån annan sa inte att du slipper oseriösa. Jag har i princip skänkt bort några av mina och de har fått superhem! Även fast de var så "billiga".....
Därför lånar jag oxå helst ut dom på "livstids" foder, så jag har koll på att de inte blir vandringspokaler...och jag ser också till att få förköpsrätt om hästen ska säljas. Lyckligtvis har allting fungerat så här långt och jag har ännu inte träffat några oseriösa trots att jag bara hållit på med avdankade travare med diverse skavanker.......

Liknande trådar

Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 241
Senast: villhöver
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare