Hur göra med brodd och transport?

lis

Trådstartare
Har en häst i stallet som tränas ganska mkt nu och åker iväg på träning ungefär 1gång i veckan.
Kan man ha brodd på i transporten om man strör ordentligt?
Jag vill inte att mattan ska gå sönder eller att hästen skadar sig.
Kan man ha brodd på alltid?
Det kommer att vara 4 i varje sko.
Är väldigt velig när det gäller detta för jag hade helst bett hovslagaren sätta på brodd när han ändå kommer i veckan eller alternativt satt på guldskor.
Det är en yngre tjej som rider och tränar henne och man vet ju aldrig om hon kanske inte kan sätta på brodd en dag eller kanske glömmer:eek:
Men här brukar inte bli vinter förrän efter nyår men man vet aldrig.
Har även fundering på att ta av skorna i stället men då blir hon kanske ömfotad:crazy:
Hur gör ni som är aktiva med träning under vintern och åker transport?

Sv: Hur göra med brodd och transport?

Jag har fyra brodd i varje hov från höst till vår. Kan brodda av någon enstaka gång om jag desperat vill träna på stop eller spinn i ridhuset...

Ett hyffsat tjockt lager spån (...) i transporten borde ju skydda mattan och om man har en häst som hoppar runt kan man ju ha boots under transportskydden...

Jag kör med spån och (oftast) helt utan transportskydd både sommar och vintertid. Broddat och obroddat...

Fem av hästarna är barfota året om, en har skor och han får vara broddad i hagen också. Däremot tar jag av brodden när jag åker iväg då jag är rädd om transporten. Har alltid med mig sand som jag använder innan jag lastar på/av. Sen broddar jag när jag kommer fram om det behövs.

Jag broddar aldrig av under vintern, när hästen ska transporteras så är det boots och tjocka lindor och paddar som gäller så han inte skadar sig. Han står väldigt lugnt i transporten så det har aldrig varit något problem.

Jag har givetvis brodd på hela vintern (men har inte fått på dom än). Det kan vara lika halkigt dit vi åker.
Mattan i min transport har hållt hittils.
Lindor eller skydd använder jag inte

Jag har brodd på mina 2. Den ena fyrbrodd fram och oskodd bak, den andra 2 brodd i varje, ska få 4 i varje nästa skoning. Kör just nu med boots och skydd och transport skydd över. Tjockt lageer spån i trailern, Ska lägga in en extra gummimatta när den kommer..
Har gått bra hitills iaf, båda står som ljus i trailern, men vill ändå ha matta för att spara på den nya och fina trailern. :)

KL
När det är riktigt halt ute så åker min med brodd. Har höga transportskydd alltid när jag åker transport och tar även på boots runt om när brodden är på.
Tänk dig själv att gå ner för rampen och så åker bakbenen isär då det är ishalt på marken :D nää brodd på. MEn tänk på att skydd MKT. Har iof inte skydd när jag åker med kompisen då hon inte vill de.

MIn står helt still i transporten :)

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är broddar från hösten till våren och jag plockar aldrig ur dom. (Nu åker vi inte iväg särskilt ofta men det händer).
Jag ser till att ha boots runtom samt höga transportskydd och lagomt med spån i transporten.

TS, nu vet jag inte hur din häst är i transporten, men om den är orolig och trampar runt mycket så skulle jag kanske välja att brodda av så att den inte skadar sig.
Annars är det nog ingen fara.

Jag åker alltid med brodd i och mattan har hållit i många år. Har du däremot en väldigt orolig häst kan du brodda av för att minimera risken att den trampar på sig själv.

Min häst står som ett ljus i transporten och jag har alltid benskydd,boots+transportskydd när jag åker.
Jag tycker det är smidigast att ha det färdigt så är det bara att sadla och tränsa när vi kommer fram.
Men man är ju ändå orolig:crazy:.
Det där med att det kan vara halt där man ska lasta ur har jag inte haft en tanke på!
Men kan man komma till en hoppträning med broddar på tror ni utan att resten av gruppen får panik över att min häst är broddad och kanske sparkar dom andra? Vilket hon aldrig skulle göra men det vet ju inte dom andra. Men vi kanske inte är ensamma om att ha broddar på även i ridhus på vintern:idea:?

De andra ska väl hålla sig på ett sådant avstånd att de inte blir träffade oavsett brodd eller inte så det ska ju inte vara något bekymmer.

Rida i baken är ett ofog och då är det inte ditt fel om det händer något...

*blir själv tokig när folk rider upp precis bakom på träningar*

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 289
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 995
Senast: Åsa A
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 707
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar