Hur göra?

Sv: Hur göra?

Fast det funkade inte med ponny på min :devil: Hon behöver en stor bred halvblodsrumpa som stoppkloss.

tror inte din är lika hetsig på vägen hem som min, så du kanske inte behöver ta till denna åtgärd. Min är helt okontrollerbar på vägen hem om ingen går före henne. För någon vecka sen fick en ta henne i farten så jag kunde hoppa av :crazy:

Ah men då får jag hoppas att du hittar nåt som hjälper.
Man brukar kunna klura ut det om man verkligen försöker ta sig tiden att lyssna på hästen.

Lycka till!

Vimsan skrev:
Fast det funkade inte med ponny på min :devil: Hon behöver en stor bred halvblodsrumpa som stoppkloss.

Haha! Vi har inte ens ett halvblod i stallet :crazy: . Bara fullblod och ponnyer samt Yrpa (Islänning) då.

Hon är inte okontrollerbar, tack o lov. Men hon är hetsig, och just stegrandet börjar bli enerverande. Lite tråkigt med att det tar 1 timme att rida bort från stallet men bara 30 min att rida hem (lika långt).

Hrannar skrev:
Ah men då får jag hoppas att du hittar nåt som hjälper.
Man brukar kunna klura ut det om man verkligen försöker ta sig tiden att lyssna på hästen.

Lycka till!

Ja!! Jag hoppas verkligen det. Men det är så svårt att lyssna på en häst som bara skall hemmåt. Hon säger typ.

- Släpp mig för f.n!!! Jag skall springa!! Jag vill hem!! MAAAAAAT!!!
- MEN FÖR F_____N !!! JAG SKALL HEEEEEEEEM!!!

*suck* får inspektera henne idag.

Tusen tack! :bump:

Å nu kryllar det av framsteg igen :D

Red i nya ridhuset igår, hade tur o fick vara helt själv.
Det började lite spänt när Lilla Damen hörde att det droppade från träden ner på taket...
Men hon lugnade sig snabbt.
Vi har ju jobbat mycket med böjningen nu och framåt/neråt. det funkar näääästan hela tiden nu.
Öppna har vi provat på och det börjar funka från marken, nu börjar det funka även från ryggen.
Testade lite sluta o det gick :banana: :banana: utan att börja stressa iväg. Nu börjar hon inse att det faktiskt är ganska trevligt att jobba :angel:
Hon är så mjuk o smidig, en ren dröm att rida när hon inte stressar o bråkar :love: :love:

Hmm..

När hon stressar på hemåt prova gör en halvhalt, släpp lite efter kastar hon sig iväg igen så säg NEJ! bestämt låt henne göra öppnor, slutor, volter, skänkelvikningar, skrittpirruetter, rid serpentiner mellan träden.
Rid vid sidan av vägen där det är möjligt & snirkla er fram mellan vegetationen. Där hinner hon inte få upp farten för då står hon på öronen. andas lugnt, vissla gärna lite så du slappnar av i sätet, spänner du dig så blir hästen som en fiolsträng, vifta på tårna innuti i ridskon i den takt du vill att hon skall hålla.
Gör INTE halter, hon blir tydligen bara förbannad av det samt hon hinner bygga upp så mycket negativ energi att hon går i luften. Så länge hon går framåt kan hon inte gå i luften. Håll henne istället sysselsatt.

Hon kommer att tycka det är jobbigare att behöva jobba. för att till slut välja den lätta vägen. Hästar är bekväma djur.

När hon lugnar ned sig & skrittar på "normalt" , berömm & begär inget av henne sålänge hon uppför sig.

När du kommer hem, ge inte kraftfoder direkt, vänta minst 30 min = en hel evighet för en häst att vänta :devil:
Borsta av henne, parkera henne i sin box. Passa på att skölja bettet ordentligt, torka av sadeln samt tränset, bry dig inte om henne utan visa upp en attityd att:
-jahapp, hemma igen.. Vad skall vi nu göra,?
Ignorera henne delvis, då kommer hon uppskatta uppsutten tid med dig istället . Det kommer att bli tråkigt för henne = inte lika kul att stressa hem.
Inget godis i stallet utan ge henne en bit ute i skogen istället när hon uppför sig.

Det där med att parkera henne i en hästrumpa är ingen lösning på problemet, tar bara bort symptomet & inte anledningen till hennes stress. Hon kommer att återgå till det gamla beteèndet så fort hästrumpan förvinner.

Det kommer nog inte vara löst på minst en månad...

Mvh
Spirit

Spirit skrev:
Det där med att parkera henne i en hästrumpa är ingen lösning på problemet, tar bara bort symptomet & inte anledningen till hennes stress. Hon kommer att återgå till det gamla beteèndet så fort hästrumpan förvinner.

Mvh
Spirit

men hur ska jag göra då?
Jag kan inte göra någon halvhalt, jag kan inte ens skritta hemåt :crazy: Hon blir en rodeohäst och är farlig för både sig själv o sin omgivning. Hon är helt okontaktbar och bryr sig inte om vart hon går även om det innebär att hon kan slå ihjäl sig. Det hjälper inte att vissla o vifta på tår, nä jag får i stället hålla i mig när hon hoppar rätt upp i luften, eller kastar sig mot ett träd.
Det är bara när hon går i rumpan på en lugn häst, eller när jag hoppar av och leder henne som hon håller hon sig lugn...

Provat att rida först på henne?

till din häst vet jag inte hur du skall göra, har intelöst vårat prblem ännu.
Hon som undrade från början känner jag igen mig i, min nordis har enormt bråttom hem & taktar gärna hela vägen & där hjälper mina tips, (haft han i 3 veckor) *suckar*
Min VBL travare kan man inte lämna gårdsplanen med utan han går i taket förrutom när jag leder ned han i skogen för att sitta upp & sen försöka sitta kvar hela rundan runt & hem igen. Är man 2 ute så är han lugn, rider man först så har han bara bråttom hem men gör inga dumheter.

Men han blir lugnare av att man visslar för då slappnar jag själv av i kroppen & sitter inte & spänner mig, viftar man på tårna så slappnar man av i skänklarna & han börjar inte hetsa upp sig lika mycket för matte är avslappnad. Sen att faktiskt våga ha lite slack i tygeln även det låter konstigt.

Fungerar hästrumpa för dig så fortsätt med det. Men det är egentligen ingen lösning på problemet rent krasst sätt. Vill du kunna rida ut själv måste man försöka lösa problemet. Har du alltid tillgång till ridkompis så är det jättebra så du kan rida säkert.
Jag har inte precis någon att rida ut med hemma så jag har tyvärr fått ta tjuren vid hornen eller helt enkelt gilla läget om jag vill till skogen.
/Spirit

Senast ändrad:

Jag har "bara" ridit ut på henne 5-6 gånger än så länge och eftersom allt är nytt för henne hos mig så vill jag inte ta i alla problem på en gång. Jag tror att även uteritterna kommer att bli lugnare eftersom hon hela tiden lugnar sig i ridhus/paddock.
Vet att en hästrumpa inte tar bort problemet, det lindrar det dock!
Har provat lång tygel, då sticker hon, håller jag reser hon sig. Har provat rida ut en liten sväng och en långrunda. kan inte ens rida från paddocken ner till stallet, för då börjar hon stressa direkt och blir helt okontrollerbar.
Tillslut löser vi alla problem... men det tar nog sin lilla tid!

tid, tid, tid & åter tid

Jag har haft min häst i 2 år & allt går ännu inte helt smärtfritt...:crazy: Dock blir det hela tiden bättre men det går oändligt långsamt.

Lycka till

När du kommer hem, ge inte kraftfoder direkt, vänta minst 30 min = en hel evighet för en häst att vänta
Borsta av henne, parkera henne i sin box. Passa på att skölja bettet ordentligt, torka av sadeln samt tränset, bry dig inte om henne utan visa upp en attityd att:
Ignorera henne delvis, då kommer hon uppskatta uppsutten tid med dig istället . Det kommer att bli tråkigt för henne = inte lika kul att stressa hem.

