Hur gör ni skilda föräldrar med barnens aktiviteter?

Lill76

Trådstartare
Jag o barnens pappa separerade för några år sedan och har hela tiden haft en bra relation. Vi har barnen varannan vecka. Vi har båda nya partners. Vi brukar gå gemensamt på utvecklingssamtal, avslutningar o aktiviteter, men jag funderar ändå lite över vad som är "brukligt" T.ex nu i nästa vecka (barnen är hos pappa) o den lilla tjejen har grillkväll för barn och föräldrar i klassen. Pappan kommer att gå (vet inte om hans nya flickvän kommer med) ska jag också gå? Ensam? Med min sambo? Om alla skilda föräldrar kommer med sina nya familjer kan det ju bli hur många som helst...:D
Jag är lite "folkskygg" och gillar inte tillställningar med folk jag inte känner så jag hade gärna sluppit, men känner ändå ett visst krav på mig att gå eftersom jag är mamma.

Kan svara hur jag som bonusmamma till 3 barn gör :)

Här är det främst föräldrarna som deltar på aktiviteter och jag följer med om jag kan. Vi hjälps åt att fixa tex maskeradkläder och fika.

Så här det ju inte alltid varit (jag har funnits i barnens liv i 3 år), i början var det viktigt för mamman att få vara mamma och vara den som fixade allt och då lät vi det vara så :)

För mig känns det självklart att alla personer som är viktiga i barnens liv kan få följa med på tex uppvisningar etc. På barnens dansuppvisning i julas var jag, pappan, mamman och mammas nya med utan att det var ett dugg konstigt. Det är ju så barnens familj ser ut numera!

Jag tycker man får göra precis som man vill. Vill ena föräldern följa med även om barnen den dagen är hos den andra så ska man såklart få göra det, annars blir det i mina ögon konstigt.

Jag o barnens pappa separerade för några år sedan och har hela tiden haft en bra relation. Vi har barnen varannan vecka. Vi har båda nya partners. Vi brukar gå gemensamt på utvecklingssamtal, avslutningar o aktiviteter, men jag funderar ändå lite över vad som är "brukligt" T.ex nu i nästa vecka (barnen är hos pappa) o den lilla tjejen har grillkväll för barn och föräldrar i klassen. Pappan kommer att gå (vet inte om hans nya flickvän kommer med) ska jag också gå? Ensam? Med min sambo? Om alla skilda föräldrar kommer med sina nya familjer kan det ju bli hur många som helst...:D
Jag är lite "folkskygg" och gillar inte tillställningar med folk jag inte känner så jag hade gärna sluppit, men känner ändå ett visst krav på mig att gå eftersom jag är mamma.

I ditt fall hade jag valt att inte gå, eftersom du då bara hade gjort det av pliktkänsla. Den del som är viktig att du tar del av i dina barns liv oavsett om de är hos din pappa eller hos dig är inte att du "visar upp dig" på tillställningar. Strunta i vad som är brukligt, gör det du känner dig bekvämast med och lyssna/prata även med din dotter.

Mitt ex och jag och vår nu 11åriga dotter har hittils haft allt ganska separat, de tillställningar/kalas/träffar mm de har haft hos pappan har jag inte varit med på och vice versa, mycket ett val från min sida eftersom han tog seperationen hårt. De få gånger vi varit båda två är på hennes födelsedagskalas, utvecklingssamtal och när vi skjutsat henne till läger.

Det börjar ändra sig lite nu vi har varit hemma hos exet på middag (min nya pojkvän och hans dotter) och vice versa. I framtiden kan det mycket väl tänkas att man både bjuder och blir bjudna på kalas osv. men bara för att vi vill umgås och trivs ganska bra tillsammans :)

Är det egentligen så stor skillnad jämfört med om ni hade levt ihop? jag är gift med mina barns far och ibland är det jag som följer med på aktiviteter, ibland är det han. Det behöver inte vara krångligare än så.

Är det egentligen så stor skillnad jämfört med om ni hade levt ihop? jag är gift med mina barns far och ibland är det jag som följer med på aktiviteter, ibland är det han. Det behöver inte vara krångligare än så.
Nä det behöver ju egentligen inte vara krångligare än så! :idea: Jag är väl sån som tänker för mycket på vad folk tycker och tänker..... Kommer jag inte är jag en dålig mamma - tror jag. Men som sagt när vi levde ihop kunde det mycket väl vara så att vi inte gick båda... Ibland är jag faktiskt konstig när jag tänker efter !:D

du är nog inte konstigare än någon annan. ;)
Släpp kontrollbehovet istället! Du är en lika bra mamma även om du inte är med på alla barnets aktiviteter! Jag har väldigt svårt att tänka mig att någon skulle en tänka tanken att "det är konstigt att mamman inte är med". Möjligen kan man hitta någon som tycker att det är trevligt att se en pappa som tar sin del av ansvaret och följer med sina barn...

Kan man låta barnets önskemål styra, är det viktigt för barnet att du är där?

Men vi delar oftast upp oss på allt. Nästa vecka tex har dagis planeringsmöte och stänger 15.45 en dag, det är skolavslutning en dag och skolplaneringssamtal (som tar en hel förmiddag) en tredje dag. Nu i maj/juni så är det ju helt galet med brännboll hit och planeringsdagar dit så vi har ingen chans att hänga med båda på allt om vi överhuvudtaget ska kunna ha nån arbetstid mellan alla samkväm, möten och röda dagar.

Vi är separerade sedan 2 år tillbaka. I vårt fall låter vi sonen bestämma (9år), men ofta flexar vi. Man kan säga att vi inte bryr oss om vems vecka det är, som idag är det exets vecka men eftersom sonen ska på kalas 17 & han slutar 16 så hämtar jag tidigare så det slipper stressas :up:

jag har ny sambo sedan i sept-13 men exet är singel. Dock har vi en skön relation där alla umgås, exet & nya mannen går tex på Biltema tillsammans och fiskar mer än gärna ihop :)

Däremot så har vi det inte så med nya sambons ex och deras son.. ingen kommunikation alls från hennes sida. Vet ingenting om pojkens aktiviteter osv. Himla konstigt sätt har mamman, sonen är hennes ensamrätt. Supertrist och pojken är den som förlorar på det:down:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 146
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 164
Övr. Barn Jag blir tokig. Vi har sonen varannan vecka och ska ju då dela på kostnader som kläder, sport, cykel osv osv. Pappan skyller dock...
Svar
2
· Visningar
1 907
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama