Hur gör ni vid sadling??

M

marielen

En kanske lite märklig fråga, men ja känner att ja måste fråga runt lite... Jag tycker mej ha märkt att ganska många verkar vilja sitta på manken när de rider... Ja försöker flytta bak sadeln lite grann, för ja har märkt på araben att han går mycket bättre då.. Konstigt kanske... Jag vet inte... Anledningen till att ja provat att flytta bak sadeln var att sadelgjorden tryckte mot armbågarna på honom, o nu går han mycke bättre o ja tycker de e skitkul!!

Sv: Hur gör ni vid sadling??

Håller med dig.Enligt min sadelutprovare så kan man aldrig sadla för långt bak...men däremot för långt fram.
Det verkar inte vara många som tänker på att sadeln hamnar på manken eller att det trycker på tok för mycket på bogbladen.

Tack!! Detta värmde! Då e ja inte knäpp!! :bump: :bump:
Kusen som ärendet gäller har ju å fått ett jäkla mysko skavsår efter sadelgjorden.. Han har haft detta lite grann i sommar, men de har läkt fint o ja har varit noga me att hålla koll på de...Nu har de dykt upp igen, detta efter att en annan ryttare ridit honom, så nu får han stå fram till helgen ialla fall så de får en chans att läka någorlunda... Sen blir de till o använda en tunnel o lägga bak sadeln!!

jag lägger på sadeln och drar den till andra "stoppet".

Det är just den slags sadling som oftast inte blir bra. Vaddå andra stoppet :crazy: , du kanske vill förklara var sadeln ligger då?

Sadeln ska ju inte ligga och trycka mot bogbladet, då är den felpassad eller ligger för långt fram. Men den ska ju heller inte hamna för långt bak, då blir det problem med gjorden. Mitten på sadeln ska vara lägsta punkt när den ligger rätt, annars är det något som inte stämmer.

Vad gäller "stopp" har jag hört att man ska vara försiktig med det. Ofta är det att sadeln har legat mot bogblad eller manke och nött in sig där. Normalt ska det väl inte finnas ett stopp - eller?

Sadlar med önska om att sadeln ska ligga bakom bogbladet, vilket inte alltid går pga av sadelns konstruktion.

En av de mest bogfria sadlar jag vet är Amerigo.

man kan väl visst sadla för långt bak?
trycker sadeln på bogarna så så passar den ju inte.
då hjälper de väl inte att flytta sadeln längre bak..då blir de ju fel på annat sätt istället.

Har för mig att om du har ett "stopp" där sadeln klickar på plats så är det mer ett tecken på att en tidigare sadel eller nuvarande sadel har tryckt på muskeln så det har blivit ett "hål"

Jag har fått lära mig att ha minst 2 fingrar bakom bogbladet innan sadeln kommer och att vara noggrann med att inte sadla för långt fram. Säker olika läror men............så gör jag. :smirk:

Jag sadlar oxå 2-3 fingrar (har små fingrar) bakom bogbladet

Ja läste en intressant artikel om just sadling i ett nummer av Hästfocus..Kommer inte ihåg vilket nummer, men dja har för mej att de va i våras... Just om detta att hamna rätt i förhållande till hästen, inte för långt fram eller bak.. Ja rider även islänningar, o där lägger vi sadeln längre bak än på "vanliga" hästar.. Men de kanske har mkt att göra me hur man är van att göra?? Eller??

men e ju inte bra om man drar sadeln för långt bak..för gjorden kan ju inte vara så långt bak o måste man dra sadeln längre bak för att den ska ligga bättre så passar ju inte sadeln..

Jag sadlar där sadeln ligger bäst. Jag har häst med mkt kort rygg så jag har inte så stor valmöjlighet, men jag håller med om att aldelles för många gärna lägger sadeln för långt fram...

Absolut sadlar många för långt fram!!! (tycker jag)... men samtidigt får man passa kortryggade hästar att man inte trycker på njurarna... vanligt med westernsadlar och vissa akademiska... detta skall vålla stort obehag.
Minst två fingrar bakom bogblad... och en hand före länden ska sadeln sluta...sadeljorden skall (enligt vad jag lärt mig) ligga mellan tie och femton cm från frambenet på hästen... Vilket är svårt om man inte rider specialsydda sadlar tycker jag, den har en tendens att åka fram i synnerhet på engelska sadlar.
Hur jag sadlar kan jag inte ens beskriva, men vi rider mestadels bomfritt, förutom vid hoppning alt. snabbjobb.

det är just den sadling som är bra. jag lägger på sadeln framför manken, drar den bakåt, då "stannar" sen först på ett ställe, vilket är för långt fram. därför drar jag den ett "hack" till tills den "stannar" igen, vilket är ett bra läge. inget tryck på bogbladen eller att den ligger på manken osv. förstår du nu?

Ja alltså, många, tyvärr billiga, hoppsadlar går fram en rejäl bit framför bogbladet på hästen när man lägger den på plats. Backar man sadeln så att den ligger bakom bogbladen så ligger själva sadeln för långt bak.

Men tar men en Amerigo, eller en Bute, lägger dem på plats så är sadeln konstruerad så att det finns gott om plats för ryttarknän men sadeln går inte över bogbladet ändå.
Dressyrsadeln blir ju lite enklare att göra bogfri, där jag tycker Amerigo är ett bra exempel där sadeln är skuren bakåt, när du tittar på den från sidan. Allt för att ge bogfrihet.

Hur den är konstruerad alltså.

Sen är det ju inte säkert att alla kan ha en Amerigo i alla fall pga av andra förutsättningar, men bogfria är dem.

Passar även på att gnälla lite över felaktiga sadelgjordar som många hästar går omkring med, som om det inte räckte med ha sadeln i öronen.

Väldigt många änvänder den typ av sadelgjord som är som en bred rem, med en styvare mittdel som förstärkning. Finns både i tyg och läder. Sadelgjorden totala bredd är ungefär 8-9cm, men mittenbiten är ca 2cm. Hur hårt man än drar åt denna gjord så kan man alltid ta tag i kanterna och vika i hop den på längden. Vika in de "mjuka" delarna. Är ni med?

Och då kommer ju frågan; hur bred är sadelgjorden då egentligen?
Jo, det tryck som är mot hästens bröstben är, rätt svar, 2cm!

Dessutom tror jag att det här är bland de vanligaste gjordarna i samtliga hästkiosker. Se till att du har en gjord som är bred på riktigt.

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 591
Senast: Skjøldur
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 751
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat