Hur hade ni gjort? Ta bort eller inte?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur hade ni gjort? Ta bort eller inte?

Nej jag menar inte att köparen aldrig skulle sälja honom, det vet ju inte jag.. Men jag menar om mig själv, det är dålig stil att sälja en halt häst, Om jag säger så, vill jag självklart att hästen ska vara i bra skick och inte halt..

Han faller inte ur ,det har han inte gjort men han är svårfödd. Och jag tror att han är halt för han är så hovöm, så när jag har pratat med spekulanten så får jag äl sko honom. Om jag nu säljer honom...

Varför inte lämna ut på foder igen? Då "slipper" du ha hand om han själv, men har ändå kontroll över hans resterande liv.

Jenny

-alltså,jag reagerar starkt på denna diskussion!!!-är vi hästvänner,eller inte,här på Buke?-visst,smidigt att "ta bort",snacket om "vandringspokaler",visst,hemskt och tråkigt-men har man lite koll på läget och är väldigt seriös när det gäller sina hästar,GÅR DET ATT LÅNA UT,-det är bara att hämta hem hästen,om det inte verkar passande-OCH-en 10 åring som är stel,ja,inte konstigt med hovömhet-sko hästen!!-är du osäker,ta den till en ATG-klinik där du bor,gör en hälsokontroll,DÄREFTER ta ett beslut om att "ta bort"-det är våran förbannade skyldighet som djurägare,fast det kostar!!-:bow:

-alltså,jag reagerar starkt på denna diskussion!!!-är vi hästvänner,eller inte,här på Buke?-visst,smidigt att "ta bort",snacket om "vandringspokaler",visst,hemskt och tråkigt-men har man lite koll på läget och är väldigt seriös när det gäller sina hästar,GÅR DET ATT LÅNA UT,-det är bara att hämta hem hästen,om det inte verkar passande-OCH-en 10 åring som är stel,ja,inte konstigt med hovömhet-sko hästen!!-är du osäker,ta den till en ATG-klinik där du bor,gör en hälsokontroll,DÄREFTER ta ett beslut om att "ta bort"-det är våran förbannade skyldighet som djurägare,fast det kostar!!-:bow:

håller helt och fullt med. bara för att den e färdig på travbanan är den inte färdig som häst!

har man den kassa synen på vad de är värda så varför inte föda upp dem och köra te slakt utan vägen om travbanan? jajust det, man kan ju gå miste om pengamaskinen.

Istället för att sälja: skriv ett fodervärdskontrakt med den som ville ha honom som sällskap. Sedan när det börjar bli dags får de ta bort eller lämna tilbaka så du tar bort honom. Du förhindrar då att hästen kan säljas vidare till slakt utomlands samtidigt som en helt ok häst får leva vidare.

varför måste man ta bort fler just travhästar? En häst som tillfälligt är öm i hoven skos förstås och får skrutta vidare tycker jag! Finns ingen anlednign att låta skjuta en häst som blivit erbjuden ett trevligt hem och en framtid.

Nej jag menar inte att köparen aldrig skulle sälja honom, det vet ju inte jag.. Men jag menar om mig själv, det är dålig stil att sälja en halt häst, Om jag säger så, vill jag självklart att hästen ska vara i bra skick och inte halt..

Han faller inte ur ,det har han inte gjort men han är svårfödd. Och jag tror att han är halt för han är så hovöm, så när jag har pratat med spekulanten så får jag äl sko honom. Om jag nu säljer honom...

Då ser jag inte vad ditt problem är?

Slå på ett par skor och vänta till hovömheten är borta. Lägg på en sula för säkerhets skull o sälj när hästen är hältfri! :idea:

Kanon bra sagt!
Håller helt med.

Ja fast det gäller att hitta ett bra hem och det kan jag säga er, är INTE lätt! jag vet inte hur många som har hört av sig om min häst, men i slutänden så verkar alla bara vara oseriösa..Tar man bort hästen så vet man att den inte skickas runt som en vante...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 227
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar