Hur hade du gjort?

S

snowdrop

Hej på er! Detta blev ett långt inlägg..

Jag har ett litet problem. Såhär ligger det till;
Sommaren 2004 träffade jag på ett helt underbart varmblod, då var han fyra år. Han var fortfarande travhäst då och han stod tillfälligt i det stallet där jag var. Jag fick ha honom som "min", red, pysslade och följde med på alla travtävlingar. Sen kom hösten då tävlingssäsongen tog slut och han åkte tillbaka till sin ägare i uppsala. Trodde aldrig jag skulle få se honom igen. Men sommaren därpå kom han tillbaka och jag hade honom hela den sommaren också. Sen hände lite saker, det skar sig mellan mig och kusken på hösten och jag åkte aldrig dit förra sommaren, och inte den här heller.

Nu till saken:
Kusken ringde mig i början av augusti och berättade att hästen ska sluta på travet pga hans ena framben inte håller för den hårda träningen. Han frågade om jag är intresserad av att köpa honom, annars går han till slakt. Naturligtvis vill jag det!

Men jag är osäker på om jag har tiden. Hur stor chans är det att hitta någon medryttare som är intresserad av att rida en helt outbildad travare, het som en kamin, och som verkligen inte kan annat än springa rakt fram? Hur hade ni gjort? Problemet med frambenet är en böjsena, nån som har erfarenhet av om sånt påverkas mycket i ridningen? Inser att han kanske inte kommer kunna gå stenhårda dressyrpass eller så, men det tar jag isåfall.

Han är helt underbar, och dessutom bara sju år. Lägger in en bild på hjärtat här nere från tiden då jag hade honom. Världens busigaste.. Kan bocka o skutta igenom en hel galopp, men så fort han märker att man hamnar i obalans slutar han. Sen börjar han igen.. Döbusig men har det största hjärtat man kan tänka sig..:love:

10922_1189671687.jpg

Sv: Hur hade du gjort?

jadu, man kanske inte ska göra ett påtvingat köp. dvs
"köper du inte så slaktar vi", då ska du isf endast behöva betala slaktpris el mindre.

Angåeende medryttare och så.. Skaffa en bra tränare med
ridtravarvana som både du och medryttaren kan rida för
så borde det inte vara några problem. Outbildad blir utbildad.

jag vet inte hur det med böjsenan påverkar men däremot ska du absolut inte betala mer än slaktpriset, precis som föregående talare sa.
Det du måste tänka på är det som du redan gjort, det kommer ta tid.
Men det är ju långt ifrån omöjligt att få till en fin ridhäst med rätt träning.
Vi har själva haft en travare i vårt stall som blev kanonfin!

Så jag tycker absolut om du känner du har den tid som behövs, ta honom! Travare kan bli sådana mysiga ridhästar!

Nej, alltså jag känner mig inte tvungen på så vis att köpa honom, jag har sagt ända sen jag lämnade honom ifrån mig sist att jag vill köpa honom den dagen han ska lägga av. Nu är den dagen kommen.

Känner du till nån bra tränare med travarvana?

jag vet inte hur det med böjsenan påverkar men däremot ska du absolut inte betala mer än slaktpriset, precis som föregående talare sa.
Det du måste tänka på är det som du redan gjort, det kommer ta tid.
Men det är ju långt ifrån omöjligt att få till en fin ridhäst med rätt träning.
Vi har själva haft en travare i vårt stall som blev kanonfin!

Så jag tycker absolut om du känner du har den tid som behövs, ta honom! Travare kan bli sådana mysiga ridhästar!

Ja, jag har också ridit travare som blivit kanonfina. O jag vet att han har viljan att lära sig, o är fruktansvärt lättlärd, och på så vis tror jag verkligen på honom. Han är en ängel :d

Bilderna syns inte.

Jag skulle nog kosta på en ordentlig klinikbesiktning om du köper honom, så du får veta exakt hur illa det är ställt med böjsenan, och hur lång konvalecens det rör sig om.

Men då ska du köra på!
Jag köpte loss min favvoponny på ridskolan när hon var 7.
Nu är hon 13 och jag är lika kär i henne nu som då.
Var bor du någonstans? Vissa AR tränare har bra koll på
travare och anpassar riktigt bra träningen för dem.
Annars kan du kolla på ridtravar förbundets hemsida, dem
har en "tränar-bas" med olika tränare som håller på med
omskolning. Jag utbildade min travis själv och har lyckats super med det.