För det första så förstår inte hästen varför den inte får sitt kraftfoder, den vet inte att den gör fel..det är ju faktiskt hästar vi pratar om;)
Jag skulle aldrig ställa en häst i en box efter en ridtur och på det sättet (om hästen nu inte är van vid det alltså), för att få hästen att "tänka till"
Visst är det inga duma djur, de är väldigt smarta djur men att straffa en häst så här är inte rätt mot hur hästar verkligen fungerar.

Ryttaren/ ägaren måste få bukt på problemet först från marken, gå ut med hästen...går det bra så uppsuttet...det tar sin tid, absolut!

Jag vet att hästar säger till om de har problem, därför ska vi lyssna på dem, inte straffa dem.
När vi förstår varandra det är DÅ vi kan börja få bukt på problemen, men bara då!:)

Tänk som en häst:D

Spirit skrev:
Hmm..

När hon stressar på hemåt prova gör en halvhalt, släpp lite efter kastar hon sig iväg igen så säg NEJ! bestämt låt henne göra öppnor, slutor, volter, skänkelvikningar, skrittpirruetter, rid serpentiner mellan träden.
Rid vid sidan av vägen där det är möjligt & snirkla er fram mellan vegetationen. Där hinner hon inte få upp farten för då står hon på öronen. andas lugnt, vissla gärna lite så du slappnar av i sätet, spänner du dig så blir hästen som en fiolsträng, vifta på tårna innuti i ridskon i den takt du vill att hon skall hålla.
Gör INTE halter, hon blir tydligen bara förbannad av det samt hon hinner bygga upp så mycket negativ energi att hon går i luften. Så länge hon går framåt kan hon inte gå i luften. Håll henne istället sysselsatt.

Hon kommer att tycka det är jobbigare att behöva jobba. för att till slut välja den lätta vägen. Hästar är bekväma djur.

När hon lugnar ned sig & skrittar på "normalt" , berömm & begär inget av henne sålänge hon uppför sig.

När du kommer hem, ge inte kraftfoder direkt, vänta minst 30 min = en hel evighet för en häst att vänta :devil:
Inget godis i stallet utan ge henne en bit ute i skogen istället när hon uppför sig.

Det kommer nog inte vara löst på minst en månad...

Mvh
Spirit

Jag orkar inte klippa och klistra så jag citerar allt.. :o

Under lördagen så red min söta lillasyster på henne, hon och stallägarens dotter skulle ut och rida, jag litar på min häst med barn, hon är rätt annorlunda när en ovan ryttare sitter på henne.

Men inte denna gången, hon bara tvärvände och gick hem med Lisa, det var nog en syn för grannstallen
"YRPA!!! Stanna, vi skall inte hem!!!!"
"Dumdidumdidum, vad är det som låter? Myggor så här års?"

Väl hemma på stallplanen stannar hon (knappt) och ser mig komma ut ur huset, arg som ett bi och Lisa försöker förklara. Nästan sliter av tösen från hästen och hoppar upp på hästen (med hjälm!!!! ) och rider iväg.. Jag vet att den hästen vet när hon gjort fel, man ser det på henne rätt tydligt, hon stressade upp sig i början, men det beror på att jag var arg, oavsett om jag skulle ha smällt till henne med spöet eller inte så vet hon att jag var arg för hon vet att hon gjorde fel (Nej, jag slog henne inte med spöet, men min skänkel var hårdare än vanligtvis.. :angel: ) Vi tog ett varv på travbanan, skritt, halt, tölt, halt, skritt, tölt, halt, skritt, halt, skritt, halt, trav, halt. När hon gett mig uppmärksamheten och visar mig att "jag lyssnar på dig nu och tänker inte gå innan du säger "ok"" då har jag släppt fram henne. Och hon stressade inte på hemvägen alls, när hon började med det så vände jag henne och red 100 meter åt "fel" håll. Vanligtvis är det de tillfällena då hon ställer sig upp, men jag antar att hon inte ville utmana ödet mer den dagen.

Idag var vi nere i manegen, på vägen dit red jag inte för det var ruskigt halt och jag hade inte broddat bakfötterna, på hemvägen var jag så frusen att stallägarens dotter fick rida henne hem medans jag ledde henne och fick upp värmen, i manegen var hon som vanligt i närheten av andra hästar.. Hetsig.. TÄÄÄÄVLA, SPRINGA FOOOORT. Men det är en träningssak, hon får helt enkelt vänja sig, eftersom hon tidigare tävlat i pass och då haft en häst med sig så har hon den instinkten.. hon måste gå förbi dem, det är RÄTT för henne och det kan man inte straffa henne för, det är ju något jag får arbeta med för att få henne att släppa.

Väl hemma i stallet så ställs hon in i en box och får oftast sitt kraftfoder när allt är klart med henne, dvs borstning och allt sådant. Efter kraftfodret återgår hon till hagen och ligghallen eftersom hon inte står uppstallad, vet inte om jag är den enda som resonerar att när hästen fått sitt kraftfoder så är den sociala timmen över.. :angel:

Jag menade inte att hon skulle tænka till.

En hæst vill gærna hem så fort som møjligt & bli ledig få sin mat och bli utslæppt i hagen. Drar man lite ut på tiden, mer æn normalt så blir det kanske inte lika eftertraktat att stressa hem før då vet dom att det tar en stund innan dom får sin mat och komma ut.

Min vbl travare kan jag sitta av, ta in i stallet, ta av all utrustningen, ge han en morot før att sedan direkt slæppa ut han i hagen. Han har inte bråttom hem det ær bara stallet han inte vill læmna før han tycker det ær obehagligt.

Kallblodet har ingen som helt tålamod med någonting utan hetsar upp sig så fort det tar enligt honom alldeles før lång tid. Jag førsøker nu læra han att varva ned & ha tålamod før det går inte fortare trots han hetsar upp sig utan bara længre tid. Jag kan stå utanfør boxen med hans hink & vænta tills han viftat klart med sina framben. Så fort han slutar så får han omedelbart ett berøm samt sin mat.
Han viftar inte runt lika mycket længre, næsta steg ær att ta tag i det nær vi står stilla på stallgången før sen arbeta bort nær vi gør en tråkig halt då han genast børjat vifta.

Nær han stressar hem vid uteritt så har jag gjort klart før honom att om han taktar så får han snigelskritta hem istællet & jag bestæmmer vilken hov som flyttas nær. vi har numera en komprimiss att han får skitta på så fort han vill men inte takta. Så småningom skall jag æven få han att lugna ned sin skritt så han inte ær så mycket uppe i varv nær vi kommer hem.

Visst han ær en hæst, men dom ær inte korkade utan førstår mycket mer æn vad man tror.
Jag ger inte kraftfoder efter ridning dels pga allt blodet som skall finnas i magsystemet & ta hand om fødan finns mestadels i musklerna efter arbete. blodet behøvs dær før att ta hand om ev. mjølksyra som inte hunnit transporteras bort under avskrittningen.

Jag vill inte ha en hæst som får kolik eller "bara" magknip før då kopplar dom ihopa magknipet med ridning sen med mig & jag har en tjurig hæst. Dom får vænlighet & omtanke samt en morot & kommer ut i hagen nær vi kommer hem. I hagen har dom fri tillgång till hø men dom æter vældigt sællan direkt nær dom kommer ut utan brukar dricka lite før att sedan stå & såsa en stund eller jaga runt hagkompisen lite.

Jag førsøker bryta ned "problemen" i små små bitar før då blir dom lættare att løsa...

Även JAG tycker att hon är superfin :love: :love: :love: (kanske liiite partisk :angel: ).

Kanske lilla fantastiska Vimsan :love: skulle vilja komma med en liten uppdatering???????

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 025
Senast: tessan.g
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
967
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025