hur gör ni?

Falkenrally

Trådstartare
för att behålla eran motivation i ridningen?

jag har snart ingen motivation alls.

hästen har stått sen i måndas förra veckan.

nu på fredag ska jag äntligen få rida för instruktör vilket känns bra

och jag längtar verkligen!

när jag red min häst i måndas förra veckan lärde HON mig att rida

med sitsen o vikten och med benen.

Min häst är ett 4 årigt fransk-amerikanskt varmblod

som är riden i över ett halvår.

Usch jag har mått dåligt av att rida.

jag har inga stora krav på mig själv eller hästen.

men på grund av att jag inte har någon motivation till att rida så..

jag är deprimerad helt enkelt.

jag har inte ens motivation till att rida ut.

är så frustrerad jag trackar ner på mig själv.

jag tycker jag är en värdelös ryttare.

jag är avis på min lillasyster som ridigt i 4 år.

och hon rider bättre än mig känns de som iaf..

snälla hjälp mig!!

H Jullan O Lilja

Sv: hur gör ni?

Tränare är bra. Åka och titta på när andra tränar brukar trigga mitivationen också. Åk och titta på tävlingar.
Sen kan du sänka dina krav på dig själv ett tag. Kanske bara rida ut i skogen och njuta. Ha roligt med din häst. Den kan få motion utan att du behöver "trimma" hela tiden.
Du kan tex tömköra och träna hästen den vägen istället eller varför inte lära dig jobba hästen vid handen? Det finns annat än ridning.
Hoppas motivationen kommer tillbaka. Svackor får vi alla ibland.

Kan du tömköra? Annars är det ett bra sätt att få motivation att rida igen. Jag har i perioder ingen lust till ridningen. (Har ridit hela mitt liv, så det är inte konstigt att det blir jobbigt ibland). När jag är seg i kroppen och inte har ngn motivation brukar jag tömköra hästarna lr promenera med hund och häst i skogen. Och ibland pysslar jag bara lr låter ngn annan rida. Men om du tycker det är kul att rida för instruktör (som du verkar göra) tycker jag att du ska be instruktören att ge dig övningar som du ska träna på tills nästa gång ni ses. Sedan kollar ni av om det funkar och går vidare med nästa övning. Det blir kanske en morot för dig. Ett annat tips är att sänka dina krav och sluta jämföra dig med andra ryttare. Det blir en press i sig som kanske får dig att tappa motivation. Se till att du och din häst får fina stunder i skogen utan press, det funkar för mig. Kram till dig!:)

Tack för era svar:bow:

kan tömköra men min lilla travare förstår inte vad jag menar hon går endast raka spår. måste nog gå någon form av kurs med henne men de e svårt när jag bor på åland.

nå ska till stallet i morgon och o ge hästarna sitt foder så ska jag rida ut. finns inte så mycke vägar att rida på dock. kanske jag sku ta o rida på åkern ist för banan?hm..

tack igen

kramar

Att träna när motivationen är nere på noll är väldigt bra. Oftast får man inspiration efteråt då man många gånger får mycket hjälp.

Jag hade en svacka för en vecka sedan ungefär men så tränade jag i tisdags och det gick kanon. Nu är det jätteroligt att rida igen.

Åk iväg och kika på lite tävlingar eller liknande...det brukar också hjälpa.

Lycka till

Det är normalt att det går lite upp och ner. Att ha häst är väldigt krävande - varje dag. Det är inte som om man spelar fotboll där bollen kan få vila en vecka utan att den tar någon skada. Men en levande varelse måste få sitt varje dag. Något som kan få vem som helst att tappa sugen är att jämföra sig med andra. Man hittar alltid fel på en själv. Förutom att rida för tränare så sätt upp mål för dig och din häst. Både kortsiktiga och långsiktiga. Vad vill du ha uppnått om en månad, om tre månader och sex månader? Sätt då inte upp orealistiska mål utan mål som du faktiskt kan nå. Målen ska vara vad DU vill och har möjlighet till, inte vad andra tycker att du borde eller hur långt din syster har kommit. Då är det också lättare att ta en diskussion om någon undrar vad du håller på med. Tala om att jag gör så därför att... Planera din ridning i veckoschema. Vad, var, hur och varför ska du rida eller inte rida, varje dag. Skulle det sedan inte funka så tänk efter och ändra målen. Målen ska inte vara absoluta utan en riktning att sträva mot. Det kan ju också vara så att du faktiskt behöver en paus från din häst. Kanske någon kan ta hand om den så du kan släppa kraven på dig själv ett tag.

Håller med föregående om att det är bra med mål, själv har jag dels knåpat ihop halv-långsiktiga mål vad vi ska kunna på ett ungefär månad för månad. Sen är det inte hela världen om vi inte klarar det, vill inte skynda på mer än vad jag och hästen klarar av att ta in utan att det blir slarv! :p
Sen bryter man ner det i delmål, jag brukar inte göra det "för" strikt med schema och allt men skriva månad för månad - så här många pass vill jag öva på det, så här många på det, som delmål till att klara det vi vill åstakomma den månaden, och så lämnar jag alltid några dagar tillgodo för improvisation eller något helt annat än dressyrande.

Ändå kommer det alltid finnas svackor, kanske framförallt om det känns som att det går åt fel håll eller att man står och stampar på samma ställe.
Då finns det ett par alternativ på vad jag kan göra istället:
*Försöka hitta på något "nytt" och annorlunda som man kan göra för skojs skull utan några krav. Kanske sätta upp en liten hinderbana på lagom nivå, kanske bara rida en kortis barbacka för första gången, få för sig att testa en annan ridstil för skojs skull osv.
*Slappa och göra något som känns trevligt och kravlöst - gå en promenad, rida ut, bara pyssla osv. Man MÅSTE inte rida varje dag. Men låter man bli alltför många dagar kan det bli en ovana, för mig är det sån rutin åt andra hållet (att rida/promenera varje dag) att det känns tokkonstigt att åka ut till stallet och bara pyssla! :p Då låter jag hellre bli att åka ut alls nu på sommaren och pysslar dom andra dagarna.
*Fixa en duktig tränare inom valfritt område (med betoning på duktig - om man får tag på en sån) för att känna att man kommer någonvart igen. Spelar inte så stor roll om det är inom "fel" disciplin - kan vara minst lika motiverande att få testa på något nytt!
*Yttre inspiration, filmer/böcker/kurser.

Oftast är det prestationsångest som ställer till det skulle jag tro. Det låter ju som att du känner dig misslyckad med ridningen - nöj dig inte med det då utan se till att öva för att få känna dig lyckad också! :)
Men glöm inte att berömma/belöna dig själv när det går bra.
T ex så kan man ordna en träningsdagbok där man så objektivt som möjligt försöker stapla upp: positivt med passet, negativt med passet. och försöka ha små men tydliga mål med en "vinnande strategi" bakom. Kan vara att finslipa halter ett helt (inte alltför långt) pass och försöka vara konsekvent och pedagogisk mot hästen så man kan få snabbare och snabbare reaktion.

Upprepar det en kompis så klokt sagt som jag måste påminna mig själv om gång på gång - det fungerar sällan att träna på problem (särskilt inte under tiden man ser det som ett problem) försök hitta andra övningar istället som kan lösa upp knuten i en tråd i taget, bryta ner i lättare moment. Försöka fixa så "felsäkra" metoder som möjligt när man ska utföra momentet för att hjälpa sig själv och hästen.

Tillägg: sen så är Hempflings "vägen är målet"-filosofi väldigt tänkvärd tycker jag!
Man kan ha mål, men ändå uppskatta vägen dit utan att lägga så stor vikt vid om man någonsin når sitt slutmål för att man uppskattar vägen dit. Att man tränar på en sak på lagom nivå för att bli bättre och få häst och ryttare känna sig lyckade inom det området (men utgå ifrån noll och se allt över det som plus! :) ) och inför varje ny sak man gör se det som ett oskrivet blad som bara kan bli mer välfyllt.

Om jag inför ett pass tänker "idag ska jag träna på det och det och det" och ger mig fasen på att göra det också, då går det sällan bra. Om man sitter och börjar väldigt enkelt och mest leker sig fram, tränar lite grunder och sen tar det man får utifrån den kommunikation och form man har för dagen, då är det större chans att jag klarar den där diagonalslutan eller vad vi hade för mål än i det andra scenariot. Man kan ha mål men ändå fokusera mer på grunderna och kommunikationen än målet i sig! :)

Tävlingar är ju det bästa man kan få mer motivaion på! Vad som helst! ponny agility, hoppning, dressyr, ja allt!

"Har man ingen lust så får man rida utan!" är mitt motto.

Jag har sällan motivationssvårigheter, men om det inträffar så låtsas jag inte om det utan kör på i alla fall. Då brukar det gå över.

Känns det tungt så brukar jag vara extra noga med att göra en plan innan jag sitter upp (t ex bestämma att jag ska öva på ditten eller datten, rida ett konditionspass eller vd det nu är).

