Hur hade ni gjort? Ta bort eller inte?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
L

lie

Har en 10 årig vbl valack som är ute på foder hos en tjej men det funkar tydligen inte pga lösdrift.. Så jag får hem han nu i helgen.. Saken är den att jag har bokat tid för att ta bort han nu på onsdag men nu vet jag inte riktigt.. Enligt fodervärden så är han rätt så stel, och hovöm. Han äter lite dåligt/dricker lite dåligt men det har han gjort i större delen av sitt liv, och han kissar nästan lite rött enligt henne. Jag har nu hittat ett hem till honom som verkar väldigt bra MEN hade ni gett ut honom eller hade ni valt att ta bort honom?
På ett sätt så vill jag inte ta bort honom för han är världens snällaste häst, och har man bara skor på honom så är han inge hovöm. Men sen så tänker jag att tänk om han blir sämre hos den nya ägaren? Är det då rätt att ge en häst i ett sånt skick? Är helt förvirrad, ena stunden tänker jag ta bort honom men nästa så vill jag inte.. Hur hade ni gjort??

Sv: Hur hade ni gjort? Ta bort eller inte?

Det slaktas alldelles för lite travhästar, de flesta blir som din, vandringspokaler. Sorglig men sant ..
Så slakta med gott samvete.

Jag tycker att du ska ge det en chans..
En häst som har en livsgnista ska inte behövas avlivas eller slaktas! :(

Bra gjort av dig att hitta någon som är intresserad av att överta honom. Jag förstår dig så väl, jag har själv försökt att sälja min gamla fölmärr eftersom jag inte riktigt har råd med henne egentligen. Hon ser lite dåligt och har börjat tunna ur om hon inte får extremt mycket mat. Men jag har ju haft henne nästan hela hennes liv, tävlat med henne och har flera av hennes avkommor kvar. Ingen vill köpa/få henne så nu har jag bokat henne på Tap In... Det går inte att ta bort henne.

Jag tycker så här, om du är uppriktig med den nya ägaren om vad de säger är problem med hästen nu och håller kontakten med dem om hur hästen mår, så kan han väl få en chans till? Så vansinnigt gammal är han ju inte. Och det verkar ju som om du inte riktigt vet hur illa det är med honom? Det kanske inte är så farligt, de kanske bara vill motivera varför de inte vill ha kvar honom?

Jag vet inte. Men jag förstår din vånda. Lycka till.

Ja jag vet, det kanske är värre än vad det är..Jag vill absolut inte att han ska få bli vandringspokal.. Men ska hämta hem honom i morgon och då ser jag ju själv hur det är med honom.. Just nu har jag INGEN anning om hur jag ska göra..

Men om du nu hittat ett hem till honom som verkar jättebra - varför inte prova? Du förlorar ju inget på det, snarare tvärtom - du ger hästen en sista chans. Det kanske funkar jättbra! Och gör det inte det så har du ju iaf försökt, och du kan du ju ta bort honom med gott samvete....

Det är inte lätt att hitta bra hem, så om du nu hittat ett sånt åt din häst så tycker jag inte du har något att förlora på att chansa och se vad som händer. Det verkar ju inte som hästen är superdålig, och som du säger så kan ju de flesta "småfelen" gå att få bukt med.

Lycka till vad du än bestämmer dig för!:)

Hej!!!Jag tycker att du ska ha han typ ett litet tag hos dig så får du ju själv en uppfattning om hans hälsa innan du lämnar han till en ny fodervärd.Kanske 2 veckor så ser du ju hur han mår så slipper du en massa tröjl med ny fodervärd om han nu inte skulle må bra,bara en tanke Nicita

Kissa rött gör tydligen vissa hästar utan anledning, det behöver inte avra farligt alls. Att han är stel och hovöm beror ju antagligen som du säger på att han är oskodd. Du tror du har hittat ett bra hem, go for it!! Tycker absolut du ska lämna honom på foder, jag menar, funkar det inte så kan du ta bort honom då. Ge honom en chans!

Finns det ett bra hem som vill ha honom i det skick han är så gör ett försök. Var öppen mot de nya hästhållarna bara så de vet vad som väntar.
Det är skillnad om man har en trasigt häst som aldrig blir bra eller ingen vill ha - då tycker jag avlivning är helt rätt. Men finns det en klar möjlighet som i ditt fall så varför inte?
Jag antar du lämnar ut honom på foder? Skulle det ju då inte funka kan du ta bort honom senare. Men nog tycker jag det är värt ett försök.

Tycker att du kan ge det en chans hos den nya ägaren. Skriv i kontraktet att han inte får säljas till någon annan förutom dig så kan du ju vara säker på att han inte blir vandringspokal.

Funkar det inte, och han inte blir bättre så kan du ju ta bort honom då, men då vet du ju åtminstonde att du gjort allt du kunnat liksom. Hemskt att ta bort honom och sedan aldrig veta om han kunnat bli bättre..

Själv skulle jag aldrig tänka tanken att lämna bort en häst som jag känner inte är sig själv.

Jag tycker absolut att du ska ge det en chans.
Om personen verkar bra- värför inte försöka?

Hämtade hem honom i dag och jag hade nästan glömt hur fin han är!! Det verkade faktist rätt bra med honom bortsett från att han är halt... Men jag har hittat ett bra hem där han kommer få gå som sällsakpshäst och bli riden ibland. Personen har jobbat med hästar i massa år så han är erfaren.. Men vem säljer en halt häst?

Om du menar att han inte skulle sälja vidare honom för att han är halt, så tyvärr finns det folk till allt nu för tiden..

Jag skulle skriva med det i kontraktet för säkerhetskull. Så att man VET att han inte kommer gå vidare och slipper oroa sig för det..

Men hälta kan väl vara vad som helst för att han har gått barfota?

Jag tycker självklart du ska ge han en chans om han är fin. Hovömhet/hälta & stelhet är inten avlivningsorsak :(

Om du menar att han inte skulle sälja vidare honom för att han är halt, så tyvärr finns det folk till allt nu för tiden..

Jag skulle skriva med det i kontraktet för säkerhetskull. Så att man VET att han inte kommer gå vidare och slipper oroa sig för det..

Det är inte juridiskt bindande att skriva i ett kontrakt att hästen inte får säljas vidare.

Jag tycker att du ska ge det en chans..
En häst som har en livsgnista ska inte behövas avlivas eller slaktas! :(

Min ponny hade livsgnista så det räcker och blir över! Men han hade också väldigt ont i sina ben... givk nte ens att skritta på honom... men i hagen brallade och bockade han som en tok! Även om han hade livsgnistan kvar skulle det inte vara humant at låta honom leva. Man kan inte gå på enbart livsgnistan, man måste tänka på hästens bästa!

TS: Varför är hästen hovöm? Äter hästen tillräckligt mycket för att hålla hullet eller faller han ur tipp som tätt? Detta spelar stor roll... En stel häst är inte heller samma sak som en häst som har ont.

Svårt val, många gånger väntar folk alldeles för länge med att ta bort hästen. Om du anser att hästen inte klarar av ett vanligt hästliv så tycker jag du ska avliva.

Personen har jobbat med hästar i massa år så han är erfaren.. Men vem säljer en halt häst?
Den fått den billigt och skickar den vidare till Italien, det spelar ingen roll hur halt den är för att få en resa dit.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 227
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar