Hur göra?

Sv: Hur göra?

Skrattar när jag läser detta, men ta inte illa upp! Tänker bara på vårt lilla sto som stämmer precis på denna beskrivningen....!! Vi galopperar i intervaller, fem minuter, sen tio minuter, sen typ 15 min och så håller vi på så, så fort det finns en raksträcka, (vissa kurvor också...).

Och vi snackar inte lite samlad arbetsgalopp, utan det fortaste hon kan, vilket innebär att man nästan måste blunda för att tårarna bara rinner. Vinddraget gör att man inte hör något i omgivningen. Hennes styrka är accelerationen, är man inte med då sugs man av, bokstavligen.

Ja så vi löser vår situation med att rågaloppera, sen gör hon piaffer, passager, piruetter och allt möjligt. :D

Men några tips jag kan ge är, om du inte redan gjort det, ta bort allt kraftfoder med energi i, ha ute henne helst på lösdrift, helst i flock så hon blir stimulerad mentalt och kan springa av sig när hon vill. Hade vi inte gjort såhär hade vårt sto varit avlivad nu, för hon orkade inte med sin egen energi, blev stressad och utdömd för hälta. När hon blev släppt såhär, försvann hältan.

Gå ut och promenera mycket med henne. Både i ridhus, på ridbana och i skogen. bara gå, gå gå och även longera i skritt, bara skritt. när detta funkar testa sitt upp, gör samma sak från ryggen.

testa allt från marken först innan du sitter upp...

funkade på min stirriga dam jag hade innan...

Z3:an skrev:
Även JAG tycker att hon är superfin :love: :love: :love: (kanske liiite partisk :angel: ).

Kanske lilla fantastiska Vimsan :love: skulle vilja komma med en liten uppdatering???????

Lite uppdatering :angel:

Det går sakta men säkert framåt.
Vi har kommit så långt att det faktiskt går att galoppera på en volt nu, det går inte lika fort längre heller.
Galoppfattningen fick jag slopa, har bara satt igång henne med rösten annars exploderar hon :crazy:

Visst är hon underbar :love:
{A94D8665-F8B9-4F25-B3AB-CC1FC57613AE}.jpg

Känner igen problemet med pigga hästar på hemvägen.
Vet inte om era hästar är pigga hela ridturen eller bara på hemvägen - med mina medryttarhästar går det ofta i snigelfart på vägen från stallet och betydligt mer ökad skritt på väg hem.
Jag brukar ta korta trav- och galopppass på vägen från stallet, för att hästarna ska få något och tänka på. När jag sedan kommer till den punkten där man börjar rida hemåt igen rider jag lite öppna, flyttar för skänkeln, gör lite halvhalter osv. Funkar ganska bra.
Däremot har jag testat att göra halter när de e som snabbast på hemvägen - de funkar för att få dom att sluta takta men de brukar inte slappna av och vila på steget...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025