Hur hade du gjort..

Sv: Hur hade du gjort..

Alternativ 4.

Jag hade gjort ett av två olika alternativ:

1) Hade det inte varit akut att vi skulle träffas på grund av olika skäl så hade jag träffat personen en annan gång närvalpen är större och kanske hemma hos mig så valpen kunde vara helt säkert.

2) I det läget hade jag lämnat valpen i bilen, antingen rint på mobilen och kollat att det var avspärrat om inte hjälpt till att sätta upp det eller så hade jag ringt på och kollat. Valpen hade fått stanna i bilen tills jag med säkerhet hade vetat att hunden inte kunde komma åt min valp. En varm dag hade jag varit ute med hunden så dörrar och allt var öppna och använt mobilen.

Nr.4 , jag skulle antingen ha ringt innan jag åkte och sagt att jag är framme om si och så många minuter, tutat (efter överenskommelse) när jag är på uppfarten för att påkalla uppmärksamheten att jag är på ingång alt. ringt från mobilen när jag är på deras gård. För att de ska ha en chans att iaf stänga undan den andra hunden i ett rum eller hålla den borta på annat sätt medans jag och valpen går in så kan jag hjälpa till att begränsa rummet sen.

Annars nr 3, jag skulle hellre ta det säkra före det osäkra och bära den om den andre hunden skulle överraska och komma springande från "ingenstans". Jag vill inte riskera att min valp blir hundrädd...

Ett sista alternativ skulle vara att, om vädret tillåter, lämna valpen i bilen en väldigt kort stund medans jag går och säger att vi är här nu och kollar läget. Jag skulle dock inte lämna en 8-9 veckors valp helt ensam i bilen en längre stund medans jag fikar osv., tror det skulle bli en mycket ledsen valp om matte helt plötsligt gick iväg...är väl ganska ovanligt att de är helt trygga med att vara själv vid den åldern.

Öppen baklucka och eventuellt någon sidoruta lite öppen. Min hund (och alla andras) har legat i bilen hela helgen då vi varit på kurs och det blir inte varmt med luckan öppen. Då stod ändå bilarna i solen.

Jag ser inget problem alls med att lämna en valp i bilen. Det är mer regel än undantag bland mina hundägande vänner.

Vi tränar våra hundar flera gånger i veckan och den träningen kan inte avstanna bara för att det flyttar in en valp. Valpen får därför ligga i bilen medan den äldre hundens tränas och även när kamraternas hundar körs. Nu har ju förvisso valpen sällskap av den äldre hunden, men den ligger ändå ensam i sin bur. Sedan anpassar man tiden något till att man har en liten valp med sig, men träningen fortgår som vanligt.

Om jag ska vara ärlig så tror jag inte ens jag had etagit med valpen till en sådan miljö där den riskerar att bli skrämd av en aggressiv hund. Ägaren hara ntagligen precis fått den och den har precis kommit till nytt hem varför direkt utsätta den för nya "skrämmande" situationer. Annars hade jag nog lämnat den i bilen först och kollat läget eller al. 2

Ja har den sällskap av en annan hund är det nog ingen fara - då är den ju inte ensam, jag lämnade min valp tillsammans med mina andra hundar utan problem när han var 8-9 veckor men om jag tog ut de andra hundarna och lämnade honom helt själv så blev han väldigt olycklig och ylade och "skrek". Kan också tänka mig att om valpen får se husse/matte och de andra hundarna, tex. om man parkerar bilen vid en träningsplan, så kanske det är lite lugnare. Märker själv på utställningar och liknande att min valp kanske inte är världens lyckligaste i bur men får han bara se att vi andra är i närheten så är det ändå relativt lungt och han brukar somna efter ett tag.

KL

Alltid lika roligt att läsa andras tankar om situationen. Även kul med disskusionen kring att valpen är själv i bilen...

delvis knapplån.

När min hund var valp så hade uppfödaren en egen liten valpskola med oss som hade valpar i den kullen, och då lämnade vi alla valparna i bilarna när vi gick in och hade lite praktik och fikade en kort stund (ca 15-20 min). De var dock ca10 veckor då. Fungerade väldigt bra, min hund har aldrig haft några problem med att vara i bilen själv. Inget skällande eller gnällande alls (trots att det är en finsk lapphund ;) )

Tycker som många andra, om vädret tillåter - valpen stannar i bilen medan du springer in och kollar läget innan du tar in henne/honom.

Senast ändrad:

Min nuvarande hund fick jag hem när den var 3 månader gammal, men jag vet att folk brukar avråda valpar träffa andra hundar pga valpsjukan när dem är riktigt små.
Så min fråga är har valpen fått sin sista vaccination?
Om allt sånt skulle vara ok, så alt. 4.
Jag har redan bestämt med min vän att jag ringer denne på mobilen när jag kommer fram. Andra hunden blir då inlåst och jag går till huset med valpen lös eller kopplad.

hur är dina egna tankar kring scenariot?

Nä tyvärr levde jag mitt i detta i fredags.

Min hund tycker inte om andra hundar, vilket jag är nog att berätta för andra när de skall vara omkring oss. Hon är inte sån att hon 'anfaller' en hund om man har sträng uppsikt på henne och skulle man komma med en valp i famnen skulle hon aldrig försöka hoppa och hugga den, men jag måste ha sten koll på henne. Detta hade jag informerat min vän om -strikt uppsyn över min hund och grindar mellan rummen.

Jag ser hennes bil stanna utanför. Sambon och våran hund är ute. Sambon kollar när vännen kommer och ser att hon inte har nån valp med sig eftersom hon går upp mot vårat hus. Våran vovve springer glatt ner och hälsar då hon känner denna människa. Efter några sekunder är våran hund inte alls lika glad och har då börjat jaga den lilla valpen som gömmer sig under våran bil (och dessutom skriker i full panik).

Jag springer ut i en sko och strumpor och hämtar våran hund och tjaaa, chockat säger jag åt henne att sluta och gå in...

Man ska tydligen inte lita på någon, någonsin. Jag trodde faktiskt inte att hon under några omständigheter skulle sätta ner valpen på våran gård om hon inte var 100% säker på att våran hund var inne. Jag trodde inte att hon skulle sätta ner den okopplad och ha den en bit ifrån sig och INTE plocka upp den när våran hund kom, jag trodde inte det.

Min träning står på minus etthundratjugotusen känns det som. Jag är otroligt nerstämd över detta. I flera månader och tusentals gånger har jag påtalat att min hund inte kommer överrens med andra hundar (det går att instruera henne för hundar under en lite längre tid så de går ihop men första mötet är alltid jobbigt) och jag trodde man var rädd om sin lilla knott. Men man har ju lärt sig av detta att alltid vara på sin vakt, alltid...

Därför var jag lite intresserad att veta om det är jag som tänker knasigt eller om ni andra också hade kollat om 'kusten var klar'...

Jag kan inte förstå att ni inte tog in hunden direkt ni såg att kompisen kom eller i varje fall gick ut och lade kommando på hunden. Har man den typen av hund så borde det sitta i ryggmärgen.

Jag antog aldrig någonting med min rottis utan tog alltid det säkra före det osäkra och lade kommando på henne tills JAG var säker på att allt var okej. Nu när jag har en hund som gillar allt och alla och är tämligen ointresserad håller jag inte alls samma kontroll.

Senast ändrad:

för att svara på första frågan så hade jag lämnat valpen i bilen och i övrigt så gör jag som jadzia. folk är dummare än man tror och det är mitt ansvar att hålla reda på min elaka hund. finns det någon liten risk att hon kan stöta på en främmande hund så ska hon vara kopplad eller inlåst.

Ja självklart.
Verkligen lärt mig att ALDRIG någonsin lita på mina vänner å bekanta. Att allltid tro det värsta. Även om det kanske verkligen är synd att det ska behöva vara så!

Visst är jag besviken på att hon uppenbarligen inte lyssnat på vad jag sagt, men man är ju givetvis besviken på sig själv också.

Det jag ville veta var hur ni andra tänkte kring att ta med eran valp, hur ni tänker rent praktiskt när det gäller att komma dit det finns lättstötta hundar...

Åker jag någonstans dit jag vet att det finns en grinig jycke så förväntar jag mig att den hunden är bortplockad och undanstängd när jag kommer fram. Själv ser jag alltid till att förbereda inför besök så att hunden redan är där jag vill ha den när det väl ringer på dörren. Det handlar inte om att tro det värsta eller att inte kunna lita på folk utan om olika referensramar.

Oanmälda besök är en sak, men vet jag att någon ska komma så sitter hunden redan i bur (om det nu skulle behövas) när besökets bil parkerar. Jag skulle aldrig förvänta mig att det gick en hundilsk hund lös ute om jag själv åkte bort på besök.

för att svara på första frågan så hade jag lämnat valpen i bilen och i övrigt så gör jag som jadzia. folk är dummare än man tror och det är mitt ansvar att hålla reda på min elaka hund. finns det någon liten risk att hon kan stöta på en främmande hund så ska hon vara kopplad eller inlåst.

Har jag min hund på min tomt, så får väl folk ändå kolla läget först om de får ta med sin hund in.

Dom flesta hundar gör ändå skillnad på vuxen hund respektive valp.

En vuxen hund som ogillar andra vuxna hundar brukar iaf acceptera och fungera med valpar.

Fast om du vet att en kompis ska komma och att denne ska ta med hunden in, tar du inte in dina då när du ser bilen rulla in på gården?

i just den här frågan förutsätter jag att folk är dumma som spån och låser in hunden för säkerhets skull. jag vill inte ha en livrädd valp på mitt samvete.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 501
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 740
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: Blyger
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 926
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippmaskin
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023