hur hade ni gjort??

nettizen

Trådstartare
har ett 21 årigt sto som jag haft sen hon föddes.. Aldrig haft några sjukdomar på 20 år :) men det senaste halvåret har hon haft 3 stora kolikanfall då vet har kommit ut och behandlat ett senast igår kväll.. och imellan har hon haft kolikkänningar som försvunnit med motion och så..

nu har jag pratat med många och alla tycker ju lite att jag borde kanske tänka på att ta bort henne om det ej blir bra..

Hur hade ni gjort??

Sv: hur hade ni gjort??

Jag hade nog avvaktat under sommaren, om inte hästen blir sämre.

Sommaren erbjuder ofta bra hästtillvaro, mycket utegång, naturligt foder (bete) och i värsta fall är det lätt att konstatera att hästen inte längre kan leva ett hästvärdigt liv. I bästa fall blir hästen bättre och ett eventuellt tråkigt beslut/utvärdering kan skjutas till hösten.

Jag hade diskuterat detta med en veterinär som jag har förtroende för och jag hade struntat i alla förståsigpåare ;-)

Hej!

Jag hade
* Kollat att fodret var av vettig hygienisk kvalitet och att häst få i sig tillräckligt med fibrer/torrsubstans.
* Kollat om hästen har mask.
* Pratat med veterinär jag litade på om problemen, finns det något man kan kolla upp som det kunde bero på?
* Avvaktat och sett om det fungerade på sommaren? Fast om vet anser att det är bättre att ta bort nu skulle jag gjort det. Det är ju inte alla hästar som fungerar bättre sommartid, även om vi människor oftast gillar sommaren bättre.

Men du känner uppenbarligen din häst bäst (du har haft den så länge!), till slut måste vara du som tar ett eventuellt beslut. 21 behöver inte vara en ålder, men det beror ju helt på hästen.

Hoppas den blir bättre och ni får flera år till ihop!

/Lavinia

Jag hade pratat med en veterinär. Det finns mängder med olika former av kolik, hästar kan få kolik av att äta foder av dålig kvalité, de kan få kolik av att dricka för lite, de kan få kolik av att gå och pilla i jorden och få i sig jord och sand osv osv. Så jag hade först utrett vad det är för typ av kolik hästen får och sen i samråd med vet gjort förändringar för att försöka motverka problemet. Om inget hade hjälpt och hästen inte blir bättre över sommaren hade jag valt att avliva den.

Prata med en veterinär, tycker inte det behöver vara ett skäl att ta bort hästen. Min ena får ibland kolikkänning på våren för att hon petar i sig en massa grejs från marken, så kan ju ligga nått sånt enkelt bakom. Ger loppfrön under de perioderna så är det löst. Men som sagt, prata med en bra vette och fundera på om något förändrats i pålles omgivning som kan påverka.

Jag hade försök hitta orsaken till anfallen. Som skrivet innan finns många olika typer av kolik. Om orsaken är något som går att åtgärda eller förhindra finns ju ingen anledning att ta bort hästen. Om det är något som inte går eller är väldigt svårt att hindra så kanske avlivning är det som mest skonsamt för hästen.

Orsaker som jag själv upplevt till återkommande kolik är:
Att hästen dricker för dåligt (häst i träning). Helt bra med vattenspann istället för vattenkopp.
Att hästen har något fel på tänderna så att det samlas mat som sedan blir dålig och ger kolik (gammal ponny med en ficka i tandköttet). Avlivning gick inte att få rätt på fickan.
Att hästen äter för lite grovfoder (kräsen häst som inte ville äta av höet). Bytt typ av foder och sedan helt frisk.
Att hästen har "fel" inuti (häst som hade ett svagt blodkärl i magen/tarmen som till sist brast). Dog av en inre blödning.
Sedan finns det väldigt många fler orsaker som ibland kan vara lätta att åtgärda.

Tack för många svar =)

Hennes tänder är inte jättebra hon har en tand som sitter längre in som mat ofta fastnar i (men har ute tandläkare för att hålla ordning på det så gott det går)

första gången trodde vi det berodde på att hon drack dåligt (vintern) andra gången att hon åt från marken i leran bla.
igår var det antagligen det gröna färska gräset som gjorde det trodde vet. och att hon har väldigt dålig tarmflora ( fick pulver som hon ska ha i några veckor)

sen kände hon och hittade lipom men som ej skjälkat sig utan bara var en typ knöl..

så svårt detta med koliker:cry:

kl

Hur många av er har hittat den verkliga orsaken? Eller gissar man bara och hoppas att man funnit vad som felat? Gissar veterinärerna också? Jag vill inte vara kritisk utan undrar bara.

Magsår? har hon andra symtom som kan höra ihop med det?

Som de andra säger; kolla om hästen har mask, se över tänderna (ofta om hon har problem), räkna över foderstaten, kolla vattnet, ge loppfrön i kur, kanske komplettera med ngt om foderstaten inte håller. Linfrökross som får stå i hett vatten ca 20 min blir en bra gröt som de flesta hästar gillar och är bra för magen.

En häst har vi haft som vi fick avliva pga gaskolik. Hon hade haft flera gånger sandkolik före vår tid, vad hon fick koliken kan vi bara spekulera i. Kanske sand som inte försvann helt trots loppfrön.

Vår nuvarande ponny har haft kolik i samband med antibiotika behandling. I hennes fall var det solklart eftersom det kom inom ett dygn efter påbörjad behandling.

Tack igen för svaren =)

ska avvakta över sommaren iaf och hoppas hon håller sig frisk =)

När hon är frisk så kan man tro att hon är en unghäst så får hoppas på det bästa =)

Ja detta har jag upplevt själv, vår häst fick upprepade kolikanfall. Jag kunde inte begripa varför, tänderna var ju kollade regelbundet vilket är A och O för en gammal häst. Vi bytte stall, sedan dessa har han inte haft ett enda kolik anfall.

För en gammal häst är det viktigt att få i sig grovfoder, de äter också långsamt. Så har du haft koll på tänderna, så att dessa funkar som det ska och fodrat tillräckligt så diskutera hellre med en veterinär än dina stallkamrater.

Det började i 20 års åldern för vår pålle, han är idag 26 år.

Ja detta har jag upplevt själv, vår häst fick upprepade kolikanfall. Jag kunde inte begripa varför, tänderna var ju kollade regelbundet vilket är A och O för en gammal häst. Vi bytte stall, sedan dessa har han inte haft ett enda kolik anfall.

För en gammal häst är det viktigt att få i sig grovfoder, de äter också långsamt. Så har du haft koll på tänderna, så att dessa funkar som det ska och fodrat tillräckligt så diskutera hellre med en veterinär än dina stallkamrater.

Det började i 20 års åldern för vår pålle, han är idag 26 år.

ska ringa tandläkaren igen nu för att se igen.. hon har problem med tänderna men som vi försöker hålla i ordning så kan vara en orsak till det plus annat..

ska oxå rådgöra med min vet. och se vad hon tror =)

hoppas ju verkligen på många år till med henne för som sagt när inga koliker är hon pigg som en unghäst =) :love:

Ja, för vår häst var det så att han helt enkelt inte fick i sig tillräckligt av grovfodret ute. De andra åt så mycket snabbare än honom och när det var slut så hade han inte hunnit äta tillräckligt. Numera står han inne nattetid, vilket gör att han kan äta precis så mycket han vill/behöver i lugn och ro. Vi har även sett till att göra det lättare för honom genom att ge mycket lucern, vilket vi upplever är mer lätt tuggat för honom.

Ja, för vår häst var det så att han helt enkelt inte fick i sig tillräckligt av grovfodret ute. De andra åt så mycket snabbare än honom och när det var slut så hade han inte hunnit äta tillräckligt. Numera står han inne nattetid, vilket gör att han kan äta precis så mycket han vill/behöver i lugn och ro. Vi har även sett till att göra det lättare för honom genom att ge mycket lucern, vilket vi upplever är mer lätt tuggat för honom.

okej =)

Ger ni hack eller pellets?

Gav hack förra året men fick tips om pelletsen som jag blötte upp massor.. men kändes som det blev som lös betong.. tror till och med hon fick första koliken efter jag börjat med det..

men jag slutade med det efter andra gången hon fick koliken och nu sista gången trodde dem på klövern i nya hagen..

Får väl pröva hack till hösten igen för hon tappar lätt mkt hull annars speciellt just hösten

Får hon i sig tillräckligt med vatten? Ett par systrar jag känner hade en gammal pärla ihop kommer ihåg att han fick lite melass i sitt vatten för att han skulle dricka ordentligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 563
Senast: nexxa
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 034
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 899
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 094
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V