Senast ändrad av en moderator:

Bilderna syns inte.

Jag skulle nog kosta på en ordentlig klinikbesiktning om du köper honom, så du får veta exakt hur illa det är ställt med böjsenan, och hur lång konvalecens det rör sig om.

Absolut, om veterinären inte tror att han håller som ridhäst har jag nog tyvärr ingen möjlighet att hålla honom, även om jag mer än gärna skulle vilja..

Men då ska du köra på!
Jag köpte loss min favvoponny på ridskolan när hon var 7.
Nu är hon 13 och jag är lika kär i henne nu som då.
Var bor du någonstans? Vissa AR tränare har bra koll på
travare och anpassar riktigt bra träningen för dem.
Annars kan du kolla på ridtravar förbundets hemsida, dem
har en "tränar-bas" med olika tränare som håller på med
omskolning. Jag utbildade min travis själv och har lyckats super med det.

Okej :)
Jag bor i sthlm, så jag får kolla mig om lite..

Min kompis har en travare som står hos mig nu och skall fortsätta göra detta. Skall hjälpa blivande fodervärd/ar att utbilda henne, då hon är så ruskigt lättlärd!

Och jag har fått för mig att travare är väldigt lättlärda!
Min egna travare, som jag inte provridit eller liknande kommer den första oktober! Handlar om minimal summa, och hon kommer få hela vintern på sig nästan att komma in i mina rutiner och vi har inte bråttom alls (4 år ifrån tyskland, stått ett år i sverige)

Så lycka till! Håller han för ridning hade jag inte tvekat en sekund!!

Du gillar ju hästen, och du vet vad du får. Känner du att du har råd, tid och intresse, så varför inte? Det där med att ha tid brukar lösa sig så länge intresset finns...

Med tanke på att du bor i tätort borde det gå att hitta medryttare, men du kanske inte ska räkna med att det blir lika lätt att hitta en betalande medryttare som det varit om du haft en, ursäkta uttrycket, vanlig ridhäst.

Får honom för slaktpriset, vad det blir vet jag inte exakt än..

det är en 7-årig travhäst med skadehistoria. förmodligen är den behandlat med ngt preparat-tex kortison- som ger livstids slaktkarens. dvs, de får inte betalt för att slakta, de måste betala. akta dig för att bli blåst, är det så att de måste betala för avlivning och destruering går detta på 3-6000 (jag betalade 4700 tror jag det var för slakt och destruering för häst med slaktkarens. hade blivit jätteglad om nån betalade för att ta den...hehe:crazy:). du gör dom en jättetjänst om du tar dig an den gratis. om du betalar för den är blåser de dig, förmodligen därför kusken(som du ju var ovän med sen tidigare??) ringer till dig och ger dig "erbjudandet".

om du tar dig an denna häst, se till att kolla upp vad som gäller för försäkringar och tt du kan ta över dessa vid ägarbytet. vet ej riktigt vad som gäller för försäkring av travhäst, inte riktigt likadant som ridhäst
men en senskada kan bli en dyr och besvärlig historia och det är tryggt att ha ett försbolag i ryggen.

se även till att få senskadan iallafall ultraljudad och ordentligt undersökt av veterinär innan du tar dig an den.

ursäkta min cynism, förstår att du älskar hästen...men tänk efter före.
kram

Senast ändrad av en moderator:

Jag gjorde detta förra året, fick erbjudande om att få varmblodet som jag velat ha i flera år för en symbolisk summa bara för att hon skadat en böjsena. Hon hade då vilat 3 månader och skulle börja sättas igång försiktigt.
Jag har varit noga med att ultraljuda hennes sena var 8-12 vecka för att se hur det sett ut och det har gått jättebra, min vet tror till och med att hon kan komma tillbaka på banan, hon gick till och med snabb jobb på banan i sommras utan problem, nu har hon iof gått omkull i hagen och slagit i ett framknä så hon är halt:(

utbilda honom först innan du skaffar medryttare kanske?
kolla gärna upp benet med veterinär så han iaf håller för den ridning du vill syssla med.

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 673
Senast: tott
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 608

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka