Hur hade du gjort?

sweet_knorven

Trådstartare
(Nu vet inte jag om den här ligger i rätt forum men jag hoppas på det! :) )

Det är en tjej i stallet som har en häst på prov i en månad och sen ska hon se om hon behåller den eller inte. Problemet är då att den troligtvis har diagnosen Kissing Spines, den är dessutom relativt billig med tanke på utbildningsståndpunkt.

Frågan är då, hade du köpt hästen eller inte? (bara i avseende av diagnosen, inte priset)

Sv: Hur hade du gjort?

Håller med Alexandra. Det finns ingen anledning att inte köpa om hästen fungerar normalt. Många hästar har KS utan att man vet om det. En vetrinär sa en gång till mig att förmodligen har ca 70% av alla hästar KS. Vi har tex ett halvblod i stallet med KS, han går msv dressyr och har inga problem.

Då måste jag fråga.. Vad innebär Kissing Spines?

Det innebär att tornutskotten på hästens bröstkotor trycks ihop och ligger och pressas mot varandra. Detta kan vara ärftligt men kan också uppkomma genom felakktig ridning, om hästen inte rids i rätt form och får arbeta med sin rygg.

Där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag :)

Jag ar haft en häst med kissing spines å den ade inga som helst problem med arbete.Vissa hästar blir ju riktigt dåliga å får avlivas men många funkar som vanligt.Jag skulle nog äga att har ästen hållt så här länge så finns inte så mkt som säger att den skulle bli dålig helt plötsligt, då skulle det visat sig tidigare...

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 904
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 689
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka