Hur göra?

Sv: Hur göra?

Vimsan skrev:
ja, andningen är svårt i sig.
Nu har jag jobbat henne ett par dagar till från marken.
Höger varv börjar funka riktigt bra. hon har slutat att slänga med huvudet varje gång jag tar i tyglarna och hon söker sig framåt/neråt.
Men i vänster varv vill hon inte gå framåt. Inga problem att stå still o böja sig men när vi går framåt å jag tar i tygeln så stannar hon. Det är säkert jag som gör fel i det varvet, kan bara inte komma på vad det är :crazy:

Risken finns att antingen blir det jobbigt för hästen i det varvet och av erfarenhet vet den då att det är bäst att låta bli :p eller samma sak fast pga nån blockering eller ojämnhet hos hästen som förhindrar.

Att du skulle göra fel i det varvet till den grad att hästen stannar, men inte i andra varvet har jag svårt att tro, alltså sitter det i huvudet på hästen. Det troliga är som sagt att du kommit åt den för mycket pga obehag när du enligt hästen kräver lite till.
När du tar i tygeln får du ju alltid nån sorts reaktion i hästens kropp och oftast tar man ju i tygeln för att korrigera något hos hästen.

Kan självklart vara så att den inte förstår helt enkelt men då borde det vara enkelt för dej att lära om det är ju bara att driva på när hästen stannar och vara väldigt konsekvent med det. Så länge du inte gör en förhållning förstås, då är hästen duktig som gör som du säger :) du kanske går lite lägre fram i det varvet eller vrider axlarna mer bakåt mot hästen? Då blir det extra bromsande.

Stolermeyer skrev:
Vilket får mig att tänka på vad jag hörde på en kurs nyligen: att man tydligen har funnit att den häst som är ledare i flocken har långsammaste pulsen och andas lugnast. Jag vet tyvärr inte vem som gjort denna forskning, vore intressant att höra med om det. Men det skulle kunna innebära att när vi andas djupare och lugnare så uppfattar hästen oss som bättre ledare och blir lugnare?

haha kan det verkligen stämma? :D min förra häst gick ju i en hage med en häst som gillade att stressa upp sej för saker, traktorer, lastbilar osv. medans min häst inte brydde sej om det inte var något RIKTIGT läskigt. (en älg som vandrar in i hagen kanske :p )
alltså kunde den andra hästen ränna runt runt i hagen och han stå och titta som om han tyckte den var tokig (eller onödig kanske? :D ) men det var solklart vilken häst som var ledare i hagen - den andra. den brukade driva undan min häst när jag skulle hämta honom från hagen, han kunde driva bort honom från höt osv.

Nu vet jag ju inte om pulsen, men det troliga är att min hade lägre puls eftersom han hade bättre kondis (inte jättestor skillnad på kondisen, men ändå) och var allmänt ganska cool av sej. ville gärna jobba lite för mycket vid ridning men inget den visade utanför ridbanan.

Ja, som sagt var så vet jag inte vem som forskat på det och jag har inte sett själva forskningen, men skulle vilja göra det. Ditt exempel motsäger ju det här, till exempel.

Men jag tror inte att det har att göra med vem som är latast ;) - utan vem som behåller lugn och kyla i kniviga situationer. Det finns ju olika sorters ledare: det gamla stoet som går först, hingsten som "äger" och beskyddar flocken. Sen finns det ju olika roller utöver det: "vallare" som går sist, varnaren som ständigt håller koll och som flyr först... hästarna som går innerst i flocken, de som går ytterst... frågan är kanske vem som har vilken ledarroll då? Och vilken ledarroll som har lägsta pulsen? Skulle vara intressant att veta.

Att pulsen och andningen går upp betyder ju att man är i beredskapsläge för något och det skvallrar ju för hästen att man inte är helt lugn i situationen. Så uppfattar jag det åtminstone. Plus att det påverkar kroppshållning och allt, som evis skrev.

Red ett riktigt lyckat pass igår. Bjöningen kommer mer o mer nu utan att hon behöver bråka.
Men när jag började fundera på andningen så kom jag fram till att jag andas nog inte alls :eek: jag märker i alla fall inte av det :crazy:

ska jobba henne från marken idag, återkommer med en rapport i morgon

Är det därför du är så blå i ansiktet efter ridpasset? ;)

Skämt åsido, sorry att jag dragit iväg lite från ditt ämne utan att ens ha svarat dig, det känns så oartigt, men jag har inte haft några bra råd utöver de som du fått. Det är väl det här med andningen då... har du läst Sally Swifts Ett med hästen där hon beskriver hur hon lugnade ner en hetsig häst bara genom att fokusera på sin andning? (nånstans precis i början av boken)

Kul att det går bättre i alla fall!

Tack tack, det är ju tack vare alla bra tips som vi har kommit framåt :banana: Vi var i en svacka men nu har vi kommit ur den :bump:

Jag har lagt upp träningen så att jag inte rider varje dag utan bara varannan. Däremellan jobbar jag henne från marken. Igår longerade jag henne i kapson fast men träns under och löst inspänd. Hon var lite springig i början men lugnar sig när hon får gå på mindre volt över bommen. Jag la även upp bommen på klossar så den blev lite högre. Hon har fortfarande lite bekymmer i vänstervarvet, där vill hon gärna räta ut sig och titta utåt. Vi hoppade galoppen för att hon inte skulle stressa i onödan. I slutet tog jag bort inspänningen och hon sökte sig jättebra neråt. Hon hade långa lugna steg, inte korta hetsiga som jag är van att se ;)
på söndag ska vi träna för först gången tillsammans :o håll tummarna

Du har verkligen gjort imponerande underverk med Lilla fröken och du vet att ingen är gladare än jag/vi :bow: :bow: :banana: :bow: :bow: .
Kommer att hålla tummarna stenhårt - är övertygad om att ni fixar detta :bump: :bump: !

Oooh! Jättefin :)

Lycka till med arbetet från marken, det är ju alltid ett bra komplement :)

Vet att min förra kuse blev väldigt stressad så fort han trodde att han skulle trava, då kunde man få vänta ut honom en kvart innan han lugnat ner sej och fattat att han faktiskt inte skulle trava. Det blev lite autopilot i hjärnan på honom och pressade man honom då kom han aldrig till sans igen..
La därför alltid travarbetet sist och varvade ner genom att skritta lugnt ett tag utan krav och sen leda runt några minuter utan att göra något.
Vid ridningen däremot blev det inte samma kortslutning i hjärnan snarare att han hela tiden ställde om sej till tvåtakt, därför la jag också oftast traven sist men lät honom börja trava "av sej själv" fast jag gav signalen genom att tänka tvåtakt. Fast det skulle vara på MINA villkor, då fick han minsann göra det samlat också annars bröt jag av till skritt och återtog avslappningen och samlingen..
Kan det vara någon liknande "kortslutning" din häst har?:confused:

Det kan det nog vara fast tvärt om :D
Allt arbete från marken (förutom) tömkörning tar hon med ro.
Det är vid ridningen som kortslutningen kommer.

Under träningen i söndags så kom vi fram till att hon inte riktigt vet vad som förväntas av henne, hon försöker lite för mycket hela tiden och då blir det kaos. Hon har så bråttom för att det ska ta slut fort....
Tränaren hade inte sett hästen innan och när jag skrittade fram på långa tyglar så tyckte hon att det var en lugn o trevlig häst. Sen vill ju inte Lilla Hästen skritta så länge utan vill börja trava nästan på en gång... vi skrittade lite till o började sen trava. Då stressade hon iväg, kunde inte hålla sig på volten, slog med huvudet och kastade sig mot de andra två hästarna som fanns i ridhuset... Jag lugnade henne genom att följa spåret o bara låta henne komma till ro. Då dämpade hon tempot, huvudet blev mer stilla och hon började lyssna på mig (eftersom jag knappt kan ta i tyglarna ej heller använda skänklar så är det med vikten jag riden)

Vi pausade i skritt och gick över i trav igen. Det hjälper inte att dämpa tempot genom lättridning, därför satte jag mig ner (mycket nätt) på henne och red på väldigt långa tyglar bara för att hon skulle hitta balans o takt själv. för att hon inte skulle börja springa o tänka för mycket själv så svänge jag "ofta" Det hade jag inte provat innan eftersom det inte alltid ens går att svänga :crazy:
Bara genom lätta tygeltag och tydliga vikthjälper så följde hon med vart jag än ville. Det var ett otroligt framsteg :banana:

Sen provade vi på volten och hon gick helt fantastiskt :love:
Hon började länga steget och hon föjlde voltspåret, något som hon haft väldigt svårt för innan.
Efter träningen när jag suttit av fick hon syn på en "kloss" som hon susat förbi ca 7 000 gånger under ritten och blev livrädd. Där ser man va hon är stressad och inte har en tanke på vad som finns runt henne :o

Nu trodde jag att detta var lite av en lyckoträff, att hon skulle fortsätta bråka vid nästa ridpass... men inte :bump:
I måndags så satt jag upp, red i skritt o trav i 30 min utan ett enda stökigt tillfälle. Hon var lugn o sansad hela tiden och lyssnade från första steg till sista

Likadant igår... jobbade henne i lina med kapson o bett. Hon var lugn utan stress och böjning o och formen var helt ok... och framför allt, hon är nöjd o tycker om det :love:
hoppas hoppas hoppas att detta håller i sig :banana:

Precis så är min ena häst och som jag sa innan, man måste vara tydlig i sin ridning och snabb i sina korrigeringar, och låta hästen få tänka;)

*lånar en bit av tråden*

Har ni tips på hur man gör med ett envist sto som stressar hemmåt och som ställer sig upp vid halter på hemvägen och ibland även på stallplanen då hon inte vill gå?

har man väl kommit ifrån stallplanen så är hon underbar att rida tills dess att man är påväg hem, jag gör många halter på hemvägen just för att i mitt tycke så behövs det, en häst skall inte försöka springa hela vägen hem, sen väl hemma så går jag gärna en extra runda med henne bredvid för att visa att det spelar ingen roll om hon jobbat sig extra mycket, det går inte snabbare för det. (Vid det laget är hon oftast så trött så jag får gå bredvid på den lilla extra rundan). Jag stressar inte min häst själv och pressar henne inte till det yttersta eftersom hon inte har kapaciteten för det ännu, hon är ur kondition och inte fullt musklad, hon har blivit genomgådd av massör utan anmärkningar (lite stel i vänster sida, åtgärdas genom massage och andra mjukgörande övningar).

Hon har aldrig ställt sig upp i paddocken eller när vi kommit våra 100 meter från stallet. Utan just på stallplanen och på hemvägen om jag gör halt. Hon var inte sådan i början utan blev det efter ett tag. Min kompis tipsade mig om att jag skulle släppa på sadelgjorden när vi väl var hemma och sedan låta henne stå fast på utsidan, så hon inte tyckte det var lika roligt att komma hem, men frågan är om jag gillar det förslaget, en fundering jag har är att hon kanske blivit sånhär eftersom hon får kraftfoder direkt när vi kommer hem från ridturen. Hon står på lösdrift så hon borstas bara av snabbt och släpps sedan ut direkt.

Känner mig rätt rådlös just nu.. :(

Har din också super bråttom hem :o Min me :crazy:
Jag har löst det tillfälligt så här (så att vi överhuvudettaget ska kunna rida ut) att vi rider hela rundan i "rumpan" på en snäll häst. Då stressar hon ingenting utan går snällt efter den hästen... vet inte om den metoden gör det bättre eller sämre, men hon håller sig lugn så länge hon slipper gå först.

Hm min ena pålle gör så med...på henne har det fungerat med lite övningar, som ex öppna, slutor, serpentiner- men allt ska gå mjukt till, skolskritten har jag kunnat använda mig väldigt mycket av!
Jag försöker att andas tungt, så jag kommer ner i sadeln, jag andas lungt och riktiga bukandningar för att lugna ner henne i hennes tempo.
Att hon ställer sig vid en halt, tror jag beror på att du inte gör den halten korrekt, försök att få henne att "samla" och balansera sig in i en halt, står mycket bra beskrivet i Sally Swifts böcker.
Gör fina och mjuka halter, försök att enbart göra halten med din kropp osv.
En häst som stressar hem, stänger av, men för det betyder det inte att hästen blir okänslig, utan gör många små halter, men rätt, andas ut i en halt, gör dig tung.
Gör div övningar för att plocka upp den enérgi till jobb istället för att snabbt komma hem, prata med hästen lugnt, be den genom din andning att gå långsammare.

Hrannar skrev:
Att hon ställer sig vid en halt, tror jag beror på att du inte gör den halten korrekt, försök att få henne att "samla" och balansera sig in i en halt, står mycket bra beskrivet i Sally Swifts böcker.
Gör fina och mjuka halter, försök att enbart göra halten med din kropp osv.

Hon ställer sig inte direkt i halten, det är när hon inte får gå på hennes kommando som hon ställer sig upp.

Jag rider med min kropp och utnyttjar min vikt. Det enda possitiva jag själv vet med min ridning är just det, sen är det 7000 andra saker som säkerligen behöver jobbas på. Det skiljer ingenting på halterna ute i skogen och inne i paddocken för min del, just som du säger så är det tungandning, jag småsjunger oftast eller nynnar, även om hon ställer sig upp. :smirk: Så jag vet att det inte är problemet. (Det är just halter och samling som jag tränat på för tränaren så henns bärighet skall bättras.)

Senast ändrad:

Vimsan skrev:
Har din också super bråttom hem :o Min me :crazy:
Jag har löst det tillfälligt så här (så att vi överhuvudettaget ska kunna rida ut) att vi rider hela rundan i "rumpan" på en snäll häst. Då stressar hon ingenting utan går snällt efter den hästen... vet inte om den metoden gör det bättre eller sämre, men hon håller sig lugn så länge hon slipper gå först.

Det är "bara" jag som rider i stallet där jag står :p
De andra är avelshästar och ponnyer som inte rids varje dag och då inte samtidigt som mig. :crazy:

Sen vet jag inte om det är något som passar min pålla eftersom hon blir förbannad på hästen framför (stressar på mer) och försöker gå förbi eller går bakom och trippar.

Skall rida på fredag, skall få lite mer nykänsla då och försöka komma på problemet ordentligt.. Hoppas det blir bättre..

IrpaSnirpa skrev:
Sen vet jag inte om det är något som passar min pålla eftersom hon blir förbannad på hästen framför (stressar på mer) och försöker gå förbi eller går bakom och trippar.

Så gjorde min första gångerna men nu har hon accepterat att vara sist och hon har slutat stressa, men det är ju svårt att prova när det bara är du som rider :crazy:

Svårt är det väl inte att prova :) det är bara att tvinga med mig stallägarens dotter ut på hennes sengångare till Shettis. :p

Jag skall helt klart testa det som du skrivit, men det känns inte som den grejen jag letar efter. Vill ju ha en lugn och harmonisk pålla som går lugnt även om vi är ute själv och rider, en stoppkloss skall inte behövas.

Funderar på om det kan hjälpa att göra så det är tråkigt att komma till stallet, som det är nu ställs hon i en box, borstas av, får kraftfoder och släpps sedan ut direkt i hagen. (allt det där tar c.a 30 min) Tro f*n att hon vill komma hem igen och bara gå och slappa igen. :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025