Om det känns väldigt tråkigt och jobbigt att rida under en längre tid så kanske man ska fråga sig varför man vill ägna sig åt ridning som sport? :confused: Varför plåga sig liksom.

hmm ja, skulle själv vara överlycklig om jag kunde rida ordentligt på min häst nu, han har varit skadad av och till sen i december och aldrig riktigt kommit igång emellan, men ska iaf få börja skritta på han nu :)
Men ibland kan man ju ha perioder då allt käns tråkigt, emn ställ inte så stora krav då typ bara ut i skogen och ha kul. Kan ju hoppa någon liten stock om du och hästen tycker det är kul, kan ju utmana nå¨gon på gymkhana eller liknande :) gå ut och gå eller gå och bada med din häst :) eller försök bara lära den trick eller nått. Sen tror jag tränare är bra för movitationen iaf en som kan säga kritik på bra sätt, för har man lite dålig motivation vill man ju inte höra att du skulle gjort si och så och kan du inte det mm.
Hoppas du hittar motivationen :)

Häromdagen övade jag o lill-hästen slalom. Vi körde två dagar i rad. Första dagen övade vi på att verkligen ta det steg för steg och inte missa en enda sväng, koner med tre meters mellanrum - dvs ganska svårt. Det blev verkligen stappligt - men vi lyckades ta oss igenom några gånger och det var övning på att stanna och gå och stanna och gå. Mycket koncentration.

Sen dagen efter körde vi med kanske 4-5 meter emellan och då gled vi igenom som rinnande vatten. Det var härligt! För jag lovar! hade vi INTE övat för svårt till att börja med hade det inte gått lika lätt dag två.

En annan övning jag tycker är kul är att lägga ut fyra bommar typ såhär:
| |
| |____
|____

Så att det blir som en gång. Sen öva att gå igenom, oxå lite start-stopp och sen öva på att rygga igenom.

Kanske något du kan göra? Öva nåt sånt lite roligare och inte så krävande att det ska se så jäkla snyggt ut helatiden. Det blir en fantastisk kommunikation med hästen med sånna ytte-pytte-övningar. Så känner man sig så duktig efteråt när små-små hjälper funkar bättre och bättre.

Sen kanske öva sig i positivt tänk? När allt känns kass och piss - försök leta upp det positiva. Vad KAN jag? Vad är jag BRA på? Jag är säker på att du hittar nåt. Sen säger du det högt för dig själv:
"jag är bra på att fläta man"
"jag är bra på att lyssna på min häst"
"jag är bra på galoppfattningar"
Den allra bästa repliken tycker jag är, kort och gott:
"Jag är bra!"

Lycka till och kämpa på! Det kommer snart gå uppåt igen! :bump:

för att behålla eran motivation i ridningen?

jag har snart ingen motivation alls.

hästen har stått sen i måndas förra veckan.

nu på fredag ska jag äntligen få rida för instruktör vilket känns bra

och jag längtar verkligen!

Min har stått i tre månader. Att ha häst är inte alltid en dans på rosor.

*KL*

jag kommer titt som tätt i svackor, men då får man kämpa sig upp. Jag rider alltdi ensam och det är mest det jag tycker är sååå tråkigt, men istälelt försöker jag tänka att när jag är själv kan ajg bestäma vart jag vill rida, hur länge jag vill rida, ochvilket tempo som ska hållas.

Sen blir jag trött på dessa tråkiga ridvägar jag har, försöker hitta nya men oftast hamnar man på en återvändsplan.

avundas alla som har någon att rida med!

okej jag som under det året jag var halvfodervärd på en ridskolehäst tvingades att rida ut flera, var ofta 3-4 st ibland ännu fler och fick ofta rida ta med de mindre rutinerade ut. Jag tkr det är jätte skönt att rida ut sjäv :) kan koncentrera mej på min häst och kan jobba han och rida dressyr ute i skogen, kan man inte göra om man rider tillsamans, blir mest rakfram ridning då vilket är kul ibland men inte jämt... Finns ju folk i stallet jag skulle kunna rida ut med, men föredrar att rida själv, brukar även rida off road för vi har oxå tråkiga vägar och inte spec många man kan variera, så blir oftast samm vändor hela tiden, vilket inte är så kul...

Sen kanske öva sig i positivt tänk? När allt känns kass och piss - försök leta upp det positiva. Vad KAN jag? Vad är jag BRA på? Jag är säker på att du hittar nåt. Sen säger du det högt för dig själv:
"jag är bra på att fläta man"
"jag är bra på att lyssna på min häst"
"jag är bra på galoppfattningar"
Den allra bästa repliken tycker jag är, kort och gott:
"Jag är bra!"

Hehe det där kanske man borde öva på! :p
Bra tips!

"jag är bra på slalomövningen kookaburra skrev om för vi kan göra 4-5 m. konerna i trav!" ;)

Räcker det? :devil:

Lägg upp ett två veckors träningsprogram. Med variation!!! Ena dagen uteritt, andra dagen träning på banan, tredje dagen bomövningar, fjärde dagen löshoppning, femte dagen longering, sjätte dagen tömkörning. Det jag menar är att du kan variera och därmed få inspiration till din ridning och sätta upp mål för dig och din häst. För mig ger träningar och tävlingar inspiration, utan dem skulle jag nog bara lufsa runt i skogen och inte komma någon vart. Det är normal med svackor, men mina brukar komma vintertid, inte på sommaren när det är så härligt att ha häst. Lycka till!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·
Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 217
Senast: Moa092
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 037
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar