Hur göra med besök hos BM och träning?

Mammas

Trådstartare
Har blivit omplacerad efter semestern (from september) då jag tidigare arbetat skift nattetid, tolvtimmarspass. Detta skift jag tidigare gått på har gett mig utrymme att vara ledig många dagar, även i veckorna, vilket gör att jag till nu lagt besök hos BM på de dagar jag varit ledig. Nu kommer jag att arbeta Mån-Fre 07:30-16/17:00, vilket gör att tiderna hos BM kommer att infalla under arbetstid.

Hur gör man nu med dessa tider? Semester? Att jag har rätt att vara ledig har jag förstått, men vilken sorts ledighet är det som är aktuell i sammanhanget?

hur är det med mammaträning? Har vattengympa för gravida en dag i veckan, hur är det med den? Där antar jag att det är semester som gäller, men har man rätt att vara ledig av en sådan anledning? På grund av fogarna har jag svårt med annan träning. Då jag går hos BM varannan vecka tänkte jag lägga besöket hos henne på eftermiddagen innan vattengympan så att det i så fall behövs endast varannan vecka, men går det? Om man inte får ledigt på eget initiativ, kan man i så fall få läkares oridination på att man bör vara med på den träningen?

Sv: Hur göra med besök hos BM och träning?

Min arbetsgivare har aldrig varit några problem med oavsett vad för besök det gällt under graviditet (BM, föräldragrupp, UL...). Jag har fått ta kompledigt, vid ett par tillfällen har jag t.o.m blivit tillsagd av min förman att "strunta i att stämpla ut när du går så förlorar du varken komptimmar eller betalt" :bow::D

Tror det vanligaste är att man tar kompledigt (om företaget tillämpar det), annars semester alternativt obetald ledighet (ett besök hos BM varar ju inte så länge)

Besöket i sig tar ju inte så lång tid, tyvärr har jag fått en omplaceringsort som ligger väldigt långt från min oridinarie arbetsplats och hemkommun, vilket gör att det tar en timme att åka, enkel resa. Och då blir det plötsligt ett par timmar. Tänkte dock försöka lägga tiderna antingen morgnar eller sena eftermiddagar så att jag förlorar så lite tid som möjligt. Något som kan vara värt att notera är att då jag kommer att arbeta som väktare i reception måste min postition ersättas av någon annan, (och mina planerare lär inte vara glada åt att behöva hitta ersättare tre timmar mitt på dagen).

Men bör ha en del komp att ta ut, ska höra med min planerare. :) Tack!

Den enda lagstadgade rättigheten för att få vara ledig är väl enbart vid föräldrautbildningar ? För barnmorskebesök och ultraljudsundersökningar finns dock ingen lagstiftad rätt till
ledighet, varken för den blivande mamman eller för den blivande pappan. De regler som existerar finns i kollektivavtal men långt ifrån alla kollektivavtal innehåller regler om mödravårdsbesök. Det innebär att det kan finnas stora skillnader beroende på var man
arbetar vad gäller rätten till ledighet och om ledigheten är betald eller inte.

Bäst är om man är statligt anställd, där finns förmånerna ang vara ledig utan löneavdrag.

Är man kommunalanställd, gäller 2 betalda ledigheter i samband med BM.

Sämst är de privata...där finns stora skillnader.

Annars har du även rätt att ta ut föräldradagar för de tillfällena men det är ju inte så kul att använda dagarna innan bebisen är född!

Oj, vad konstigt att man får vara ledig för föräldrautbildningen (som min mvc fö reducerat bort), men inte barnmorskebesöken? Då antar jag att det är bäst att ringa och prata med min planerare så snart som möjligt så det inte börjas trilskas. Att jag får plocka komp eller obestald semester för de timmarna är inga problem, men vad bra att veta vad som gäller. Tar nog hellre obetald semester för de timmarna än föräldradagar, de sparar jag gärna så länge som möjligt. :)

Jag är självklart privat anställd. :p
(Varför står man alltid på förlorarsidan?)

Tack för svaren! :)

Det beror på att föräldrautbildningen är förenad
med en rätt till ersättning från föräldraförsäkringen, vilket enligt föräldraledighetslagen ger
rätt till ledighet. Denna rätt gäller både blivande mammor och blivande pappor.En del kollektivavtal, främst i offentlig sektor, innehåller regler som ger rätt till betald ledighet för mödravårdsbesök men de allra flesta tvingas använda flextid, obetald ledighet eller själv komma överens med chefen om frånvaron ska hanteras.

Jag fick gå på betald arbetstid. Det var egentligen ingen som visste vad som gällde så någon gång fick jag tjänstledigt. Sen var det en fackrepresentant som upplyste mig om att jag fick gå på betald tid så då gjorde jag det.

Jag fick betald arbetstid om jag tog det på för/eftermiddagen för att då stör det minst på vår arbetsplats. När vi hade vår föräldrargrupp så var det på morgonen, dock 2 timmar, så då missade jag ca 2,5 timme av arbetet och fick betalt för halva tiden och andra halvan fick jag ta komp/semester.

Jag hade betalt som vanligt när jag var hos BM.

Vattengympa gick jag inte på, men det tror jag du får ta ledigt för eller semester. Eller så kanske du kan byta arbetspass de dagarna?

Jag jobbar inom landstinget och där får man gå på arbetstid till BM de 2 första gångerna och sedan tog jag av flextiden. BM var också snäll och lät mig få sista tiden på dagen så att jag inte behövde gå så mycket tidigare från jobbet.

Reception Må-Fr och jag ska redan jobba fem dagar i veckan, det är ingen där helger. Så funkar inte att byta tyvärr. Ska ringa och höra imorrn, så länge jag kan boka tiderna ett tag innan och tar det i början eller slutet av dagen får det gå bra helt enkelt. :) Min svägerska sa att det var samma sak som med läkarbesök, dvs de kan inte direkt neka en att gå. Så man har alltid "rätt" att vara ledig. Blir nog på komp eller fripass-timmar. :)

Men vattengympan räknas väl inte som läkarbesök så som besök hos mvc?

Fast jag vet att på mitt jobb får/fick man 4 eller 6 betalda besök hos kiropraktor eller massör (du fick timlön men betalade besöken själv) men skillnaden då är ju att besöken beror på arbets"skada". Och din graviditet är väl ingen arbetsskada ;)

Nej, jag menade mvc-besöken, inte vattengympan! :) Sorry att jag var otydlig! Tänkte göra så att jag lägger mvc-besöken samma dagar som gympan är fast en timme innan den börjar så kan jag gå varannan vecka iaf. :) Sedan har de vanlig vattengympa på det kommunala badhuset, får väl masa mig dit på lördagar också så jag får röra på mig. :) Är ju mest att det börjar bli svårt att motionera på de sätt man gjort det förut.

Arbetsskada och arbetsskada, vi jobbar ju iof på samma företag men vi har ju inte gjort den där så det räknas väl inte så. (Damit! ;)) :p

Min BM kan lägga lite senare tider också. Kolla det först. men jag har tur jag arbetar bara 75 procent och 12 timmars pass 3 dagar ena veckan och 2 andra.

Men tjänstledigt har du rätt att ta. Annars kolla med facket.

Ringde till BM och bokade tider för hela graviditeten, sedan ringde jag till min planerare och berättade vilka tider det handlade om, så att han vet i tid. Det räknas som läkarbesök och man får tjänsteledigt berättade han. :)

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 389
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 937
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar