Hur göra??

Sv: Hur göra??

håller med :cry: ååååå jags om har väntat å väntat men nu ligger det nere, kan du inte ladda upp bilderna i din profil eller ngt??

KL

Ja, potential och jobb finns det ju, återigen... mm gpr i mina egna drömmar här nu, men kom på en sak sen "Kuuul att mocka 95 boxar om dagen" :S
Hur många anställda krävs det inte för att hålla en så stor anläggning i tipp topp skick? ::angel:

KL

Ja, potential och jobb finns det ju, återigen... mm gpr i mina egna drömmar här nu, men kom på en sak sen "Kuuul att mocka 95 boxar om dagen" :S
Hur många anställda krävs det inte för att hålla en så stor anläggning i tipp topp skick? ::angel:

Just nu är där 1 anställd på 2 hästar. Inte undra på att dom kursar.:crazy:

Har ni hört talas om Active stables och lösdrift:angel:. Helt plötsligt kan 1 man sköta 50 hästar. Simsalabim så minskade lönekostnaderna och arbetsinsatsen per häst. Plus att hästarna har det bra i rörelse istället för att stå på stall 24/7.

Om man ändå ska satsa på stora renoveringar så kan man ju bygga effektiva lösningar- lösdriftshallar med automatisk utfordring osv...
Stallen som de såg ut på bilderna såg ju inte allt för kul ut ur hästsynpunkt... Mörka osv.

Jag lovar, sätter du in Active Stable där så SKA jag komma på studiebesök :D.

(letar efter nån med det i närheten... och detta är väl rätt nära Värmland :confused:)

Om man ändå ska satsa på stora renoveringar så kan man ju bygga effektiva lösningar- lösdriftshallar med automatisk utfordring osv...
Stallen som de såg ut på bilderna såg ju inte allt för kul ut ur hästsynpunkt... Mörka osv.

Ahhh. En tvillingsjäl. Du tänker som jag :love::bump:

Jag lovar, sätter du in Active Stable där så SKA jag komma på studiebesök :D.

(letar efter nån med det i närheten... och detta är väl rätt nära Värmland :confused:)

Givetvis, inte mer än 7 cm på kartan i atlasen jag har här hemma;)
Du är så himmla välkommen, ta med dig ett arbetsredskap så fixar jag fika...

heh, active stable är en jädrans bra lösning, och framförallt för så många hästar. Räcker med en stor o en liten traktor så slipper ni mocka, finns ju speciella "mocka" traktorer, ja de heter säkert något annat men ni fattar ;)

har då inte sett eller hört om något annat stall med så många hästar som har en anställd på två hästar... beror iofs på deras lön, men det låter fruktansvärt dyrt. Ett stuteri brukar väl inte ha så höga inkomster, framförallt med raser som denna som inte ger flera hundratuse per föl :D

var det annan verksamhet än stuteri innan förresten?

Jag har drömt om storgård med vet. station på sen jag var knodd- det är väl planerat:D

Hur fan hittar man hovvårdare villig att ta sig an 100 elefanthästar?:eek:

Ååå bara drömmer mig bort i bildera ser verkligen potentialen och hur fint det var en gång i tiden förstå ridhuset...VILKEN entré ;)
Men som sagt stallen behövs ju fixas inte allt för kul och vilka belgienblue till hästar :laugh:

Jag har drömt om storgård med vet. station på sen jag var knodd- det är väl planerat:D

Hur fan hittar man hovvårdare villig att ta sig an 100 elefanthästar?:eek:

Man ser till att lura över dig tex:angel:

Från början var det även stuteri för trakhener hästar så det finns historia med lättare hästar också. Ridhuset tex är i barockmått dvs smalt så man måste kunna rida samlat för att få till hörnpasseringarna. (Ser framför mig kurs med BB eller CE och pelarer med flaggor)

Kanske borde man uppmuntra skötarna att arbeta mera i stället för att dricka vodka.:devil:

MEn lova mig en sak. OM det blir så att ni köper det. Renovera det men ändra inte utseendet, håll det gamla stuket på byggnaderna och detaljerna, det är synd att ta bort det "gamla".

Och jag menar allvar, om du köper stället så kommer en beställning på en orlovare, fullt allvarligt.

Dom flesta originalbygggnaderna är kulturminnesmärkta så det finns inte en chans att man får bygga om hur som helst. Tanken är att renovera det som måste sen får man kanske välta en del av de byggnader som inte har någon funktion. Finns massor av ofärdiga sådana.

Ridhuset kommer att bli mitt specialprojekt a la "extreme home makeover" OM det blir av så står ett nytt modernt ridhus högt på önskelistan.

Viskar, min pappa bygger sådana, bla Tullstorp!:angel:

Orlovare på väg så fort jag hittar en till dig!

Jag måste säga att jag är så himla glad att det finns männsikor som är beredda att satsa på något sådan här.

Min första tanke var också att bygga om det till lösdrifter både för hästarna och arbetsproduktivitetens skull. Det kan man också göra utan att göra några större ingrepp i byggnadernas konstruktion eller fasader. Jag tycker också att ni skall vara noga att bevara det som går och tänka på helheten. Renovera hellre ridhuset än bygg ett nytt!
Marken verkar ju finnas också till stora hagar och enorma beten för ston och föl.

Vad gäller export hålls ju kostnaderna på rimligare nivåer om ni inhandlar en större hästlastbil och kör ett större antal hästar på en gång. En rysk chafför kostar nog inte många slantar.

Vad det gäller renovering av byggnader skulle jag kontakta olika hantverksgymnasium och vidareutbildningar för byggnadsvård, de brukar kunna vara intresserade av stora läroprojekt som sträcker sig över långa tisperioder och där ni inte betalar för arbetet utan bara resa och uppehälle.

Stort lycka till håll oss underrättade.

Wow vilket ställe!!! Verkligen coolt - och jättespännande att följa denna tråden. Bara ingången till ridhuset och inkörsporten är ju hyfsat pampiga...

Jag tror också på att bevara det gamla, men modernisera för att effektivisera arbetet - 2 hästar per anställd låter som sagt inte så lönsamt ;) Lösdrift/Active stable vore säkert bättre även för hästarna. Men kanske vore ide att kolla upp vad kultutminnesmärkt innebär där - så att de inte slår bakut när du vill bygga om/modernisera?

Lycka till, håller tummarna för att det blir av!

spacer.gif

Någon som kan översätta vad som står ovanför porten?

Hm, vart tog bilden vägen?

Men jag menar bilden med "Triumfbågen" om någon vill hjälpa mig!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 728
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 946
Anläggning Är så i valet och kvalet om vilket beslut att fatta. Har älskat hästar hela livet men som barn blev det "bara" ridskola då föräldrarna...
Svar
8
· Visningar
2 920
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama